درمان های خانگی ترک پا

به گزارش رکنا، پا ها به صورت میانگین، 5000 قدم در روز برمی‌دارند و تمام وزن بدن شما را با خود حمل می‌کنند. به جرات، می‌توان گفت پاها یکی از پرکارترین اعضای بدن محسوب می‌شوند. با این وجود، بسیاری از ما آنها را نادیده می‌گیریم. در حالی که ساعت‌های زیادی از روز را به مراقبت از دست، صورت و دیگر اعضای بدنمان اختصاص می‌دهیم، آنقدرها هم مراقب سلامتی و زیبایی پاهای خود نیستیم.

به یاد داشته باشید که پاهای ارزشمند شما، نیازمند توجه، درمان و مراقبت هستند و برای درک اهمیت این موضوع، همیشه این قانون را به خودتان یادآوری کنید: «از پاهایتان مراقبت کنید، تا از شما مراقبت کنند».

چرا پاهایمان ترک می‌خورد؟

پاهای ما، ستون اصلی نگه داشتن بدن هستند و فشار بسیار زیادی را در تمام طول روز تحمل می‌کنند. هنگام راه رفتن، دویدن و حتی نشستن، وزن شما به پاهایتان فشار وارد می‌کند و باعث انبساط پوست کف پا به سمت بیرون می‌شود. با توجه به این مکانیسم، اگر پوست کف پا خشک باشد، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در اثر انبساط ایجاد شده هنگام راه رفتن، دچار ترک خوردگی می‌شود.

دلایل اصلی ترک پا

دلایل مختلفی برای ایجاد ترک پا در افراد مختلف وجود دارد. اما شایع‌ترین علل آن شامل موارد زیر است:

  •     پوشیدن کفش‌های جلو باز مثل صندل‌های تابستانی
  •     استفاده از شوینده‌های صابونی
  •     زندگی در شرایط اقلیمی سرد و خشک
  •     ایستادن برای مدت طولانی

علاوه بر دلایل معمول که اغلب منشا محیطی دارند، برخی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی نیز می‌توانند باعث ترک خوردگی کف پا شوند و عبارتند از:

  •     اضافه وزن و چاقی
  •     دیابت کنترل نشده
  •     اگزما و مشکلات پوستی
  •     کم کاری تیروئید و به هم ریختن تعادل هورمونی بدن
  •     درماتوز کف پا ( نوعی بیماری شایع پوستی در کودکان و خردسالان)
  •     سندرم شوگرن (بیماری مزمنی که مانع از تولید رطوبت طبیعی پوست می‌شود)
  •     عفونت قارچی
  •     مشکل صاف بودن کف پا
  •     خار پاشنه (نوعی برآمدگی در قسمت پایین پاشنه پا)

برای درمان خانگی ترک پا از کجا شروع کنیم ؟

برخلاف تصور بسیاری از ما، درمان و مراقبت از پاها کار بسیار راحتی است. کافی است روتین مراقبتی ساده و منظمی داشته باشید و بهداشت پا و کفش‌هایتان را رعایت کنید. اگر برای اجرای روتین مراقبتی پای خود دچار سردرگمی هستید، می‌توانید از راهنمای زیر به عنوان الگو کمک بگیرید:

کارتان را با شستن پاها شروع کنید

اولین قدم در روتین مراقبتی پا، شستن آنها است. پاهای ما در طول روز، ساعات زیادی در فضای بسته کفش قرار می‌گیرند. به همین خاطر، به شدت مستعد بیماری‌های پوستی باکتریایی و قارچی هستند. شستن صحیح و اصولی پا در طول روز، می‌تواند مانع از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های پوستی شود.

برای شستن پا، در قدم اول بهتر است شوینده آنتی باکتریال مناسبی تهیه نمایید. این مدل شوینده‌ها، از رشد میکروب‌ها در بین انگشتان و زیر ناخن پا جلوگیری می‌کنند و انتخابی عالی برای روتین مراقبت پا هستند. بهتر است یک تا دو بار در روز، پاهای خود را با این شوینده‌ها بشویید.

لایه برداری را فراموش نکنید

لایه برداری، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پاهای شما دارد. قسمت‌هایی از پوست پا مانند انگشت شست و پاشنه، بیشترین فشار را تحمل می‌کنند. به همین خاطر است که اغلب، با مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن، خشکی، ضخیم شدن و ترک پوستی در این ناحیه مواجه می‌شویم. لایه برداری منظم پوست کف پا، راه حل ساده و موثری برای جلوگیری و رفع این مشکل است.

لایه برداری کف پا

    بهترین زمان برای لایه برداری، بعد از حمام یا پدیکور پا است. در این زمان، پوست پا رطوبت زیادی دریافت کرده و نسبت به حالت عادی، انعطاف پذیری بیشتری دارد.

    استفاده از سنگ پا یا سنگ لوفا، راحت‌ترین روش لایه برداری پوست پا است. سنگ پا را می‌توانید هر بار بعد از حمام کردن استفاده نمایید.

    یک تا دوبار در هفته، از خواص اسکراب‌های لایه بردار پا بهره بگیرید.

پاهایتان را خشک نگه دارید

رطوبت و تاریکی، تمام چیزی است که باکتری‌ها و قارچ‌ها برای رشد و تکثیر در محیط پاهای شما نیاز دارند. برای بر هم زدن این محیط، شستشوی پا و خشک نگه داشتن آن را جدی بگیرید. بعد از هربار شستشو و لایه برداری، پاهایتان را با حوله تمیز و مخصوصی خشک کنید.

از اهمیت مرطوب کردن پا غافل نشوید

بسیاری از افراد معتقدند که پوست کف پا اصلا نیازی به مرطوب کننده و لوسیون ندارد. این در حالی است که پاها، بیش از همه اعضای بدن در معرض آسیب قرار می‌گیرند. کمبود رطوبت و دهیدراتاسیون در پوست پا، می‌تواند احتمال پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی را افزایش دهد.

همچنین اگر با مشکل ترک پا مواجه هستید، کمبود رطوبت طولانی مدت، عمق ترک‌ها را افزایش می‌دهد و در موارد حاد، باعث ایجاد زخم و خونریزی می‌شود.

انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پا

  •     اگر پوست پاهایتان مشکلی ندارند و تنها کمی خشک شده‌ است، می‌توانید از لوسیون‌های مرطوب کننده معمولی استفاده کنید.
  •     در صورتی که دچار ترک‌های سطحی پا هستید، بهتر است به سراغ لوسیون‌های مخصوص ترک پا یا مرطوب کننده‌های بسیار قوی مانند: ژل نفتی، کره کاکائو یا شی باتر بروید.
  •     در برخی موارد ترک پا تبدیل به بحران‌های پوستی می‌شوند و با علائمی مانند درد و زخم همراه هستند. در چنین وضعیتی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در غیر این صورت می‌توانید استفاده از برخی پمادها و کرم‌های بدون نسخه را پیش بگیرید که شامل: سالیسیلیک اسید، اوره، آلفا هیدروکسی اسید و ایزومرات ساکارید هستند.

سلامت پاهایتان را بررسی کنید

عنوان بررسی سلامت پا، ممکن است در وهله اول پیش پا افتاده و حتی خنده‌دار به نظر برسد. اما باور کنید یا نه، بسیاری از ما به قدری نسبت به سلامت پاهای خود بی‌اهمیت هستیم، که متوجه آسیب‌های آن نمی‌شویم.

برای اینکه متوجه این سهل انگاری شوید، بهتر است بررسی آسیب پا را در روتین مراقبتی روزانه خود بگنجانید. مطمئنا بعد از چند روز متوجه تاول‌ها، التهابات و صدماتی می‌شوید که در حالت عادی به آنها توجه نداشتید.

در صورت عدم رسیدگی، این مشکلات به مرور زمان ممکن است تبدیل به عفونت‌های قارچی و باکتریایی شوند و سلامت پا را تهدید نمایند. در چنین شرایطی، رشد میکروارگانیسم‌ها در ترک پا، می‌تواند شما را با بحرانی جدی روبرو کند. برای جلوگیری از چنین مسائلی، چند دقیقه از روزتان را به بررسی سلامت پاها اختصاص دهید.

    در طول روتین روزانه خود، وجود علائمی مانند: خراش جزئی، التهاب، قرمزی، سوزش، خارش، ورم، میخچه، تاول، پینه و... را در نقاط مختلف پاهایتان بررسی کنید و نسبت به درمان سریع و به موقع آنها اقدام نمایید.

    از تمیز و سالم بودن ناخن‌های پا اطمینان حاصل کنید. آنها را به طور منظم کوتاه کنید و با کمک ابزار مختلف، قسمت زیرین و بینابینی ناخن‌ها را پاکسازی نمایید. وجود مشکلاتی مانند: لبه‌های ناهموار، ضخیم شدن، ترک خوردگی، فرورفتگی و تغییر رنگ ناخن، ممکن است نیاز به معاینه پزشک متخصص داشته باشد.

محافظت از پاها را جدی بگیرید

مراقبت روزانه از پاها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت آنها دارد. برای اینکه پاهای سالم، قوی و زیبایی داشته باشید، لازم نیست زحمت زیادی را متحمل شوید بلکه می‌توانید با رعایت چند نکته بسیار ساده، سلامت آنها را تضمین کنید:

    مهم‌ترین نکته برای مراقبت روزانه پا، انتخاب کفش مناسب است. اکیدا توصیه می‌شود که کیفیت، راحتی و استاندارد بودن فرم کفش را به ظاهر آن ترجیح دهید و از انتخاب کفش‌های جلو باز، سفت و تنگ خودداری نمایید. داشتن تنها یک کفش مرغوب و راحت، بسیار بهتر از کلکسیونی از کفش‌های غیر استاندارد و بی‌کیفیت است.

    پیش از پوشیدن کفش و جوراب، با استفاده از لوسیون مرطوب کننده، پاهایتان را مرطوب کنید.

    استفاده از جوراب را پیش از پوشیدن کفش جدی بگیرید. جوراب مانند لایه جدا کننده بین کفش و پای شما عمل می‌کند و مانع از تعریق، بو گرفتن و مرطوب شدن پاهایتان می‌شود. به علاوه، از مشکلاتی مانند: رشد باکتری و قارچ، فرورفتگی ناخن و آسیب سطحی پا جلوگیری می‌نماید.

    اگر حتی بعد از پوشیدن جوراب هم پاهایتان عرق می‌کند، بهتر است از کفی‌های مخصوص یا پودرهای ضد تعریق استفاده نمایید.

    به صورت هفتگی، از ماسک‌های ورقه‌ای مخصوص پا استفاده کنید. این ماسک‌ها، قدرت آبرسانی بسیار فوق‌العاده‌ای دارند و در درمان خشکی و ترک پا بسیار موثرند. ماسک‌های پا تنوع بسیار بالایی دارند و به صورت آماده در بازار موجود هستند.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، ترک پا مشکل بسیار رایجی است که بسیاری از ما به صورت مقطعی آن را تجربه می‌کنیم. روتین مراقبتی پا، تا حد زیادی می‌تواند به رفع این ترک‌ها کمک کند. اما کمک گرفتن از ماسک‌های خانگی، سرعت بهبود پاهایتان را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

از محبوب‌ترین ماسک‌های خانگی پا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک موز و عسل

موز منبع بسیار غنی از انواع ویتامین‌های A, C, B6 است و به خوبی مواد مغذی مورد نیاز پوست را فراهم می‌کند. این میوه استوایی، آب مورد نیاز سلول‌های پوستی را تامین می‌نماید و مانع از دهیدراتاسیون و خشکی آن می‌شود. به علاوه، با حبس رطوبت در منافذ پوستی، از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. عسل، با قدرت آنتی باکتریال فوق‌العاده خود، این ماسک پای بینظیر را تکمیل می‌کند و ترکیبی مغذی برای پوست پا به وجود می‌آورد.

موز رسیده و سالمی را انتخاب کنید و پس از جدا کردن پوست، آن را در ظرف تمیزی بریزید. سعی کنید با چنگال، موز را کاملا له کنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل را با آن بیفزایید و به خوبی ترکیب کنید.

حالا ماسک را به تمام قسمت‌های کف پا از جمله: ناخن‌ها، دور انگشت و پاشنه پا بمالید و پاهایتان را با پلاستیک یا جوراب بپوشانید. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس پاهایتان را بشویید. این ماسک را می‌توانید 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

ماسک عسل و آب جوش

عسل نوعی ضد عفونی کننده طبیعی، با قدمتی تاریخی است. این ماده علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال، قدرت آبرسانی و مرطوب کنندگی نیز دارد. همچنین، مواد مغذی موجود در عسل، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز پوست پا را تامین می‌کند. استفاده از ماسک عسل برای درمان ترک پا، راهکاری بسیار مفید و هوشمندانه است.

دو تا سه قاشق غذاخوری عسل را در ظرف تمیزی بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه نمایید تا کمی رقیق‌ شود. حالا محلول عسل را به تمام قسمت‌های پا بمالید و سطح آن را با لایه‌ای از پلاستیک بپوشانید. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و در آخر پای خود را بشویید. این ماسک را می‌توانید 3 تا 4 بار در هفته استفاده نمایید.

در ترفندی دیگر برای استفاده از خواص عسل، می‌توانید به عنوان مایع پدیکور از آن بهره ببرید. برای این کار، تشت یا وان خود را با آب ولرم پر کنید و یک فنجان عسل را به آن بیفزایید. در صورت تمایل، می‌توانید از کوکتل پدیکور و مواد مغذی دیگر نیز استفاده نمایید. اجازه دهید پاهایتان 20 تا 30 دقیقه در محلول آب و عسل بماند و سپس با حوله خشک کنید. این ترفند را می‌توانید 1 تا 2 بار در هفته امتحان نمایید.

ماسک وازلین/گلیسیرین و آبلیمو

هیچ وقت قدرت بی‌نهایت آبلیمو را به عنوان درمان خانگی موثر، دست کم نگیرید. آبلیمو منبعی سرشار از مواد آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مغذی است و نقش بسیار مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد. خاصیت آنتی باکتریال آبلیمو، هرگونه قارچ و باکتری را در ترک پا و بین انگشتان شما از بین می‌برد.

وازلین به عنوان نوعی مرطوب کننده بسیار قوی شناخته می‌شود و یکی از محبوب‌ترین محصولات درمانی برای از بین بردن خشکی پوست و ترک پا به حساب می‌آید. اما به عنوان جایگزین وازلین، می‌توانید از گلیسیرین نیز استفاده نمایید.

گلیسیرین، قدرت مرطوب کنندگی بسیار عالی دارد و ضمن هیدراته کردن و آبرسانی سلول‌ها، از تبخیر سطحی آب پوست تان جلوگیری می‌کند. ترکیب آبلیمو با گلیسیرین یا وازلین، ماسک پا بسیار موثری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

یک قاشق چای خوری وازلین را در ظرف تمیزی بریزید. لیمو سبز تازه‌ای بردارید و چند قطره از آب آن را به وازلین اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا ماسک شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر قصد دارید از گلیسیرین به جای وازلین استفاده کنید، می‌توانید مقداری از گلیسرین را به شیشه تمیزی منتقل کنید. آب نصف لیمو سبز را بگیرید و از صافی رد کنید. در آخر آبلیمو را به شیشه گلیسیرین منتقل کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. این ماسک را می‌توانید تا چند هفته در جای خشک و خنک یا یخچال نگهداری نمایید.

ماسک آرد برنج، عسل و سرکه

این ماسک، به عنوان نوعی لایه بردار طبیعی پوست پا عمل می‌کند. آرد برنج، لایه شاخی و سلول‌های مرده کف پا را با ملایمت پاکسازی می‌نماید و به تغذیه سلولی پوست پا کمک می‌کند. خاصیت آنتی باکتریال عسل ، میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و ترک‌های پا را التیام می‌بخشد. در اخر خاصیت اسیدی سرکه، پوست خشک و مرده کف پا را مرطوب می‌نماید و باعث تسهیل لایه برداری آن می‌شود.

برای ساخت این ماسک، به ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای نیاز دارید. استفاده از ظرف فلزی، ممکن است واکنش ماده اسیدی سرکه را تحریک نماید. دو قاشق غذاخوری آرد برنج را به ظرف تمیزی منتقل کنید. یک قاشق چایخوری عسل و 5 تا 6 قطره سرکه را به آن بیفزایید و به خوبی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید.

پاهای خود را به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب ولرم بگذارید و سپس به آرامی خشک کنید. حالا با استفاده از ماسک آرد برنج، پاهایتان را ماساژ دهید تا پوست مرده و اضافی پوست لایه برداری شود. این کار را دو تا سه بار در هفته، تا رسیدن به نتیجه دلخواه خود ادامه دهید.

استفاده از روغن‌های مغذی برای درمان خانگی ترک پا

استفاده از روغن‌های گیاهی، مانند روغن کنجد، زیتون، کرچک، نارگیل و شی باتر ترکیب طبیعی و مغذی را در اختیار پوست پای شما می‌گذارد و جز موادی است که برای  درمان ترک پا بسیار مفیدند.

از این روغن‌ها می‌توانید به عنوان ماسک پا شبانه استفاده کنید. برای انجام این کار، می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید:

  •     ابتدا پاهایتان را با آب ولرم بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  •     پاهایتان را به آرامی با حوله خشک کنید.
  •     مرطوب کننده مناسبی انتخاب نمایید و به همه قسمت‌های پا بمالید.
  •     حالا کمی از روغن مورد نظر را کف دستتان بریزید. دست‌هایتان را به هم بمالید تا روغن کمی گرم شود.
  •     سپس روغن را به تمام قسمت‌های پا، بین انگشت‌ها و قسمت‌های ترک خورده بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید.
  •     پاها را با یک لایه پلاستیک بپوشانید و سپس جوراب ضخیمی بپوشید و بگذارید تا صبح بماند. این کار باعث افزایش رطوبت، درمان ترک پا و تقویت عملکرد روغن می‌شود.

چه زمانی برای درمان ترک پا به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، ترک پا مشکلی بسیار رایج است و در بیشتر موارد به صورت خانگی قابل درمان است. اما گاهی اوقات، ترک پا ممکن است عمیق شود و مشکلاتی مانند عفونت، خونریزی و دردهای شدید را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی، توصیه می‌شود به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

پس از مراجعه به پزشک ممکن است درمان‌هایی برای ترک پای شما در نظر گرفته شود.

باندپیچی

گاهی اوقات، پزشک قسمت‌های آسیب دیده و ترک خورده پا را با استفاده از باندهای استریل و مخصوص، باندپیچی می‌کند. این کار، فشار وارد شده به کف پا را کاهش می‌دهد و میزان انبساط پوست آن را کنترل می‌کند.

برش پوست پاشنه

این روش درمانی ممکن است در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد، اما نگران نباشید. پاشنه‌های ترک خورده پا، با لایه ضخیمی از سلول‌های مرده و شاخی پوست احاطه شده‌اند. پزشک با از بین بردن این لایه، به درمان ترک خوردگی آن کمک می‌کند.

تجویز داروهای قوی‌تر

اگر ترک پا شرایط حادی داشته باشد، پزشک می‌تواند داروهایی قوی‌تر برای درمان آن تجویز کند. این داروها دوز بالاتری از مواد فعال مانند اوره یا سالیسیلیک اسید دارند.

کدخبر: 896931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟