قیمت دلار چطور در ۲ سال، ۴برابر شد؟

به گزارش رکنا، در بازار ارز و طلا امروز شاهد روند افزایشی قیمت‌ها بودیم؛ به گونه‌ای که سکه تمام به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت دلار در بازار آزاد تهران به نوزده هزار و ششصد و ده تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۲.۷ درصدی داشته است.

قیمت سکه

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (یکشنبه) با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی، به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل هفت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که ۲۵۰ هزار تومان بیشتر از دیروز شده است.

قیمت نیم‌سکه چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان است و ربع سکه نیز افزایش ۵۰ هزار تومانی را تجربه کرده و دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها ۷۰۰۰ تومان گران‌ شده و ۸۰۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلا ۱۷۴۴ دلار ثبت شده که ۱۳ دلار افزایش یافته است.

قیمت دلار

البته دلار از اسفند ۹۶ به‌طور مداوم در شیب گرانی بوده و براساس آمارها از اسفند ۹۶ تا خرداد ۹۹ تا ۴۰۰درصد رشد داشته است.

قیمت دلار

وضعیت نرخ دلار در سه سال اخیر هم حکایت گرانی و رشد مداوم است. اختلاف مشهود نرخ ارز در دولت اول و دوم حسن روحانی:

قیمت دلار

برخی مشکل سقوط ارزش ریال را به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط می‌دانند.

با این حال پیش از تصویب قطعنامه شورای حکام هم پول ایران ارزش خود را به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، کاهش بهای نفت، شیوع ویروس کرونا از دست داده بود. این عوامل همچنین سبب شد که خزانه دولت نیز خالی شود و به گفته برخی کارشناسان مسئولان دولتی را مجبور به سفته‌بازی و گران کردن ارز کند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با این وجود گفته است: «ارزش ذاتی نرخ ارز، با در نظر گرفتن متغیر‌های اقتصادی، سیاسی و روانی، در مقایسه با نرخی که امروز در بازارخرید و فروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است.»

همتی تاکید کرده است که برای بانک مرکزی ثبات نرخ حقیقی ارز مهم است. او گفت تجربه دو سال گذشته نشان داده است که نرخ ارز قابل کنترل است.

بورس همچنان روی خط رشد

پابه پای ارز و طلا، بورس تهران هم رشد داشت. شاید به‌خاطر ارزی بودن درآمد برخی شرکتها.

اولین روز از تابستان ۱۳۹۹ بازار سرمایه کار خود را با رشد بیش از ۳۰ هزار واحد و لمس رکورد یک میلیون و سیصدهزار واحدی به پایان رساند.

این روزها جایگاه و روند شاخص کل برای خیلی ها دارای ارزش شده و این درشرایطی است که فصل بهار امسال با بازده ۱۳۹درصدی همراه بوده است. هرچند بازارهای موازی مثل طلا،ارز و خودرو هم شاهد تورم بوده ایم اما بورس با فاصله گوی سبقت را از بقیه ربوده و مزیت اصلی آن هم این هست که هرچند خودش تابعی از تورم هست اما باعث تورم نمی شود، یعنی با وجود اینکه افرادی که از بازده آن منتفع می شوند اما کسی نمی گوید چون ۱۳۹ درصد رشد داشته پس خودرو یا مسکن هم باید گران شود. درحالیکه تورم در بخش طلا یا ارز مبنایی برای افزایش قیمتها در خودرو و مسکن و ... خواهد شد.

سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه باعث حمایت از صنایع مختلف و رشد تولید خواهد شد. دولت با مالیات کسب درآمد خواهد کرد،ارزش صنایع رشد خواهد کرد و سرمایه سرمایه گذار نیز تبدیل به احسن خواهد شد و به سمت تحقق جهش تولید پیش خواهد رفت.

بی شک ورود سرمایه ها به سمت بازار سرمایه و رشد تولید در شرایط فوق تحریمی کمک شایانی به کلیت وضعیت اقتصادی مملکت خواهد کرد و این مهم در شرایطی محقق خواهد شد که حمایت دولت و سایر ارکان نظام را نیز بهمراه داشته باشد.

فعالان بازار سرمایه در سه ماهه تابستان اگر انتظار رشد بیش از ۷۱۶هزار واحدی بهار را نداشته باشند، اما با عرضه اولیه های ارزنده و دیگر سیاست های کاربردی انتظار عمق بخشی به این بازار را دارند که سرمایه های خرد و کلان مردم هم به نحو احسن محافظت شود تا امید به ورود بیش از پیش نقدینگی به بورس را نیز شاهد باشیم.

چه بخریم، چه نخریم؟

در شرایط پرتلاطم این روزهای بازار، سوال این است که کدام بازارها سوددهی بیشتری خواهند داشت؟

به عقیده کارشناسان، رشد قیمت ارز و طلا، خرید دلار و سکه را در اوج گرانی ریسک‌پذیر کرده است. با این حال پیش‌بینی این است که در روزهای آینده، رشد نرخ ارز بشدت بازار خودروهای وارداتی را ملتهب خواهد کرد.

همچنین کاهش ارزش پول به گرانی مسکن دامن می‌زند.

در این بازار، نگه داشتن پول نقد در بانک شاید با توجه به نرخ سود کنونی، اشتباه‌ترین کار باشد. کسانی که از اسفند ۹۶ تا امروز پولشان در بانک بوده، ارزش پولشان در نسبت با دلار به ۲۵درصد ارزش پول اولیه کاهش یافته است!

این وضعیت گرانی همچنین ارزش دستمزدها را کاهش داده به طوری که ارزش حقوق خردادماه کارمندان و کارگران، ۱۰درصد کمتر از ارزش حقوق اردیبهشت ماه خواهد بود.

بنابراین نگه داشتن پول نقد در این شرایط از اشتباه‌ترین اقدامات است.

چه شد که دلار دوباره بالا رفت؟

دلیل افزایش دوباره نرخ دلار، شیوع کرونا و افزایش تنشهای هسته‌ای است.

از اسفند ۹۶ که ترامپ زیر برجام زد، تاکنون دلار وضع آشفته‌ای داشته که اوج آن در تابستان ۹۷ بود.

حالا دو سال پس از آن جهش قیمت، بار دیگر دلار با سیاست خارجی گره خورده و بنظر می‌رسد این روند در صورت حفظ چالشهای دیپلماتیک، ادامه یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579198 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟