روانشناس خوب برای درمان افسردگی چه ویژگی هایی دارید؟

 

افسردگی احساسی فراتر از ناراحتی و غم است و به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روحی دنیا شناخته می‌شود. در دنیای پر مشغله امروزی افسردگی افراد زیادی را در گروه‌های سنی مختلف درگیر کرده است. این بیماری با علائمی مانند ناامیدی، بی‌تحرکی، بی‌حالی، رخوت، دردهای بی‌دلیل در قسمت‌های مختلف بدن، کاهش اعتماد به نفس، لذت نبردن از زندگی، زودرنجی، بلاتکلیفی، ناتوانی در تمرکز، بدبینی شدید به آینده، فکر کردن به خودکشی، احساس بی‌ارزشی و پوچی، بی‌حوصلگی، کاهش میل جنسی، اختلال در خواب، استرس و اضطراب همراه است. افسردگی نیز مانند هر بیماری دیگری به درمان نیاز دارد و بهترین روش درمانی برای این بیماری مراجعه به روانشناس خوب برای درمان افسردگی است. در این مقاله قصد داریم درباره دلایل افسردگی انسان‌ها و نقش مشاور افسردگی در درمان این اختلال روحی شایع صحبت کنیم و به معرفی ویژگی‌های یک مشاور افسردگی خوب بپردازیم.

چه دلایلی در افسردگی انسان‌ها و لزوم مراجعه آن‌ها به مشاور افسردگی نقش دارد؟

افسردگی نیز مانند هر بیماری دیگری دلایل مخصوص به خود را دارد. مشاور افسردگی برای درمان این بیماری باید آن را به خوبی ریشه‌یابی کند. گاهی اوقات افسردگی فقط یک دلیل دارد و در برخی از مواقع نیز ممکن است چند دلیل مختلف باعث افسردگی یک فرد باشند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل بیماری افسردگی میپردازیم.

1- افسردگی به دلیل عوامل ژنتیکی

یکی از دلایل ابتلا به افسردگی عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی است. اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده یا بستگان یک فرد سابقه ابتلا به بیماری افسردگی را داشته باشند، احتمال اینکه نسل بعد از آن‌ها نیز به این اختلال دچار شود، بسیار زیاد است. این موضوع در دوقلوهای هم‌سان نیز صدق می‌کند. به احتمال بیش از هفتاد درصد در صورت افسرده شدن یکی از قل‌ها، قل دیگر هم افسرده خواهد شد.

2- افسردگی به دلیل عوامل محیطی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به افسردگی عوامل محیطی و قرار گرفتن افراد در شرایط استرس‌زایی مانند، بیکاری، فقر، تجاوز و آزار جنسی است. تمام این عوامل محیطی، به نوبه خود تاثیر بسیار زیادی درافسرده شدن و ناامیدی افراد دارند. این افراد حتما باید برای درمان به یک مشاور افسردگی مراجعه‌ کنند‌. معمولا استفاده از خدمات مشاوره تلفنی افسردگی راهکاری مناسب برای رهایی از این نوع اختلالات ذهنی است.

3- افسردگی به دلیل عدم اعتماد به نفس

شخصیت فردی، خجالتی بودن و عدم اعتماد به نفس نیز نقش زیادی در ابتلا به افسردگی دارد. کسانی که توانایی برقراری ارتباط با افراد دیگر را ندارند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. روانشناس افسردگی با تشخیص شخصیت افراد می‌تواند یک پروتکل درمانی خوب به آن‌ها ارائه دهد.

4- افسردگی به دلیل شکست عشقی یا طلاق

همه افراد بعد از پشت سر گذاشتن پروسه شکست عشقی یا طلاق از همسر خود احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند و به دلیل آسیب‌های روحی ناشی از این اتفاق‌ها مضطرب‌تر می‌شوند. به افسردگی بعد از جدایی و طلاق، افسردگی موقعیتی هم گفته می‌شود. این افراد برای درمان باید از یک مشاور افسردگی کمک بگیرند. یادتان باشد یک روانشناس خوب برای درمان افسردگی مانند دارو برای بیماری ضروری است.

5- افسردگی به دلیل مرگ یکی از عزیزان

همه انسان‌ها با مرگ عزیزان خود احساس غم و اندوه فراوانی را تجربه می‌کنند. غم و اندوه ناشی از، از دست دادن عزیزان در بسیاری از مواقع زمینه ابتلا به افسردگی را در بعضی از افراد حساس‌تر فراهم می‌کند. کسانی که بعد از مرگ عزیزان خود به مدت طولانی ناامید و غمگین هستند برای درمان باید به روانشناس افسردگی مراجعه کنند.

سایر دلایل ابتلا به افسردگی شامل چه مواردی است؟

روانشناس افسردگی

  1. جغرافیا و آب و هوای محل زندگی
  2. شنیدن خبرهای بد از رسانه‌های مختلف
  3. ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت، کم‌کاری تیروئید، مشکلات قلبی، کلیوی، ایدز و ...
  4. ابتلا به آسیب‌های مغزی و ناتوانی در کنترل احساسات
  5. رویدادهای ناگوار دوران کودکی
  6. عوارض ناشی از مصرف برخی از داروها
  7. مصرف مواد مخدر
  8. افسردگی قبل و بعد از کنکور
  9. افسردگی قبل و بعد از قاعدگی
  10. افسردگی بعد از زایمان
  11. افسردگی بعد از ورود به دوران یائسگی
  12. افسردگی فصلی

روانشناس افسردگی به خوبی میتواند ما را در مسیر رهایی از بیماری افسردگی هدایت کرده و بهترین نتیجه را کسب کنیم.

مشاور افسردگی کیست و چگونه به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

به دکتر روانشناسی که علائم افسردگی را طی چند جلسه مشاوره افسردگی در بیماران مورد بررسی قرار می‌دهد و میزان افسردگی آن‌ها را با استفاده از تست افسردگی تعیین می‌کند، مشاور افسردگی می‌گویند. کسانی که به دلیل مشغله‌های زیاد امکان مراجعه حضوری به دکتر برای درمان افسردگی خود را ندارند، می‌توانند از مشاوره تلفنی افسردگی استفاده کنند. در مشاوره افسردگی تلفنی روانشناس بعد از صحبت کردن با بیمار روش‌های درمانی را به صورت تلفنی به او ارائه می‌دهد. مشاور افسردگی برای درمان این بیماری از دو روش استفاده می‌کند. روان درمانی اولین روشی است که توسط خود مشاور افسردگی در چند جلسه مشاوره انجام می‌شود. در روان درمانی روانشناس از روش‌های مختلفی مانند طرحواره درمانی، کنترل و مدیریت مشکلات فرد، پروتکل درمانی، ریشه یابی دلایل افسردگی و ... استفاده می‌کند‌. 

مشاوره افسردگی چه مزایایی دارد؟

  • کمک به کاهش استرس و اضطراب
  • ارائه دیدی جدید نسبت به مشکلات
  • ارائه روش‌های مناسب برای حل مشکلات
  • کمک به آسان‌تر شدن و افزایش سرعت در فرایند درمان
  • کمک به کنترل اثر داروها و عوارض جانبی آن‌ها
  • ایجاد امید و انگیزه در افراد افسرده
  • تبدیل افراد غمگین به انسان‌های امیدوار و شاد

به همین دلیل مزایای زیاد است که تاکید زیادی بر استفاده از مشاوره افسردگی حضوری یا غیرحضوری می شود. اما به نظر شما یک روانشناس خوب برای درمان افسردگی چه خصوصیاتی دارد؟

یک مشاور افسردگی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در انتخاب بهترین مشاور افسردگی توجه داشته باشید که دارای چند ویژگی مهم باشد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند:

1- تخصص و مهارت کافی و سابقه درخشان کاری

یکی از ویژگی‌های بهترین دکتر برای درمان افسردگی تخصص، مهارت کافی و سابقه درخشان کاری اوست. برای آگاهی از سابقه کاری، تخصص و مهارت مشاوران افسردگی کافیست که رزومه کاری آن‌ها را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

2- متعهد بودن و اعتبار بالای مشاور

ویژگی‌ دیگری که در انتخاب روانشناس خوب برای درمان افسردگی اهمیت زیادی دارد، متعهد بودن و اعتبار بالای آن‌هاست. قبل از مراجعه به مطب روانشناس مشاور بهتر است که تحقیقات لازم درباره میزان اعتبار و تعهد کاری او را انجام دهید و اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید.

ویژگی‌های دیگر بهترین مشاور افسردگی عبارت‌اند از:

  • داشتن مهارت ارتباطی قوی و شنوندگی عالی
  • ابزار همدردی و در‌ک فرد افسرده
  • رعایت اصول اخلاقی
  • اهمیت دادن به سلامت روان خود
  • راز نگه‌داری و جلب اعتماد بیماران
  • علاقه‌مندن بودن به یادگیری و به‌روزرسانی اطلاعات
  • الویت قرار دادن درمان بیماران نسبت به درآمدزایی
  • پذیرفتن بدون قید و شرط بیماران
  • ارائه مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به علائم بیماری روحی افسردگی، دلایل ابتلا به این بیماری، بهترین روش درمان آن یعنی مراجعه به یک مشاور افسردگی باتجربه و ویژگی‌های یک مشاور خوب افسردگی توضیح دادیم. افراد افسرده باید هر چه زودتر مراحل درمان خود را تحت نظر یکی از بهترین مشاوران افسردگی آغاز کنند. با گسترش اینترنت و دسترسی عموم مردم به اینترنت و گوشی‌های هوشمند بسیاری از دکترهای روانشناس علاوه بر مشاوره تلفنی، از طریق بسترهای اینترنتی مانند سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان (www.wikiravan.com) مشاوره آنلاین افسردگی نیز ارائه می‌دهند. امیدواریم از مطالعه این مقاله به تمام اطلاعات مورد نیاز خود در مورد راه های انتخاب روانشناس خوب برای درمان افسردگی دست پیدا کرده باشید.

 

کدخبر: 874930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟