تحلیلی بر روز خوب بورس

به گزارش رکنا، بنابراین، نشانه مثبت معاملات امروز آب رفتن محسوس فروشندگان سهام بود. اهرمی که با جلب اعتماد خریداران می‌تواند گامی موثر در صعود بورس باشد. اما فروشندگان سهام چه آرایشی به خود گرفته‌ و چگونه مسیر بعدی بورس را تعیین می‌کنند؟

امروز تقاضا در بازار سهام رشد مناسبی داشت و مجموع ارزش معاملات خرد و پول‌های ناکام در صف خریدها به بیش از ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید. اما مهم‌تر از آن آب رفتن سفارشات فروش بود. به طوری که از یک سو صف فروش‌ها با شتاب بالایی آب رفتند و به ۳۳۰۰ میلیارد تومان محدود شدند. در سمت دیگر عرضه‌ها در نمادهای پرمعامله بازار به شدت کاهش یافت. به عنوان مثال فولاد که میانگین حجم معاملات ماهانه‌اش بیش از ۱۸۰ میلیون سهم است، با کمتر از ۸۰ میلیون سهم معامله به صف خرید ۱۰۰ میلیارد تومانی رسید. فملی به عنوان دومین نماد اثرگذار مثبت بر شاخص کل با معامله فقط ۱۱ میلیون سهم در صف خرید به کار خود پایان داد؛ میانگین حجم معاملات فملی در یک ماه اخیر بیش از ۸۰ میلیون سهم بوده است. حتی سهام خودرو که متوسط روزی یک میلیارد سهم در یک ماه گذشته معامله داشته، امروز با کمتر از ۴۰۰ میلیون سهم معامله صف خرید خود را حفظ کرد.

چرا بورس فروشنده نداشت؟

به نظر می‌رسد با تقسیم فروشندگان به دو دسته بتوان راحت‌تر به این که چرا عرضه‌ها چنین افتی داشته است پاسخ داد. دسته اول معامله‌گران ریسک‌گریزی بودند که طبق نظرسنجی‌ها پیروزی بایدن را محتمل‌تر می‌دانستند و ترجیح می‌دادند که ریسک سهامداری در دوران انتخابات آمریکا را متحمل نشوند. می‌توان گفت تمام این دسته از سهامداران خیلی قبل‌تر از بازار خارج شده‌اند. افراد بسیاری بودند که در مهر ماه یا حتی شهریور سهام خود را نقد کردند و در انتظار انتخابات آمریکا نشستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد عده کثیری از فعالان بازار طی یکی دو ماه اخیر از بورس خارج شده‌اند و یک دلیل افت سفارش‌های فروش خروج این دسته از معامله‌گران بوده است. این دسته از معامله‌گران کسانی هستند که آرام آرام طی ۲ جلسه معاملاتی اخیر در سمت خرید سهام فعال شده‌اند. البته به نظر می‌رسد اعتماد بخش عمده ای از این افراد هنوز به بازار سهام جلب نشده و در صورت مثبت ماندن بورس طی روزهای آتی شاهد تقاضاهای سنگین‌تری توسط این دسته از معامله‌گران ریسک‌گریز باشیم.

اما دسته دوم معامله‌گرانی بودند که روی پیروزی مجدد ترامپ حساب کرده بودند. به نظر می‌رسد اغلب سفارش‌های فروش هفته گذشته هم توسط این معامله‌گران گذاشته شد. حال به نظر می‌رسد بخش مهمی از این سهامداران که ریسک سهامداری در انتخابات را پذیرفته بودند اکنون که افت عجیبی در نرخ ارز ندیده‌اند حاضر به فروش سهام خود در قیمت‌های پایین نیستند. به همین خاطر به نظر می‌رسد انتظار این معامله‌گران برای رشد قیمت‌ها منجر به کاهش چشمگیر سفارش‌های فروش در بازار امروز شده است.

هر چند خوش‌بینی‌های جدید ایجاد شده در بورس منجر به رشد نسبی تقاضا و افت عرضه‌ها شده است اما خاطره افت ۴۲ درصدی شاخص کل طی سه ماه چیزی نیست که به این راحتی از ذهن معامله‌گران پاک شود. بنابراین به نظر می‌رسد هم خریداران جدید سهام و هم کسانی که تا الان سهامداری کرده‌اند همچنان این روزها دست به ماشه باشند و ممکن است با کوچک‌ترین اخبار منفی دوباره شاهد تشکیل صف‌های فروش باشیم.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز حدود ۴۲ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند. در این میان ۲۹ درصد از کل نمادهای بازار با صف فروش‌هایی به ارزش ۳۵۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقابل اما شاهد تقویت جدی صف‌های خرید بودیم. به طوری که در انتهای ساعت کاری بورس ۴۳ درصد از نمادها صف خریدهایی به ارزش ۳۲۰۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کردند.

نکته مهم بازار امروز این بود که آخرین قیمت ۵۱ درصد از نمادها بیش از قیمت پایانی آن‌ها بود که این می‌تواند سیگنالی برای شروع صعودی بورس فردا باشد. همچنین ۴۱ درصد از نمادها در سطوح پایین‌تری نسبت به قیمت پایانی معامله می‌شدند و ۷ درصد هم در همان سطوح بودند. البته به طور کل در نیم ساعت پایانی بازار امروز فشار فروش تا حدی افزایش یافت که دلیل اصلی این فشار فروش می‌تواند عدم اطمینان به شروع صعود بورس و ترس از منفی شدن بازار در روز آینده باشد.

امروز ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) با کاهش ۲.۵ درصدی نسبت به روز چهارشنبه به ۸ هزار میلیارد تومان رسید. البته افت ارزش معاملات نسبت به روز چهارشنبه به معنای حرکت بورس به سمت رکود نیست زیرا همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد بخش زیادی از تقاضای سهام امروز در صف‌های خرید سنگین ناکام ماند.

معاملات امروز بازار به طور متوازن‌تری بین نمادها و صنایع مختلف تقسیم شده بود. به طوری که انبوه‌سازی‌ها به صدر ارزش معاملات صنایع رسیدند و بعد از آن هم سرمایه‌گذاری‌ها، شیمیایی‌ها و خودرویی‌ها قرار داشتند. این چهار صنعت در مجموع تنها ۳۷ درصد از کل ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم دارا یکم، ثشاهد، وسپهر و ومعادن بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

از دیگر نکات مهم بازار امروز رشد چشم‌گیر حقیقی‌ها در سمت خرید سهام بود. به طوری که خالص خرید این دسته از معامله‌گران به ۶۳۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها در بین صنایع بیشترین اقبال را به شیمیایی، کانه‌های فلزی و سرمایه‌گذاری‌ها نشان دادند. حقوقی‌ها هم که در اغلب صنایع فروشنده بودند امروز تنها در سمت خرید بانک‌ها فعال ظاهر شدند. در بین نمادها هم بیشترین خالص خرید حقیقی در فارس، ومعادن و کاما بود. وشهر، ثعمرا و صباح هم شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بودند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟