ساختار و اجزاء چراغ خیابانی

البته برای خرید و یا طالاع در رابطه با قیمت چراغ خیابانی اول نیاز است تا با مشخصات و ویژگی‌ها و کاربردهای هر مدل و نکات مرتبط با این چراغ ها آشنا شوید تا بتوانید به صرفه و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. به همین دلیل در ادامه به بررسی انواع چراغ خیابانی ال‌ای‌دی و اجزا و قطعات آن پرداخته‌ایم.

انواع چراغ خیابانی ال‌ای‌دی:

چراغ خیابانی ال‌ای‌دی در انواع بسیار متنوع و گوناگونی ارائه می‌شود. در بعضی از این چراغ‌ها که به چراغ خیابانی لاک پشتی معروف هستند، قاب و محفظه به صورت جدا و لامپ و سایر تجهیزات چراغ نیز به صورت جدا فروخته می‌شود.

ما در این قسمت به بررسی انواع چراغ‌هایی می پردازیم که به صورت یکپارچه در بازار روشنایی موجود هستند و تمامی تجهیزات این چراغ‌ها از جمله چیپ، ترانس، درایور و سایر ادوات چراغ همگی داخل چراغ تعبیه شده‌اند.

یکی از عوامل ایجاد تنوع در چراغ‌های خیابانی ال‌ای‌دی توان مصرفی است. این چراغ ها از چراغ خیابانی 30وات تا چراغ خیابانی 100 وات و گاهی 600 و 700 وات را هم شامل می‌شوند. هر کدام از این چراغ‌ها کاربرد جداگانه‌ای برای خود دارند و می توان از آن‌ها برای روشنایی جلوی فروشگاه تا روشنایی خیابان و بزرگ‌راه‌ها و یا هم‌چنین برج‌نوری و به طور کل برای تامین روشنایی و نورپردازی فضای باز استفاده کرد.

اجزاء چراغ خیابانی ال‌ای‌دی

اطلاع از بخش‌های مختلف چراغ خیابانی ال‌ای‌دی اطلاعاتی است که هنگام خرید چراغ خیابانی بهتر است داشته باشید چراکه این اطلاعات آگاهی شما از شرایط نگهداری و تعمیر چراغ خیابانی ال‌ای‌دی را افزایش می‌دهد و هم چنین به انتخاب مناسب‌ترین گزینه در بین چراغ‌های خیابانی موجود در بازار نیز کمک می‌کند.

  • چیپ

چیپ همان منبع روشنایی در چراغ‌های ال‌ای‌دی است مع در انواع چیپ‌های COB و SMD موجود است. تفاوت اصلی این دو نوع چیپ در نحوه و فرآیند ساخت آن‌ها است که هر کدام را مناسب برای استفاده در فضای خاصی می‌کند. چون معمولا هدف از استفاده از چراغ خیابانی روشنایی گسترده در فضاست استفاده از چراغ خیابانی با چیپ SMD بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

چراغ خیابانی با کیفیت از چیپ با کیفیت ساخته‌ شده است. چیپ با کیفیت باید طول عمر بالایی داشته باشد، شاخص نمود رنگ و یا CRI آن بالاتر 80 باشد تا وضوح رنگی نور چراغ بالا باشد. تولید کنندگانی مانند برند Osram و یا Nichia بهترین چیپ‌های الکتریکی را تولید می‌کنند. البته قبل از خرید چراغ خیابانی حتما به رده بنده چیپ توسط تولید کننده دقت و توجه کنید.

  • درایور

درایور چراغ خیابانی ال‌ای‌دی برای اینکه در معابر عمومی و دولتی و هم‌چنین فضاهای بزرگ نصب می‌شود باید واجد یک‌سری استانداردها باشد تا مورد قبول واقع شود؛ از جمله این استانداردها می‌توان به ضریب اعوجاج هارمونیک پایین (THD<10%) و ضریب توان بالا (PF>0.95) و یا فلیکر یا چشمک نداشتن چراغ خیابانی (Flicker-Free) نیز اشاره کرد. فلیکر و چشمک نداشتن چراغ خیابانی باعث می‌شد تا چراغ کمتر باعث خستگی چشم شود و یا در مکان‌هایی که دوربین مداربسته قرار دارد، تصاویر با کیفیت بالا ضبط شود و از خراب شدن آن‌ها جلوگیری شود.

  • بدنه

چراغ خیابانی ال‌ای‌دی به دلیل اینکه در شرایط مختلف جوی قرار می‌گیرد ، باید دارای مقابل عوامل مخرب مقاوم باشد. برای مثال چراغ خیابانی ال‌ای‌دی اکووات با بدنه‌ای تماما آلومینیومی در برابر تمام عوامل مخرب مانند آب، باران، بار، گرد و خاک و ... مقاوم است. برای استفاده بی دردسر از چراغ خیابانی ال‌ای‌دی در هوای بارانی و در مقابل گرد و خاک و یا باران‌های اسیدی چراغ خیابانی با درجه حفاظت و IP 66 و 65 مناسب هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چراغ خیابانی ال‌ای‌دی؛ انواع و نحوه نورپردازی با آن و یا مشاوره رایگان با کارشناسان و مهندسین فنی تیم اکووات در تماس باشید.

 

کدخبر: 865712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟