نکات مهم در مذاکره برای خرید آهن

 

 مذاکره برای خرید آهن با چه تأمین‌کنندگانی باید انجام شود؟ در هنگام مذاکره برای خرید آهن به چه نکات دیگری مانند کیفیت، محل تحویل و ... باید توجه کرد؟ چه روش‌هایی برای پرداخت وجود دارد؟ راه‌های خرید آهن‌آلات چیست و هرکدام چه معایب و مزایایی دارد؟ پیش‌بینی قیمت آهن کاهشی یا افزایشی است؟

دانستن جواب این سؤال‌ها می‌تواند باعث موفقیت شما در هنگام مذاکره برای خرید آهن شود. در این مقاله شما را با استراتژی‌ها و رویکردهای مناسب در مورد روش‌های مذاکره در مورد قیمت آهن آشنا می‌کنیم تا بتوانید معاملات موفقیت‌آمیزی را در خرید آهن‌آلات تجربه کنید.

فنون کلی مذاکره هنگام خرید آهن

مذاکره یک مهارت تجربی، قابل رشد و علمی آموختنی است. توصیه‌های زیر شما را در هنگام خرید آهن به یک مذاکره‌کننده عالی تبدیل می‌کند.

داشتن اطلاعات کافی، پیش از مذاکره برای خرید آهن آلات

از مقطع فولادی موردنظر خود اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید بهترین جزییات آهن مورد نیازتان از نظر سایز، وزن، نوع و کارخانه تولیدکننده آن کدام محصول است. آگاهی شما از تیرآهن، میلگرد یا ورق فولادی مورد نظرتان نه تنها فروشنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه به فرایند مذاکره هم کمک می‌کند. دقت کنید که تنها بر روی قیمت آهن‌آلات تمرکز نکنید و به سایر عوامل مهم مانند کیفیت و برند تولیدکننده، روش تولید، نحوه و مکان تحویل و شرایط پرداخت دقت کافی داشته باشید.

آگاهی از قیمت عمده و خرده فروشی مقطع فولادی ، پیش از مذاکره

قبل از شروع مذاکره حتماً از قیمت مقاطع فولادی به‌صورت عمده و خرده فروشی مطلع باشید. برای استعلام قیمت به روز میلگرد می‌توانید از سایت‌های مرجع اقدام کنید. با استعلام یک محدوده قیمتی معقول برای مقطع فولادی خود در ذهن داشته باشید. هرچند قیمت در سایت خود کارخانه‌های تولیدکننده معمولاً به‌روز نیستند اما می‌توانید آن‌ها را هم بررسی کنید. قبل از پیشنهاد قیمت کمتر به ارزش کالا، شرایط بازار و ضرورت شما برای خرید فکر کنید. معمولاً در خرید آهن‌آلات کاهش 3 الی 5 درصدی یک چانه زدن معقول به نظر می‌رسد که با توجه به میزان عرضه و تقاضا در زمان خرید می‌تواند کاهش یا افزایش یابد.

آگاهی از شرایط بازار و عوامل مؤثر بر قیمت ، پیش از مذاکره خرید آهن

اینکه بدانید قیمت آهن براساس میزان عرضه و تقاضا، نوسانات دلار، قیمت جهانی آهن، هزینه تولید، حمل‌ونقل و معاملات بورس کالا تعیین می‌شود می‌تواند چشم‌انداز درستی از بازار آهن‌آلات مانند قیمت ورق سیاه ، قیمت پروفیل، قیمت تیرآهن و ... به شما دهد. هنر پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات می‌تواند به مذاکره درست در خرید آهن منجر شود. به‌روز بودن اطلاعات شما از این موارد می‌تواند شما را برای بهترین معامله ممکن را برای خرید آهن آماده کند.

اطلاع از زمان مناسب برای مذاکره و خرید آهن

در زمان‌های بازارهای افزایشی که هیجان در سمت تقاضای بازار بسیار بالا است مذاکره در خرید آهن‌آلات معمولاً بی‌نتیجه خواهد بود چراکه تأمین‌کنندگان آهن زمان و تمایلی برای یک مذاکره‌ی طولانی ندارند؛ اما در زمان‌های عادی و حتی رکود در بازار آهن زمان خوبی برای چانه‌زنی و مذاکره برای خرید آهن با تخفیف مناسب است.

سر زدن به چند تأمین کننده ، قبل از انجام مذاکره خرید آهن

قبل از ورود به مذاکره برای خرید آهن از تأمین کننده همیشگی خود حتماً با دیگر تأمین‌کنندگان آهن تماس بگیرید. تا جایی که امکان دارد سؤال بپرسید و اطلاعات و قیمت آهن موردنظرتان را بررسی کنید. مثلاً اگر به دنبال خرید ورق گالوانیزه هستید حتماً برای استعلام لیست قیمت ورق گالوانیزه از چند شرکت بازرگانی اقدام کنید. این جستجوها می‌تواند اطلاعاتی نظیر کم شدن تقاضا در مورد محصولتان، به‌صرفه نبودن حمل‌ونقل آهن یا یافتن کالایی مشابه با تخفیف بالا را به شما اضافه کند. از شرایط ویژه و روش‌های پرداخت هر یک از تأمین‌کنندگان سؤال بپرسید.

استفاده از جستجوی اینترنتی هم‌زمان

معمولاً مذاکره با شرکت‌های بازرگانی آهن به‌صورت تلفنی است؛ بنابراین در هنگام مذاکره تلفنی می‌توانید ادعاهای فروشنده را از سیستم دیگری به‌طور هم‌زمان به‌صورت جستجوی اینترنتی راستی آزمایی کنید. البته این کار را با احتیاط و در شرایط مناسب انجام دهید و مطمئن شوید اطلاعات سرچ شده به‌روز و برای همان زمان باشد.

ایجاد رابطه دوطرفه و قابل اعتماد

حفظ ادب و ایجاد روابط قوی با تأمین‌کنندگان یا نمایندگان آن‌ها همیشه ایده‌ی خوبی است.. خوش‌مشرب بودن ممکن است باعث راه آمدن نماینده فروش با شما شود. هرگز عجله نکنید و قدم به قدم به سمت توافق قدم بردارید. به یاد داشته باشید که کوچک شمردن توانایی تخصص فروشنده آهن راه هوشمندانه‌ای برای گرفتن تخفیف نیست. با ایجاد یک رابطه مشترک، پرداخت به‌موقع و تداوم در سفارش، می‌توانید سطحی از اعتماد متقابل با فروشندگان برقرار کنید که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت آهن‌آلات خریداری شده، شرایط تحویل بهتر و دریافت تخفیف‌های بیشتر در مذاکرات قیمت آهن شود.

فنون کلی مذاکره هنگام خرید آهن

 

بهترین زمان برای مذاکره و خرید آهن

شناخت راه‌های خرید آهن‌آلات

شناخت راه های خرید آهن می تواند یک برگ برنده در هنگام مذاکره برای خرید آهن‌آلات باشد. شما به عنوان یک فعال در زمینه آهن و فولاد می‌توانید از طریق بورس کالا، خرید مستقیم از کارخانه، بنگاه‌های سنتی و شرکت‌های بازرگانی اقدام به خرید آهن‌آلات کنید؛ اما هر یک از این روش‌ها معایب و مزایای مختص به خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. خرید آهن‌آلات از کارخانه برای حجم بالا، یک انتخاب مناسب و مقرون به‌صرفه است، اما مواردی نظیر طول کشیدن زمان ارسال، محدودیت مکانی و عدم پیگیری سفارش توسط کارخانه را هم باید در نظر بگیرید. در این روش نحوه و زمان بارگیری تماماً از طرف کارخانه مشخص می‌شود.

2. خرید آهن از بنگاه گزینه مناسبی برای مشتریان با حجم خرید کم است، ولی به دلیل هزینه انبارداری قیمت تمام‌شده تیرآهن بیشتر از قیمت کارخانه و شرکت‌های بازرگانی می‌شود. در این روش نحوه و زمان بارگیری و مکان تحویل را مشتری مشخص می‌کند. معمولاً امکان بازگشت کالا وجود ندارد.

3. برای خرید آهن از بورس کالا به کد بورسی، مجوز شرکت بازرگانی و یا پروانه ساختمانی برای میلگرد و تیرآهن نیاز دارید. خرید در حجم بالا، محدودیت در زمان و سختی فرایند خرید از مشکلات این روش است. قیمت مناسب و کیفیت کالا نیز از موارد مثبت این شیوه است.

4. خرید تیرآهن از شرکت‌های بازرگانی محدودیت حجمی، مکانی و زمانی ندارد. مشاوره و پیگیری سفارش تا هنگام تحویل و امکان برگشت کالا در صورت عدم رضایت، از ویژگی‌های مثبت شرکت‌های بازرگانی مانند شرکت فولاد ایرانیان است.

بهترین زمان برای مذاکره و خرید آهن

 

سخن پایانی مطلب نکات مهم در مذاکره برای خرید آهن

آگاه باشید همان‌طور که شما خواهان خرید آهن هستید، فروشنده مقابل شما هم خواهان فروش آهن به شما است؛ بنابراین در مذاکره برای قیمت آهن همواره انعطاف‌پذیر باشید و برای دستیابی به توافقی بُرد بُرد برای هر دو طرف، سازش و تعامل برقرار کنید. برای این کار باید درک درستی از چشم‌انداز بازار آهن و شرایط بازار داشته و عوامل مؤثر بر مذاکره برای خرید آهن که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم را رعایت کنید.

 

کدخبر: 899800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟