اخذ هزینه های گزاف در تالارهای پذیرایی

رکنا اقتصادی:در طول سالیان اخیر و با ظهور و بروز تبلیغات و متنوع و متکثر شدن زرق و برق ها،هزینه زندگی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
البته کم نیستند افراد و گروه هایی که با حسابگری،رویکرد معقولانه و فارغ از چشم و هم چشمی های معمول زندگی ساده و منطقی را سرلوحه خویش قرار می دهند و به تجربه ثابت شده در فرآیند و طول زندگی به کامیابی و موفقیت های شایسته ای نیز نائل می شوند.
در این میان،هزینه های برگزاری یک عروسی،اعم از خرید،جهیزیه،اتاق عقد،آرایشگاه،گل آرایی خودرو و ماشین عروس و...نیز به جزئی جدائی ناپذیر از یک مراسم تبدیل شده که البته با اندکی هوشمندی می توان ضمن مدیریت معقولانه هزینه ها،از ریخت و پاش های غیر ضروری نیز اجتناب کرد و مراسمی درخور و آبرومندانه را برگزار نمود.
در نقطه مقابل نیز،هستند زوجین و خانوارهایی که اسیر چشم و هم چشمی ها و رقابت های کاذب و بی معنا می شوند و به تعبیر عوامانه برای کم نیاوردن و عرضه اندام،تن به صرف هزینه های نجومی می دهند.
در چنین شرایطی،برخی تالارهای مجلل و غیر مجاز،محفل و عرصه ای فراخ برای سود جوئی از چنین افراد و خانواده هایی محسوب می شوند.
سعید نیک بین،مدیر یکی از تالارهای غرب استان تهران که سالها تجربه تالار داری در پایتخت را در سابقه کاری خویش دارد،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخذ هزینه های نجومی از برخی دامادها برای برگزاری مراسم عروسی،اظهار داشت: تجربه ثابت کرده، مراجعه کنندگان و افرادی که در صدد صرف هزینه های آنچنانی برای برگزاری مراسم عروسی در تالارهای غیر مجاز و به اصطلاح مجلل هستند،به دو گروه یا طیف تقسیم می شوند.
وی افزود: دسته نخست،افرادی هستند که از حیث مالی، بسیار توانمند هستند و به تعبیری چند برابر شدن هزینه ها برای آنها مهم نیست و بعضا در صورت پایین بودن نرخ،تمایلی به برگزاری مراسم در تالارهای اینچنینی نشان نمی دهند.
نیک بین عنوان کرد: اساسا برای چنین افراد و طبقاتی، اعلام نرخ های معقول و منطقی معنا ندارد و در صورت شنیدن هزینه های متعارف،از برگزاری مراسم خویش در چنین مجموعه ها و تالارهایی امتناع می کنند.
وی افزود: گو اینکه برای جذب و جلب نظر این افراد،باید نرخ های آنچنانی و نجومی اعلام شود تا بدین طریق رضایت آنها برای برگزاری جشن عروسی در مجموعه های اشاره شده جلب و تامین شود.
این مدیر تالار گفت: دسته دوم نیز مشمول افرادی می شوند که علیرغم مواجه بودن با تنگناهای مالی و اقتصادی صرفا برای پیشی گرفتن از رقیبان،دوستان وآشنایان خویش،زیر بار بدهی های سنگین می روند و برای برگزاری یک مراسم چند ساعته،مبالغ گزاف و نجومی را پرداخت می کنند.

متقاضیان برگزاری جشن عروسی،نسبت به مجوز تالار،اطمینان حاصل کنند
چندی پیش،خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در خصوص میزان نرخ و هزینه تالارهای عروسی عنوان کرد: نرخ مذکور بر مبنای نوع سفارش،متغیر است اما بصورت معمول،به ازای هر میهمان،20 تا 25 هزار تومان هزینه دریافت می شود.
وی افزود: به واقع، هزینه اخذ شده،به نوع سفارش بستگی دارد و به تبع بر اساس کیفیت و سفارش اعلام شده از سوی صاحب مجلس،نرخ تمام شده نیز متفاوت خواهد بود.
ابراهیمی نیا می گوید: بطور معمول،تالارها اطلاعات لازم درباره نوع غذاها و خدمات خود را به اتحادیه ها اعلام می کنند و پس از بررسی موضوع در کمیته فنی و اعزام بازرس برای رصد شرایط تالار،قیمت نهایی برای تالار اعلام می شود.
رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در خصوص میزان ورودی تالارها،عنوان کرد: مبلغ ورودی بسته به اینکه تاریخ برگزاری مراسم در روزهای عادی باشد یا روز تعطیل،بین 200 تا300 هزار تومان متغیراست که البته با توجه به رکود حاکم و کساد بودن فضای کسب و کار، برخی تالارها از دریافت ورودی اجتناب می کنند و در فضای رقابتی،آن را به عنوان تخفیف لحاظ می کنند.
وی با اشاره به طرح شکایات متعدد از سوی صاحبان مجالس عروسی در خصوص کیفیت و نحوه برگزاری و یا اخذ نرخ های آنچنانی،می گوید: ضرورت دارد متقاضیان برگزاری چنین جشن هایی،پیش از قطعی شدن برگزاری مراسم جشن در تالار مورد نظر،پروانه آن را رویت و از مجوز فعالیت آن،اطمینان حاصل کنند.

از طرح وعده های رنگارنگ تا عدم رضایت میهمانان
محمد سزاوار،عضو اتحادیه تالارهای پذیرایی در یکی از شهرستان های استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم پرهیز از ریخت و پاش های غیر ضروری در برگزاری مجالس عروسی،گفت: منطق حکم می کند برای برگزاری مراسمی چند ساعته، زوجین یک عمر،خود را گرفتار دغدغه های مالی نکنند.
وی افزود: ممکن ست برخی به دلیل برخورداری از تمول اقتصادی،دغدغه چندانی در خصوص میزان هزینه ها نداشته باشند که البته این نیز،توجیهی منطقی برای هزینه کردهای آنچنانی و فراتر از میزان معمول نمی باشد،اما تاسف آورتر از این موضوع،در شرایطی رقم می خورد که برخی از خانوارها و دامادهایی که در طبقه بندی های اقتصادی در دایره گروه های متوسط و رو به پایین جامعه قرار می گیرند،تن به هزینه کَردهای آنچنانی می دهند.
سزاوار عنوان کرد: کم نبود مواردی که پیش از برگزاری مراسم جشن،متولی تالار با طرح وعده های متنوع و بی شمار،یک فضای ذهنی خاصی را برای مشتری به تصویر می کشند و متقاضی گمان می کند،قرار است منحصر به فردترین جشن برای او برگزار شود،اما به واقع در حین فرآیند برگزاری مراسم،متوجه فاصله بسیار میان واقعیت موجود وادعاها و وعده های مطروحه می شود.
وی افزود: واقعیت این است که عمده تالارهای مجاز که از پروانه مربوطه برخوردار هستند،سعی می کنند در چارچوب ضوابط و قواعد فعالیت کنند و اکثریت قریب به اتفاق سوء استفاده ها و وعده های بی جا و توخالی از سوی مدیران تالارهای غیر مجاز مطرح می شود.
سزاوار عنوان کرد: در صورت برخورداری تالار از مجوز و پروانه فعالیت،امکان رسیدگی به شکایت مشتری وجود دارد،لذا توصیه می شود متقاضیان برای برگزاری و اجرای جشن عروسی خویش،تالارهایی را برگزینند که در چارچوب ضوابط و قوانین تعریف شده و برای آنها مجوز پروانه فعالیت مرتبط صادر شده است.
وقتی رکود و کسادی،رونق تالار داری را تضعیف می کند
علیرغم وجود برخی سوء استفاده ها،انصاف حکم می کند که پای درد و دل های این جماعت(تالار دارها) نیز بنشینیم و سودجویی برخی از افراد مساله دار را به پای تمامی فعالان این عرصه ننویسیم.
رضا،یکی از مدیران تالارهای فعال در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کسادی حاکم برعرصه مذکورگفت: به واقع،در مقایسه با سالهای نه چندان دور گذشته،رونق موجود در این حوزه فعالیتی،به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.
وی افزود: بدون تردید،زمانی کسب و کار فعالان این عرصه از رونق هر چه بیشتری برخوردار می شود که میزان پیوند زوجین و ازدواج ها نیز افزایش یابد و به تبع با عنایت به کاهش آمار زدواج،طبیعتا فعالیت ما نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.
رضا عنوان کرد: البته تمامی فعالیت ما به مراسم عروسی خلاصه نمی شود و بعضا نسبت به برگزاری برخی از مجالس،میهمانی ها و یا تامین سفارش ادارات و ارگان ها نیز اقدام می شود،اما تمرکز اصلی فعالیت در این حرفه(تالار داری)به برگزاریِ جشن های عروسی معطوف می شود.
این مدیر تالار عنوان کرد: با عنایت به رکود حاکم بر اقتصاد کشور،در طول سه سال گذشته،تغییر چنانی در نرخ تالارها ایجاد نشده و برخی از تغییرات ایجاد شده نیز عمدتا به نرخ غذا،میوه و شیرینی معطوف می شود.
وی در خاتمه یادآور شد: امید آن داریم با گشوده شدن فصلی جدید در اقتصاد کشور،بهبود و رونق هر چه بیشتری بر اقتصاد کشور حاکم شود که قطعا در چنین شرایطی تمامی مشاغل با تحول مثبت و سازنده ای مواجه می شوند،زیرا اقتصاد مقوله ای است که چون زنجیره ای به هم پیوسته بر روی تمامی اصناف،حِرَف و مشاغل تاثیر می گذارد و به تبع حرفه تالار داری نیز از این قاعده نانوشته،مستثنی نخواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 259916 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟