معایب کاشت مو

به گزارش رکنا، یکی از فاکتورهای زیبایی که نقش بسزایی را در زیبایی و جوانسازی چهره ایفا می‌کند، مو های هر شخص است اما جراحی برای کاشت مو و داشتن موهای زیبا و پرپشت نیز مانند سایر کارهای درمانی و زیبایی دیگر معایبی را به‌دنبال دارد؛ بسیاری از افراد در دنیا هستند که به‌علت نگرانی که از معایب کاشت مو دارند از انجام این عمل سر باز می‌زنند. از عوارض یا معایب کاشت مو می‌توان به سازگار نبودن آن با بدن، عدم رعایت نکات بهداشتی قبل و بعد از عمل، کاشت در کلینیک غیرمجاز یا غیر حرفه‌ای اشاره کرد که در ادامه به بحث در مورد آنها می‌پردازیم.

افراد زیادی تصور می‌کنند که کاشت مو ممکن است خطرات زیادی برای پوستشان به‌دنبال داشته باشد. در صورتی‌که با کمی تحقیق و جستجو می‌توان فهمید که این خطرات در چه مواقعی و برای چه کسانی ممکن است بروز کند. به طور کلی ممکن است برخی از عوارض تحت این شرایط بروز کند:

    انتخاب روش مناسب کاشت مو

    میزان سازگاری آن با بدن بیمار

    و مهارت کادر درمان

این را هم باید بدانید که برخی از معایب کاشت مو کوتاه‌مدت و خفیف، و برخی بلندمدت و مزمن هستند و البته رعایت نکات و دستورالعمل‌های پزشکی قبل و بعد از عمل می‌تواند در کاهش عوارض ناشی از آن تأثیر زیادی داشته باشد.

معایب کاشت مو و خطرات احتمالی آن

از خطرات احتمالی کاشت مو و معایب کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    درد:

داشتن درد تا مدتی پس از کاشت مو از رایج‌ترینعوارض به حساب می‌آید. راهکار این مسئله داروهای بی‌حسی حین عمل و مسکن بعد از عمل است.

    شل شدن پوست سر:

در روش کاشت به شیوه FUE ، شل شدن پوست سرتان را تا چند ماه احتمالا تجربه کرده‌اید. حتی دیده شده که این سستی دنباله‌دار هم بوده است.

    کیست‌های بنفش:

کیست‌هایی به رنگ بنفش از رایج‌ترینعوارض کاشت مو به شیوه تراشیدن پوست سر هستند. این کیست‌ها درد ندارند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

    موهای زیر پوستی:

این عارضه که زیبایی سر را مخدوش می‌کند، به دلیل رشد فولیکول پیوندی زیر پوست اتفاق می‌افتند. در موارد معدودی ممکن است این عارضه به عفونت منجر شود که باید فوراً به اطلاع پزشک برسد.

    عفونت:

با وجود اینکه عفونت از عوارض رایج کاشت مو نیست اما می‌تواند به وجود بیاید و عارضه‌ای دردناک باشد. این مشکل در صورتی که ادامه‌دار نباشد با دارو قابل رفع است در غیر این صورت حتماً باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

    غیرقابل برگشت بودن:

اگر به دلیل مشکلات ناشی از پیوند نادرست و ژنتیک افراد بخشی از موهای کاشته شده شروع به ریزش کند؛ ممکن است که این موها غیرطبیعی به نظر برسند و ظاهری ناخوشایند را به‌وجود آورند. از آنجایی که این روش غیر قابل‌برگشت است، راهی جز کاشت مجدد مو پیش روی بیمار نیست که این موضوع یکی از معایب کاشت مو است.

    هیپوپیگمنتاسیون:

هیپوپیگمنتاسیون همان کمرنگ شدن پوست سر است که از ماندگارترین عوارض کاشت مو است. این عارضه به خصوص در FUE و SUT رایج است.

    جای زخم:

با انتخاب شیوه‌های مرسوم کاشت مو، جای تراشیدن سر به‌صورت زخم باقی می‌ماند. البته جای نگرانی نیست و این مسئله تا چند ماه پس از کاشت مو بهبود می‌یابد. در شیوه‌ای دیگر مانند کاشت مو بدون بانک مو این عارضه کمتر دیده می‌شود.

خطرناک‌ترین معایب کاشت مو

با تحقیق و بررسی انواع معایب کاشت مو می‌توان مشاهده کرد که عفونت، خونریزی و التهاب از خطرناکترین  معایب کاشت مو به‌شمار می‌آیند. دقیقا زمانی‌که میکروب‌ها در محل فولیکول‌های موی اهداکننده یا در محل پیوند وارد می‌شوند، علائم عفونت بعد از کاشت اتفاق می‌افتد. پوست سر دارای شبکه بزرگی از رگ‌های خونی است که به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد تا عوامل بیماری‌زا را به سرعت هدف قرار دهد، اما همیشه موفق نیست. عفونت‌های جراحی کاشت مو معمولا بین 3 تا 7 روز بعد از جراحی اتفاق می‌افتد که از شایعترین این موارد می‌توان به قرمزی یا تغییر رنگ، ترشح چرک، ورم، درد، سوزش، چرک، خون‌ریزی، آبسه چرکی و تب اشاره کرد.

سخن آخر

تصمیم‌گیری در مورد کاشت مو از مهم‌ترین مسائل برای بیماران دارای ریزش مو است. به‌همین دلیل در این مقاله سعی کردیم در مورد معایب کاشت مو صحبت کنیم تا تمامی ابهامات را در این مورد برای این دسته از مخاطبین خود برطرف کنیم. شایان ذکر است که با انتخاب  درست مرکز کاشت مو و بهترین کادر درمان می‎‌توانید عوارض و معایب کاشت مو خود را حداقل برسانید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان عوارض کاشت مو را به حداقل رساند؟

اگر کلینیک کاشت مو از دستگاه‌ها و ابزار پیشرفته، جراحان حاذق و تیم درمانی حرفه‌ای بهره ببرد، احتمال عوارض کاشت مو بسیار کاهش پیدا می‌کند. برخی از عوارض نظیر عفونت‌ها، به دلیل عدم رعایت دستورالعمل مراقبت‌های بعد از عمل رخ می‌دهد. این دست عوارض یا به دلیل سهل‌انگاری بیمار یا ناشی از عدم ارائه‌ی اطلاعات کافی از سوی کلینیک است.

کاشت مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

کاشت مو برای افراد کمتر از 27 سال، افراد فاقد بانک موی مناسب، بیماران مبتلا به هموفیلی، HIV و هپاتیت C، لیکن‌پلان یا لوپوس ،خانم‌های باردار .

کدخبر: 857882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟