آیا تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای همه ضروری است؟

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با توجه به تاخیر در تولید انواع واکسن کرونا ایرانی، همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا در کشورمان احساس می شود. همچنین باید توجه داشت که کند پیش رفتن روند تامین و تزریق عمومی واکسن کرونا در ماه های گذشته منجر به بروز موج پنجم کرونا در کشورمان شده است.

به گزارش رکنا، کریستیان دروستن، ویروس‌شناس آلمانی معتقد است، تزریق واکسن تقویت‌کننده علیه کرونا برای اکثر افراد ضروری نبوده و اظهارات این ویروس‌شناس زمانی مطرح شده است که بسیاری از کشورها تزریق دوز سوم واکسن کرونا را آغاز کردند.

در بسیاری از کشورها با توجه به گسترش سویه دلتای ویروس کرونا تجدید واکسن برای رسیدن به میزان بالای آنتی‌بادی در بدن ضروری ارزیابی شده است.

کریستیان دروستن بیان کرد: اکثر افرادی که واکسینه شدند، احتمالاً در پاییز امسال دیگر نیازی به واکسیناسیون تقویت‌کننده در برابر کرونا ندارند.

این ویروس‌شناس اظهار کرد:  میزان اثربخشی واکسن کرونا در مقایسه با واکسن‌های آنفلوانزا بسیار بالاست، البته ویروس جدیدی که مقاوم در برابر واکسن‌های موجود باشد نیز به زودی ظاهر می شود، بنابراین برای افراد مسن و همچنین برخی بیمارانی که در معرض خطر هستند، واکسیناسیون تقویت‌کننده بسیار مفید است.

او در این رابطه گفت: پس از شش ماه سطح آنتی بادی به‌دست‌آمده از طریق واکسیناسیون به ویژه در افراد مسن کاهش می‌یابد.

او در ادامه تصریح کرد: علیرغم کمبود واکسن در سطح جهان نیازی به ارسال دوزهای تقویت‌کننده به خارج نیست، دولت آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) اعلام کرده احتمالا از ماه سپتامبر تزریق واکسن تقویت‌کننده آغاز خواهد شد، همچنین اسرائیل چندی پیش تزریق دوز سوم کرونا را در مورد برخی از شهروندان خود آغاز کرد.

تدروس آدهانوم، مدیر سازمان بهداشت جهانی با اشاره به محرومیت میلیون‌ها نفر از جمعیت دنیا از واکسیناسیون کرونا گفت: ایمن‌سازی همگانی اولویت اصلی است، اوایل این هفته شرکت‌های داروسازی بیون‌تک-فایزر و مدرنا از سازمان غذا و داروی ایالات متحده خواستند برای تزریق واکسن سوم این شرکت‌ها مجوز صادر شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟