پولدارها مالیات نمی دهند / کارگر و کارمند حقوق نگرفته باید مالیات بدهند !

به گزارش رکنا، در حالی که مالیات بر درآمد کارگران و کارمندان قبل از پرداخت حقوق، طبق قانون به طور کامل کسر می شود، برخی مشاغل پردرآمد به طور گسترده از پرداخت مالیات خودداری کرده و با استفاده از راه های غیرقانونی فرار مالیاتی ، از پرداخت مالیات سر باز می زنند.

برخی از این صاحبان مشاغل کارتخوان های محل کار خود را قطع و از دسترس خارج می کنند و یا مراجعین را مجبور به پرداخت پول نقد کرده و از آنها می خواهند از کارتخوان استفاده نکنند. یا برای پرداخت وجه مورد نظر شماره حساب دیگری را به متقاضیان می دهند.

از طرفی بحث طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس تصویب شده است ، شامل کسانی می شود که ثروتی دارند و فقط در مرحله نقل و انتقال مشمول مالیات نمی شوند، بلکه بابت ارزش افزوده آن ثروت هم مشمول مالیات می شوند. در کشور ما این افزایش ثروت همیشه ناشی از شرایط و رانت نیست ، بلکه به تورم هم مربوط است. اما اگر بخواهیم بحث تورم را نادیده بگیریم، این طرح شامل چه اموال و با چه شرایطی می شود؟

در این خصوص گفتگوی اختصاصی رکنا با عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی را بخوانید:

جزئیات مهم طرح مالیات بر عایدی سرمایه

این کارشناس اقتصادی در آغاز گفت: هدف از وضع و یا تصویب مالیات ها معمولا 2 نگاه کلی است. مالیات ها را یا برای تنظیم بازار کالا و دارایی ها وضع می کنند و یا با نگاه درآمدی به وضع مالیات ها می پردازند. مالیات های تنظیمی مالیات هایی هستند که برای جلوگیری از اختلال در بازار یا برای جلوگیری از شکست بازار وضع می شود و هدف از آنها جلوگیری از سوداگری در بازارها است.

ارسطو در ادامه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه عمدتا با نگاه تنظیم بازار دارایی ها وضع می شود. که در آنجا برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن، زمین، ارز، طلا، خودرو و امثالهم این مالیات را وضع می کنند. با وضع این مالیات از معاملات مکرر و متعدد برخی از سوداگران جلوگیری می کنند و باعث می شوند که قیمت این دارایی ها افزایش پیدا نکند و یا با افزایش کمتری مواجه شود.

وی افزود: کلیات مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده است و هنوز جزئیات آن در کمیسیون و صحن علنی مجلس تصویب نشده است. برای همین به قانون تبدیل نشده است. ولی بررسی این طرح نشان می دهد که این نوع مالیات بر خودرو، زمین، واحدهای مسکونی و ارز وضع می شود. اگر افراد در بازه های کوتاه مدت یک ساله بخواهند این دارایی ها را برای چند بار خرید و فروش کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: وقتی یک فردی که اقدام به معاملات مکرر این دارایی ها( زمین، مسکن، خودرو، ارز و طلا) می کند، اگر بر آن مالیات وضع شود، حاشیه سود کاهش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن انگیزه سوداگری در این بازارها کاهش پیدا می کند. همین امر باعث می شود که منابع و نقدینگی به سمت بازارهای تولید هدایت شود و فعالیت های تولیدی و مولد از حاشیه سود بالاتری بهره مند شوند.

در کشور ما نابرابری مالیاتی وجود دارد

وی افزود: مالیات ها هم جنبه تنظیمی دارند و هم جنبه درآمدی، در مالیات مشاغل هر 2 هدف از اهداف مهم وضع این مالیات ها هستند. با وضع مالیات بر مشاغل و اشخاص حقیقی و فعالیت های اقتصادی آنها به عدالت مالیاتی و عدالت اقتصادی می رسیم و این نوع مالیات از مالیات های مهم هستند.

بعضی از مشاغل پردرآمد مالیات حقه خود را پرداخت نمی کنند

ارسطو در ادامه گفت: متاسفانه در کشور ما بین فعالیت های اقتصادی مختلف نابرابری مالیاتی وجود دارد. همانطور که شما گفتید، مالیات از کارمندان دولت و کارگران، قبل از این که حقوقشان را دریافت کنند، کسر می شود. ولی بعضی از مشاغل متاسفانه مالیات حقه خود را پرداخت نمی کنند. در سالهای اخیر ابزارهای قانونی خوبی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است که بتواند با استفاده از آنها مالیات بر برخی از مشاغل را که درآمدهای قابل توجهی دارند، مثل پزشکان، وکلا، بعضی از سالن های زیبا، صرافی ها و طلا فروشی ها وضع شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یکی از این ابزارهای قانونی که طی دو سال گذشته تصویب شده است و سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن است، سامانه مودیان مالیاتی است، که متاسفانه همچنان این سامانه اجرایی نشده است. اگر این سامانه مودیان که به قانون تبدیل شده اجرا شود، هر فعال اقتصادی مکلف است بعد از اجرایی شدن سامانه مودیان اقدام به صدور صورتحساب کند و تمام فعالیت های خود را در این سامانه ثبت کند. مسلما در این صورت ما شاهد این خواهیم بود که مالیات عادلانه و دقیقی از تمام فعالین اقتصادی اخذ شود. مالیاتی که نه در حق آنها اجحاف شود و نه این که مالیات کمتری از میزان واقعی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهمی که در دست سازمان امور مالیاتی وجود دارد، رصد دقیق تراکنش های بانکی است که با استفاده از رصد تراکنش های بانکی می توانند فعالیت های اقتصادی که به صورت شفاف عمل نمی کنند و میزان درآمدهای خود را واقعی اظهار نمی کنند، شناسایی و آنها را مشمول مالیات کرده و مالیات دقیق را از آنها اخذ کنند. در حال حاضر از تراکنش های بانکی برای تشخیص مالیات و یا برای تشخیص این که افراد چه میزان درآمد کسب می کنند استفاده می شود، اما می توانند از اطلاعات تراکنش های بانکی خیلی بهتر و بیشتر برای این امر استفاده کنند.

برخی مشاغل پردرآمد یا فرار مالیاتی دارند یا کمتر از کارمندان مالیات پرداخت می کنند

این کارشناس امور مالیاتی درخصوص اجبار برخی مشاغل به اخذ پول نقد از مراجعین گفت: برخی از فعالین اقتصادی که می خواهند فرار مالیاتی داشته باشند از خریداران خود تقاضای وجه نقد می کنند. این صاحبان مشاغل با گرفتن وجه نقد و یا معرفی حساب سایر افراد اجازه نمی دهند که درآمد خود را به صورت واقعی به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همین امر باعث می شود که هم حقوق دولت در وصول مالیات از بین برود و هم نابرابری مالیاتی بوجود بیاید و نسبت به بعضی از کارمندان دولت مالیات کمتری پرداخت کنند.

فرار مالیاتی بوسیله اخذ پول نقد را می توان پیگیری کرد

ارسطو در ادامه افزود: در ادبیات اقتصادی و حتی در قوانینی که در سال های اخیر تصویب شده است، راهکارهای خوبی برای جلوگیری از رد و بدل شدن پول نقد در معاملات اقتصادی تعبیه شده است. حتی راهکارهایی تعبیه شده است که اگر پول نقد هم رد و بدل شود، سازمان امور مالیاتی با استفاده از اطلاعات بانکی بتواند میزان واقعی درآمدهای فعالین اقتصادی را کشف کند. این راهکار این است اگر ما بتوانیم بر حساب های بانکی قاعده گذاری کنیم و حساب ها را به حساب های شخصی و حساب های شغلی تفکیک کنیم، با استفاده از این قاعده گذاری ها و تفکیک حساب ها، می توان به نحو قابل توجهی درآمد واقعی افراد را شناسایی کرده و به طبع از فرار مالیاتی برخی مشاغل و فعالین اقتصادی جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: اگر حساب های شغلی را قاعده گذاری کنیم به نحوی که اگر بالاتر از یک میزانی به حساب ها ورودی و خروجی مشاهده شود، این حساب ها علامت دار شوند و برای سازمان امور مالیاتی مشکوک شود، سازمان امور مالیاتی اقدام به بررسی آنها می کند و مسلما اگر یک فعال اقتصادی از حساب شخصی خود برای فعالیت اقتصادی استفاده کند و آن را به سازمان امور مالیاتی اظهار نکند، میزان ورودی پول به آن حساب افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همین موضوع این هشدار را به امور مالیاتی می دهد که این حساب و صاحب این حساب را بررسی کند و ببیند منشا ورود این پول ها چه هست. اگر منشا آن ناشی از فعالیت های اقتصادی بوده است که اظهار نشده است، مشمول مالیات شود.

سازمان امور مالیاتی با مالیات ستانی عادلانه، به افزایش برابری در سطح جامعه کمک کند

ارسطو ادامه داد: این یک راهکاری است که در بسیاری از کشورهای دنیا از آن برای جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده می کنند. حتی اگر فرد اقدام به دریافت پول نقد هم کند بالاخره باید در یک زمانی این پول نقد را به حساب بانکی خود و دیگران منتقل کند. به محض این که یک حجم زیادی از پول نقد وارد یک حساب غیرتجاری شود که مربوط به فعالیت های اقتصادی فعال اقتصادی نیست، این حساب برای سازمان امور مالیاتی علامت دار می شود. سازمان امور مالیاتی تراکنش های آن را بررسی می کند و در صورتی که این تراکنش ها مربوط به فعالیت های شغلی اظهار نشده در اظهارنامه فعال اقتصادی باشد، آنها را مشمول مالیات می کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: به طور کلی در حال حاضر باتوجه به ظرفیت های قانونی که در اختیار سازمان امور مالیاتی است و باتوجه به ابزارهایی که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بوجود آمده، سازمان امور مالیاتی می تواند مالیات واقعی بسیاری از فعالان اقتصادی را با استفاده از قاعده گذاری بر تراکنش های بانکی و حساب های بانکی و تفکیک آنها از حساب های شغلی و حساب های شخصی شناسایی کند. سازمان امور مالیاتی می تواند به این شیوه مالیات ستانی عادلانه ای را داشته باشد که این مالیات ستانی عادلانه هم منجر به افزایش برابری در سطح جامعه خواهد شد و هم از آن مهمتر منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و جلوگیری از کسری شدید بودجه دولت خواهد شد.

نحوه گزارش تخلفات به سازمان امور مالیاتی

ارسطو در آخر گفت: مردم اینگونه تخلفات را از طریق سامانه ای که در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی وجود دارد، می توانند به راحتی گزارش دهند. هم امکان گزارش اینگونه تخلفات به صورت تلفنی وجود دارد و هم از طریق سایت سازمان امور مالیاتی می توانند گزارش خود را ثبت کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 698892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟