مرغ باز هم گران می شود ؟ + قیمت های جدید

به گزارش رکنا، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران معتقد است؛ واردکنندگان بر نظارت و رصد نهاده‌های وارداتی تا رسیدن به‌دست تولید‌کننده از سوی دولت هیچ مخالفتی ندارند، اما بر نحوه اجرای سیستم اداری این سیاست به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی انتقادات زیادی وجود دارد که متولیان باید برای اصلاح آن تسریع کنند.

هنوز پاسکاری دلیل گرانی مرغ بین دولت و بخش خصوصی ادامه دارد، اما در این بین تنها مصرف‌کننده نهایی تاوان این اهمال کاری را پرداخت می‌کند.

سناریوی گرانی کالاهای اساسی و کاهش محصولات سبد معیشت مردم موضوعی است که هر روز با یک روش جدید بروز می‌کند و تنها متولیان دولتی نظاره گر این چرخه معیوب هستند که دستمایه تلاش بدنه خودشان است.

مشکلات تأمین نهاده برای مرغداران هنوز در پیچ و خم تصمیمات سیاست‌گذاران قرار دارد و این بخش از تولید در انتظار تغییر رویکرد متولیانی است که جز دست اندازی در تولید، اقدام موثری را نداشته‌اند.

هرچند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به مباحث و انتقادات متعدد وارده از سوی فعالان بخش خصوصی به ایرادات سامانه بازارگاه آگاه هستند و معتقدند شفاف‌سازی اطلاعات در حوزه اقتصاد مانع بروز فساد می‌شود و یکی از ویژگی‌های بارز سامانه بازارگاه را ایجاد شفافیت در حوزه عرضه و توزیع نهاده‌های دامی می‌دانند، اما بروز مشکلات در این بازارگاه بی‌توجهی به تنظیم به موقع سیستم هماهنگی در این بازارگاه را نشان می‌دهد.

دیر زمانی نیست که ستاد تنظیم بازار، گمرک را مکلف به جلوگیری از متروکه شدن کالا‌های راهبردی موجود در بنادر کرده است. اگرچه این تصمیم با توجه به گزارش شرکت پشتیبانی امور دام درباره متروک شدن کالا‌های اساسی شامل کنجاله سویا، ذرت، جو دامی، گوشت قرمز و گوشت مرغ در بنادر شمالی کشور به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا و تأخیر در تأمین و انتقال ارز و عدم دریافت اسناد در زمان مقرر، گرفته شده است، اما هنوز تأمین نهاده مورد نیاز مرغداران لنگ می‌زند.

پاسخگوی بلاتکلیفی وارد‌ کننده نهاده کیست؟

در همین رابطه داوود رنگی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران می‌گوید: مشکل اساسی که نهاده‌های دام با آن مواجه شده است ریشه در بانک مرکزی دارد و این مشکلات نشأت گرفته از مسائل ارزی است که بانک مرکزی متولی آن است چراکه ۷۰ درصد این مشکلات به تأخیر در پرداخت‌ها یا عدم پرداخت ها، بلاتکلیفی کشتی‌ها برای تخلیه نهاده‌ها و... مربوط است.

رنگی ادامه داد: پس از طی مراحل سخت که کالا وارد گمرک می‌شود تازه مشکلات و مصائب وارد‌کنندگان نهاده‌های دامی با وزارت جهاد کشاورزی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چند نسبت به ۶ ماه گذشته چالش‌های واردات این کالا کاهش یافته است، اما همچنان این معضل بر سر راه واردکنندگان نهاده‌های دامی وجود دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: بروکراسی دستگاه‌های اداری به خصوص در نحوه توزیع نهاده‌ها در وزارت جهاد کشاورزی بزرگترین مشکل برای بخش تأمین نهاده‌های دامی طی سال اخیر است که همواره با دست انداز‌های زیادی مواجه شده است.

به گفته رنگی، در امسال متولیان و مسئولان بار‌ها به موضوع جنگ اقتصادی اشاره داشتند و آحاد مردم به ویژه فعالان اقتصادی در بخش تولید و تجارت کشور نیز برای مقاومت در این جنگ تأکید دارند، اما دستگاه‌های دولتی در این جنگ مشارکت جدی ندارند و وارد‌کنندگان تنها سربازان و پیش قراولان این جنگ به حساب می‌آیند که در نتیجه این اهمال کاری‌ها مردم نیز متضررین اصلی در این شرایط بشمار می‌آیند.

این فعال صنفی ادامه داد: تعلل سیستم اداری دولتی ناکارآمدی را به همراه داشته است چراکه این سیستم اداری چابکی لازم را در راستای بهبودبخشی به وضعیت موجود و همچنین تصمیم گیری و توزیع به موقع نهاده‌ها در دوران جنگ اقتصادی هنوز پیدا نکرده است.

درخواست‌های مربوط به نهاده در وزارت جهاد مسکوت مانده

وی یادآور شد: وارد‌کنندگان بار‌ها با اعلام شرایط موجود درخواست حمایت و کمک از دولت را داشته‌اند از این رو با ارسال نامه‌های متعدد و درخواست‌های کتبی و حضوری خواهان تغییر در دیدگاه متولیان برای کاهش تنش در این بخش شده اند، اما متأسفانه این درخواست‌ها در سیستم اداری وزارت جهاد کشاورزی مسکوت باقی مانده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تأکید کرد: گلایه وارد‌کنندگان نهاده‌ها بیشتر به عدم پاسخگویی به مکاتباتی است که در راستای بهبود وضعیت فعلی با وزارت جهاد کشاورزی داشته‌‌اند اما هیچ پاسخی به این نامه نگاری‌ها دریافت نکرده‌اند.

رنگی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند سیستم دولتی پاسخگو باشد و مشکلات را به موقع منعکس کند تا با کمک فعالان بخش خصوصی این بحران‌ها به راحتی رفع شود.

به اعتقاد این فعال اقتصادی در حوزه واردات نهاده‌های دام و طیور، تصمیمات یکطرفه از سوی دولت نشانگر این موضوع است که هنوز اقدامی برای از بین بردن معضل امروز نیست و این بی‌تفاوتی شرایط را برای تولید سخت‌تر خواهد کرد.

وی تأکید کرد: کاری که امروز متولیان وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهند پنهان کردن مشکلات است، در حالی که نباید چنین باشد چراکه با این تفکر علاوه بر اینکه هیچ مشکلی رفع نمی‌شود بلکه بر میزان مشکلات افزوده خواهد شد.

به گفته رنگی، بزرگترین و اساسی‌ترین مشکل واردات در سیستم بازارگاه است که در این دو سال راه‌اندازی شده است. می‌توان به جرأت مدعی شد که کشور ما تنها کشوری است که برای واردات و توزیع نهاده‌ها باید از این سیستم استفاده کند. این سیستم قابلیت لازم را در مواقع خاص ندارد و اکنون همین کمی و کاستی‌های سیستم بازارگاه متوجه مشتریان اصلی نهاده‌ها شده است چراکه به دلیل نبود قابلیت‌های لازم نمی‌تواند پاسخگوی به موقع نیاز مشتریان نهاده باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: سیستم متمرکز توزیع با این شکل و کارایی یک سیستم موقت خواهد بود و نمی‌تواند در بلند مدت جوابگوی نیاز واحد‌های تولیدی باشد.

وی گفت: هرچند همه فعالان در این عرصه هم معتقدند که باید سیستمی فعال باشد که توزیع کالا‌های وارداتی را به درستی رصد و پیگیری کند کما اینکه این نوع سیستم ردیابی نیز ازسال‌های گذشته در وزارت صمت فعال بوده است.

این فعال اقتصادی در حوزه واردات نهاده‌های دام و طیور گفت: اما در مورد نهاده‌های دام به دلیل حساسیت در بخش تولید با واردات سایر کالا‌ها متفاوت است. نهاده در بازار کمیاب شده و در پی این معضل قیمت ثانویه نیز در بازار ایجاد شده است و زمانی که این قیمت‌ها جذابیت داشته باشد باعث رانت و فساد خواهد شد.

رنگی در پایان تأکید کرد: قطعاً هیچ کسی بر نظارت و رصد نهاده‌های وارداتی از ابتدای ورود تا رسیدن به‌دست تولید‌کننده مخالفتی ندارد، اما به اجرای سیستم اداری این سیاست به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی انتقادات زیادی وجود دارد که متولیان باید در اصلاح آن تسریع کنند.

قیمت انواع مرغ در بازار پنجم بهمن ماه ۱۳۹۹ به شرح زیر است:

قیمت مرغ

رکنا

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۳۲,۰۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۳۷,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۳۸.۲۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۳۴,۷۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۳۵,۱۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۳۳,۶۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۲۹,۷۰۰

بازوی کبابی ساده

۲۸,۳۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۲۹,۰۰۰

فیله مرغ

۵۲,۸۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۰,۴۰۰

شنیتسل بدون آرد

۴۱,۲۰۰

جوجه چینی

۵۰,۷۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۴۳,۵۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۳۵,۳۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۳۳,۴۰۰

مرغ کنتاکی

۳۳,۴۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۰,۹۰۰

جگر مرغ

۷,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۰,۶۰۰

پای مرغ

۷,۱۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۴۳,۵۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۲۲,۵۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۴۲,۵۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۱۹,۴۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۱۹,۸۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۲۰,۲۰۰

بوقلمون ساق با پوست

۵۱,۱۰۰

بوقلمون ران با پوست و استخوان (بدون استخوان کمر)

۴۷,۴۰۰

بوقلمون مغز ران بی پوست و استخوان

۶۶,۷۰۰

بوقلمون سینه بدون بال و گردن با پوست و استخوان

۴۳,۳۰۰

بوقلمون سینه بدون پوست و بدون استخوان

۵۵,۰۰۰

جگر پاک شده بوقلمون بسته ۴۰۰ گرمی (هر بسته)

۱۲,۳۰۰

دل پاک شده بوقلمون بسته ۴۰۰ گرمی (هر بسته)

۱۵,۱۰۰

 آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟