از مشاوران املاک متخلف شکایت کنید!

به گزارش رکنا، نرخ‌های متفاوتی در ارتباط با کمیسیون خرید و فروش، رهن و اجاره در بازار مسکن تهران وجود دارد. این نرخ برای بازار خرید و فروش از آنچه که اتحادیه مشاوران املاک برای سال 99 نرخ گذاشته (نیم درصد تا 500 میلیون تومان و به ازای بیشتر از آن 0.25درصد به قیمت کمیسیون اضافه می‌شود بعلاوه 9درصد مالیات) شروع می‌شود و تا یک درصد و بیشتر از یک معامله را شامل می‌شود. حق کمیسیون خرید و فروش در برخی موارد تا 100میلیون تومان برای هر یک از دوطرف یک معامله 10میلیارد تومانی در تیر ماه 99 می‌رسد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در ارتباط با آشفته بازار اخذ کمیسیون از معاملات مسکن گفت: میزان کمیسیون معامله املاک به شکل کامل مشخص است. مطالبه بیشتر از نیم درصد برای آپارتمان‌های زیر 500 میلیون تومان جرم است و خریدار و فروشنده می‌توانند در صورت پرداخت مبلغ اضافی به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنند. از طرفی بنگاه‌های معاملات املاک نیز باید به تعزیرات پاسخ دهند.

پاسخ رئیس مشاوران املاک به چرایی عدم نظارت بر کمیسیون‌های اعلام شده از بنگاه‌های معاملات املاک این بود که متقاضیان خرید و فروش مسکن هرجا که برای معامله می‌روند نباید تحت تاثیر نظرات مشاوران املاک قرار بگیرید. در گام اول باید بدانند که میزان کمیسیون خرید و فروش مسکن در شهرشان چقدر است. همچنین اگر مشاوران میزان کمیسیون را بالا‌تر از قیمت مصوب، مطرح کنند باید از آن بنگاه بیرون بیایند و به بنگاه دیگر بروند. مردم نترسند از اینکه دنبال یک بنگاه معاملات ملکی معتبر بگردند.

قلی خسروی افزود: اگر نمی‌توانند میزان کمیسیون بنگاه مسکن را محاسبه کنند، باید از کمک کارشناسان استفاده کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران بخش‌هایی همچون کمیسیون شکایات، کمیسون فنی، شورای حل اختلاف دارد که مرور زمان شامل حال شکایت‌های مربوط به احقاق حق در موضوع «کمیسیون بنگاه معاملات املاک» نمی‌شود. یعنی کسانی که حق‌شان ضایع شده است، هر زمان برای شکایت به اتحادیه مشاوران املاک بروند می‌توانند از مشاور املاکی متخلّف شکایت و ادعای خسارت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه اینترنتی برای ثبت اعتراض وجود دارد، گفت: مردم را تنبل نکنید، برای ثبت شکایت حضور شاکی الزامی است!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟