بررسی پروژکتور ال ای دی و ویژگی‌های آن

 

قبل از تولید پروژکتور ال ای دی از نورافکن های بخار سدیم برای روشنایی فضاهای عمومی یا کارخانه جات استفاده می کردند اما با ورود تکنولوژی ال ای دی و روی کار آمدن انواع پروژکتورهای ال ای دی در بازار روشنایی با توان مصرفی های مختلف جاگزین این نورافکن ها شدند.

هنگام خرید و انتخاب پروژکتور ال‌ای‌دی  باید به کاربرد آن در فضای مورد نظر، میزان انرژی مصرفی، دمای رنگ نور، زاویه تابش آن توجه داشت تا بتوان فضای مورد نظر را به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن نورپردازی و روشن کرد.

نمیتوان با پروژکتوری که یک پارکینگ را نورپردازی میکینم با همان یک کارگاه یا سوله را نورپردازی کرد زیرا در هرکدام کیفیت نور و میزان پخش نور متفاوت است.به همین دلی پروژکتورهای ال ای دی به دو نوع SMD و COB  تقسیم میشوند که از نظر چیپ و دیود باهم متفاوت هستند در پروژکتور SMD پخش نور بیشتر است اما در پروژکتورهای COB نور با کیفیت تری ساطع میشود.

حال به بررسی برخی از نکات حائز اهمیت در هنگام تهیه پروژکتورهای ال ای دی برای انتخاب درست و مناسب میپردازیم:

توان مصرفی

همانطور که گفته شد پروژکتور ال‌ای‌دی انواع بسیار متنوعی از لحاظ توان مصرفی از 30 وات تا 200 وات دارد و برای  انتخاب پروژکتور ال‌ای‌دی مناسب باید به عوامل مختلفی مانند متراژ فضا، ارتفاع نصب، کاربری فضا و  کاربرد پروژکتورو سطح نور مورد نیاز در فضا توجه کرد

 انرژی مصرفی پروژکتورهای  ال ای‌دی بسیار کمتر از دیگر چراغ ها و نورافکن ها می باشد.

شاخص نمود رنگ

شاخصی برای تفکیک نور و وضوح رنگی اجسام زیر نور چراغ است. هرچه این عدد بالاتر و نزدیک به 100 باشد، اجسام در زیر این نور بهتر و واضح تر و طبیعی تر دیده میشوند.. اگر در پروژکتور ال‌ای‌دی شاخص نمود رنگ و یا CRI بالا نباشد، نمیتوان با به استفاده تعداد بیشتر و توان بالاتر از پروژکتورها نور و تصویر با کیفیتی ایجاد کرد. به همین دلیل این موضوع برای باغ‌ها و مکان هایی که برای برگزاری مراسم هستند، بسیار با اهمیت است و کسانی که کیفیت رنگ‌ها برایشان حائز اهمیت است باید پروژکتوری با شاخص نمود رنگ بالاتر از 80 تهیه کنند تا به این ترتیب بتوانند کیفیت بهتری به مردم ارائه دهند.

IP:

درجه حفاظت و یا IP موردی است که به طبقه بندی امکان ورود ابزار، انگشت انسان، آب و ... به یک دستگاه الکتریکی می‌پردازد. به طور کلی پروژکتور ال‌ای‌دی با IP66 امکان نصب در هر فضایی را دارد زیرا این پروژکتور در مقابل عوامل مخرب جوی و طبیعی مانند آب، گرد و خاک، باران‌های اسیدی، برف و فضولات پرندگان مقاوم است و بدون هیچ گونه اختلال و مشکلی میتواند روشن بماند.

زاویه تابش

زاویه تابش بیانگر این است که نور پروژکتور ال‌ای‌دی تا چه حدی در یک محیط پخش می‌شود، یعنی  وقتی می‌خواهیم پروژکتور انتخابی ما فضای بیشتری را روشن کند باید زاویه تابش بزرگتری را هم انتخاب کنیم پروزکتورهای SMD پخش نور بیشتری نسبت  به پروژکتور COB دارند و معمولا زاویه تابش مناسب در پروژکتورهای ال ای دی  نزدیک به 90 درجه میباشد.

فلیکر یا چشمک زدن نور

فیلیکر و یا چشمک زدن چراغ ها به مرور زمان باعث خستگی چشم و خیرگی و هم‌چنین ایجاد اختلال و برفک در تصاویر ضبط شده می‌شود.به همین دلیل اگر در نورپردازی شما جلوگیری از خیرگی و خستگی چشم و همینطور نبود اختلال و تاری در تصاویر دوربین‌ها مهم است باید از پروژکتور ال‌ای‌دی که بدون فیلیکر است استفاده کنید.

گارانتی و ضمانت نامه  پروژکتور

در اخر و مهم ترین گزینه ای که برای تهیه پروژکتور ال ای دی وجود دارد داشتن ضمانت نامه و گارانتی معتبر می باشد.

با توجه به اتفاقاتی از جمله سوختن چراغ برای پروژکتور ال ای دی وجود دارد، مخصوصا در زمان هایی که برای نورپردازی فضا به تعداد زیادی پروژکتور ال‌ای‌دی نیاز داریم، لازم است تا پروژکتوری که قصد تهیه آن را داریم علاوه بر اینکه مشخصات فنی کیفیت  قطعات بالایی دارد، گارانتی نیز داشته باشد. برای خرید پروژکتور ال ای دی با ما در ارتباط باشید.

 

کدخبر: 907301 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟