15 تفاوت مهم کارشناس سئو و مدیر سئو

 

تفاوت کارشناس سئو و مدیر سئو از مهم‌ترین سوالاتی است که به ذهن مدیران سایت و افرادی که قصد کسب درآمد از سئو و آموزش سئو را دارند خطور می‌کند. اما مدیر سئو کیست؟ کارشناس سئو کیست؟ چه تفاوتی بین وظایف و عملکرد این دو وجود دارد؟ اگر شما هم به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوالات هستید، در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با وظایف مدیر سئو

برای آشنایی با تفاوت کارشناس سئو و مدیر سئو، قبل از هر چیز باید با وظایف آن‌ها آشنا شوید. اما مدیر سئو کیست؟ در ادامه با وظایف مدیر سئو آشنا می‌شوید:

پیدا کردن کلمات کلیدی برای محتواهای سایت

از مهم‌ترین مسئولیت‌های یک مدیر سئو، پیدا کردن کلمات کلیدی برای نوشتن محتواهای سایت است. محتوا پادشاه بوده و به همین دلیل پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولاً مدیر سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی، از ابزارهای خاصی مانند کیورد ریسرچ، کیورد پلنر و... استفاده می‌کند.

مشخص کردن هدف‌ها و KPI ها

یکی از بزرگ‌ترین ومهم‌ترین کارهایی که مدیران سئو انجام می‌دهند، این است که ابتدا برای بالا آمدن سایت، یک بازهٔ زمانی مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال، حدود 20 کلمه را مشخص کرده و این هدف را دارد که با حدود 15 کلمه از این کلمات، به صفحهٔ اول در یک بازهٔ زمانی مشخص راه پیدا کند. از طرفی برای پروژه های کوچک ، متوسط و بزرگ بر مبنا بیزینس آن تصمیم به قرار دادن یکسری KPI ها میگیرند تا بتوانند با این شاخص های کلیدی عملکرد ، بهتر آنالیز و رصد کنند.

آنالیز سایت و نتایج به‌دست آمده از کارهای انجام‌شده

هرچقدر هم استراتژی‌ها و برنامه‌های منحصربه‌فردی توسط این فرد طراحی شده باشد، باز هم ممکن ایراداتی درنتیجهٔ کار پیدا شود. به همین دلیل مدیر سئو به‌صورت مرتب، سایت و نتایج به‌دست آمده از کارهای انجام‌شده روی آن را تحلیل و بررسی می‌کند. درواقع برای موفقیت یک سایت، باید به‌صورت دائمی، نتایج آن را تجزیه و تحلیل کرد.

توجه به دانش اعضای تیم و آموزش آن‌ها

فرایند سئو توسط یک تیم انجام می‌شود. به همین دلیل اعضای تیم باید اطلاعات و دانش کافی برای انجام کلیهٔ کارهای سپرده‌شده به آن‌ها را داشته باشند. به همین دلیل ابتدا مدیر با میزان دانش سایر کارشناسان بعد از صحبت با آن‌ها آشنا شده و سپس آموزش‌های لازم را به آن‌ها می‌دهد. این آموزش‌ها می‌تواند در قالب کارآموزی و یا گذراندن دوره‌های آموزشی باشد.

گرفتن تصمیم‌های مهم دربارهٔ مشکلات مهم

گاهی اوقات مشکلاتی در سایت به وجود می‌آید که سایر اعضای تیم قادر به حل این مشکل نیستند. به‌عنوان مثال، ممکن است یک استراتژی منفی از سوی رقیب به سایت آسیب وارد کرده باشد. در این مواقع، لازم است که مدیر سئو وارد عمل شده و با اتخاذ استراتژی‌هایی این مشکلات را برطرف کند.

مشخص کردن استراتژی‌ های پروژه سئو

آنچه موجب موفقیت و عملکرد یک سایت می‌شود، استراتژی‌های آن است. درواقع استراتژی‌ها مانند نقشهٔ راه بوده و مسیر موفقیت سایت را نشان می‌دهد. تعیین استراتژی‌ برحسب نوع سایت که می‌تواند فروشگاهی، مجله‌ای و... باشد متفاوت است. میتوان گفت یکی از مهم ترین تفاوت های کارشناس و مدیر سئو همین مورد می باشد.

تقسیم وظایف بین سایر اعضا

تفاوت کارشناس سئو و مدیر سئو در تقسیم وظایف بین کارشناسان دیگر است. مدیر سئو وظیفه دارد که کلیهٔ وظایف کارشناسان ازجمله خود کارشناس سئو را مشخص کند. هنگامی که تقسیم وظایف انجام می‌شود، افراد تیم با توجه به نوع وظایف مشخص‌شده، راحت‌تر می‌توانند کارهای خود را انجام دهند.

انجام کارهای مربوط به سئو خارجی؛ تفاوت کارشناس سئو و مدیر سئو

سئوی خارجی شامل مواردی مانند خرید بک لینک و... است. معمولاً همهٔ کارهای مربوط به سئو خارجی، توسط مدیر سئو انجام می‌شود.

تعدیل و یا استخدام نیروها

تفاوت کارشناس سئو و مدیر سئو در تعدیل و یا استخدام نیروها نیز است. مدیر سئو این توانایی را دارد که با توجه منافع شرکت و کارایی نیروها، بعضی را تعدیل و حتی بعضی از افراد را نیز استخدام کند.

وظایف مدیر سئو

آشنایی با کارشناس سئو

کارشناس سئو کیست؟ به شخصی که آشنایی به موارد سئو و توانایی بهینه‌سازی سایت را داشته باشد، کارشناس سئو می‌گویند. این فرد علاوه‌بر این، باید به موارد زیر نیز به‌طور کامل تسلط داشته باشد:

توانایی انجام کار با ابزارهایی مانند سرچ کنسول

از مهم‌ترین ابزارهای سئو می‌توان به گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و ….اشاره کرد. این ابزارها میزان سرچ کلمات کلیدی و بسیاری از موارد دیگر را به سئوکار نشان می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توان به نتایج خوبی برای پیشرفت سایت دست پیدا کرد.

توانایی انجام کارهای پروژه در مدت زمان تعیین‌شده

کارشناس سئو باید تمام کارهای تعیین‌شده از طرف مدیر را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. درواقع کارشناس باید کارهای تعیین‌شده را به‌گونه‌ای انجام دهد که در زمان مشخص به پایان برسند. به‌عنوان مثال، اگر در تقویم محتوایی مشخص شده‌است که چندین کلمه در 5 ماه به صفحهٔ اول برسند، حتماً باید در طی این 5 ماه، این کلمات به صفحهٔ اول رسیده باشند.

بررسی سرعت سایت

سرعت سایت از مهم‌ترین مواردی است که باید توسط کارشناس سئو انجام شود. اگر یک سایت سرعت پایینی داشته باشد، کلیهٔ کاربران خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل باید به‌صورت مداوم، سرعت آن توسط کارشناس سئو کنترل شود.

توانایی لینک‌‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سئو سایت است. اگر این کار به‌درستی انجام نشود، مشکلات زیادی برای سایت ایجاد می‌شود. به همین دلیل کارشناس مربوطه باید در این زمینه، تخصص زیادی داشته باشد.

بررسی سئو فنی سایت

کدهایی در سایت وجود دارند که با استفاده از آن‌ها، عملکرد سایت بهبود می‌یابد. یکی از مهم‌ترین وظایف کارشناس سئو، بررسی این کدها و بهینه‌سازی آن‌هاست.

بررسی محتواها قبل از انتشار

محتوا یکی از مهم‌ترین موارد برای رشد یک سایت است. اما محتوا قبل از هرچیز باید یونیک و سئوشده باشد. البته کار تولید محتوا توسط نویسنده انجام می‌شود نه کارشناس سئو. اما کارشناس باید محتوای بارگذاری‌شده را بررسی کند و ایرادات آن را برطرف کند.

وظایف کارشناسان سئو

کلام آخر

دون تردید یکی از موارد مهمی که باید درباره سئو بدانیم همین تفاوت کارشناس سئو با مدیر سئو است. کارشناس سئو به شخصی گفته می‌شود که مسئولیت بررسی موارد فنی سایت مانند سرعت سایت، کدهای سایت و... را برعهده دارد. اما مدیر سئو به فردی گفته می‌شود که مسئولیت تجزیه و تحلیل سایت‌های رقبا، اتخاذ انواع استراتژی، تهیهٔ تقویم محتوایی سایت، مدیریت تیم سئو و محتوا و... را باید برعهده بگیرد. اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه دربارهٔ وظایف این دو صحبت کنیم، باید بگوییم که مدیر سئو نقشهٔ راه و استراتژی‌های لازم برای رسیدن به موفقیت را تدوین می‌کند، اما کارشناس سئو کلیهٔ این استراتژی‌ها و نقشه‌ها را روی سایت پیاده‌سازی کرده و در صورت هرگونه مشکل، با پیاده‌سازی هرگونه از این موارد، با مدیر سئو مشورت می‌کند.

مدیر سئو نیز، مشکل یا مشکلات مطرح شده از طرف کارشناس سئو را بررسی و استراتژی‌ها و راهکارهای لازم برای برطرف کردن این مشکلات را در اختیار کارشناس می‌گذارد. این نکته درباره مدیران سئو و سایر مدیران باید بدانیم این است که آنها مهارت های نرم خود را مانند مهارت تیم سازی ، مذاکره ، تفکر نقادانه ، مدیریت و ... را در خود افزایش دادند و همین امر باعث شده که بتوانند مدیریت سئو یک مجموعه را برعهده داشته باشند.

بخشی از منبع مقاله : https://www.linkedin.com/pulse/difference-between-seo-executive-strategist-manager-analyst-muttalib

 

کدخبر: 917224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟