رفع‌افتادگی پوست بعد از رژیم غذایی

بهترین مثال هم، رژیم غذایی است.شکسستن عادت‌های غلط و برنامه‌ریزی تازه برای کاهش وزن علاوه بر کم کردن چندکیلو از وزن شما،حتما یادگارهایی از خود به‌جا خواهد گذاشت.

به گزارش رکنا ، شکم بزرگ و بازوهایی درشت و اندامی پوشیده از چربی بعد از پایین آمدن وزن پوستی شل،آویزان و چندلایه از خود باقی می‌گذارد. معضل تازه‌ای که بعد از یک رژیم دشوار حالا وقت آن رسیده تا برای رفع آن هم چاره‌ای بسازیداما این‌که به چه کارهایی برای درمان افتادگی پوست بدن بعد از رژیم نیاز دارید و روش مناسب‌تان برای رفع این مشکل چیست؟!

به همراه شبنم سنایی‌نسب، مدرس ماساژ و ماساژور ورزشی و دکتر آرش نجف‌بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی و ترمیمی/ عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا در این مطلب این معضل را بررسی خواهیم کرد.

خلاص شدن از افتادگی پوست زمان می‌برد

حالا حتما از نتیجه کاهش وزن خود خرسند هستید و از این‌که پس از مدت‌ها به آرزوی خود رسیده‌اید، سر از پا نمی‌شناسیداما گویا وقتی مقابل آینه می‌ایستید به غیر از کاهش وزن وکم شدن حجم اندام‌ها،چیزهای دیگری هم به چشم می‌خورد.پوست‌های اضافه‌ای که ازبدن آویزان شده و ظاهری افتاده و شل به خود گرفته‌ است.

شل شدن و افتادگی پوست صورت و بدن از شایع‌ترین پیامدهای کاهش وزن به‌ویژه در سنین بالاست که بسیاری را بعد از رژیم به دردسر تازه‌ای می‌اندازد، اما این عارضه هم درمان و هم چاره دارد، فقط کمی زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله‌ای هم‌قدواندازه مدت رژیم‌ غذایی دارد.چون در تمام سال‌هایی که شما با اضافه وزن بالا زندگی می‌کردید، پوست به‌عنوان وسیع‌ترین عضو بدن در حال گسترش و ایجاد فضا در قسمت‌های مختلف بدن به‌ویژه شکم و پهلوها بوده است.

در نتیجه پوست بیش از اندازه کشیده شده و با آسیبی که به بافت آن وارد شده، برای جمع‌شدن در هنگام کاهش وزن یا پس از آن دچار مشکل می‌شود. در این‌جا پوست دیگر توانایی بازیابی و جمع شدن خود را از دست داده و کلاژن والاستین که 80 درصدازساختارپوست راتشکیل می‌دهند،دیگر استحکام و قابلیت ارتجاعی لازم را ندارند.

کلا‍ژن درمانی بهترین راه

بهتر است، قبل از رژیم و کاهش وزن برای مراقبت از پوست خود تمام منابع کلاژن‌ساز خوراکی را بشناسید.کارشناسان تغذیه می‌‌توانند شما را همزمان با کاهش وزن در مراقبت از سلامت و جوانی پوست‌تان راهنمایی کنند. برای مثال مصرف آبگوشت قلم یا استخوان و دریافت مقادیر زیادی ویتامین C در انواع میوه‌ها و سبزی‌هااثرخوب محافظ تیرویکلاژن پوست دارد.از سوی دیگر نوشیدن روزانه شش لیوان آب را فراموش نکنید. دهیدراته شدن پوست روند افتادگی و پژمردگی پوست را به‌ویژه در خانم‌ها چندین برابر سرعت می‌دهد.

فروش تقریبا به صفر رسیده

پوست اضافه نتیجه کاهش وزن زیاد و ناگهانی

دکتر نجف بیگی معتقد است که اگرچه لاغری بعد از رژیم بیشترین تاثیر را در شل شدن پوست شکم و زیر بازوها دارد اما پوست صورت،گردن و حتی دست‌ها هم تحت‌تاثیر کاهش وزن دچار افتادگی خواهند شد.آویزان شدن شدید پوست در اثر از دست دادن وزن در رژیم‌های بالای 30 کیلوگرم و معمولا در افراد مسن اتفاق می‌افتد.چون کلاژن برای بازسازی پوست توانایی لازم را ندارد و قادر به جمع شدن نیست.

نکته مهم دیگر در این زمینه کاهش وزن‌های ناگهانی است که آسیب زیادی به ظاهر پوست می‌زند.در رژیم‌های غیراصولی که فرد به یکباره وزن زیادی را از دست می‌دهد، پوست دچار افتادگی خواهد شد.این نوع افتادگی فقط با روش‌های پزشکی و جراحی قابل درمان است. درحالی‌که اگر رژیم‌غذایی اصولی و مطمئن با نظارت متخصص انجام گیرد و وزن چیزی حدود یک تا یک و نیم‌کیلوگرم در هفته کاهش داشته باشد،به‌طور طبیعی پوست مقاومت بیشتری از خود نشان داده و برای شرایط جدید آماده می‌شود.در غیر این صورت به جراحی و عمل برداشتن پوست اضافی بدن نیاز است.

جراحی با ریسک بالا و عوارض نهفته

در مواردی که کاهش وزن به بالای 30 کیلوگرم می‌رسد، برای برداشتن پوست اضافی نیاز به عمل کشیدن پوست در قسمت‌هایی مانند صورت،گردن، دست‌وپا و شکم هست تا علاوه بر کشیدن پوست،چربی‌های زیرجلدی هم برداشته شود.درصد درخواست انجام این عمل در خانم‌ها چندین برابر مردهاست ولی با این حال ما به تمام مراجعان عوارض این عمل را گوشزد می‌کنیم. به‌ویژه درباره ریسک‌های نهفته‌ای که گاهی به شکل کبودی و التهاب،خونریزی یا عفونت،آمبولی یا باز شدن زخم بعد از جراحی نمایان می‌شود.

پس برای این‌که این عوارض را به حداقل برسانید، حتما در انتخاب متخصص جراح پلاستیک متبحر و باتجربه دقت بیشتری داشته باشید.درمورد لیفت پوست صورت و گردن هم بعد از کاهش وزن باید تمام جوانب به‌ویژه سن فرد،جنس پوست،مقدار تعیین‌شده برای کشیدن پوست وعضلات زیرپوست را بررسی کنند؛ چون تمام این عوامل هم درگرو نتیجه عمل موثر خواهد بود.

ماساژ درمانی برای چروک‌های سطحی

شبنم سنایی‌نسب با 12 سال تجربه در زمینه ماساژ حرفه‌ای مانند بعضی متخصصان پوست معتقد است که ماساژ درمانی روشی است که با آن عضلات صورت قوی‌تر شده و از بروز چین‌وچروک‌های عمقی تا حدی محافظت می‌کند.ماساژ صورت به‌عنوان یک روش استحکام‌بخش، برای تحریک چرخه حیاتی پوست وبازسازی وتقویت بافت ارتجاعی انتخابی بسیار مناسب خواهد بود اما اگر تصور می‌کنید که با این روش افتادگی پوست به‌طور کامل برطرف می‌شود، کمی غیرقابل باور است.

افتادگی پوست شدید بعد از کاهش وزن با روش جراحی قابل درمان است اما با این حال از ماساژ صورت و گردن در طول کاهش وزن غافل نشوید، چراکه ماساژ علاوه بر خون‌رسانی، با تقویت ماهیچه‌های صورت مقاومت پوست شما را در طولانی‌مدت افزایش خواهد داداما قدرت چندانی در برابر جلوگیری از شل شدن پوست یا لیفت آن نخواهد داشت.

از طرفی دکتر نجف‌بیگی می‌گوید که برخلاف باور عمومی باید بدانید که ماساژصورت باعث شل‌شدگی بیشترپوست می‌شود.اگر به صورت مداوم برای فرار از سردردهای میگرنی، میکروب‌زدایی از سینوس‌ها و رفع خستگی پوست از ماساژ کمک می‌گیرید، این شل‌شدن پوست کمی زودتر از موعد به سراغ شما خواهد آمداما اگر فواصل استفاده از ماساژ نزدیک نباشد، ماساژ صورت با روغن‌های گیاهی بسیار مفید و آرام‌بخش خواهد بود.

کانتورینگ برای برداشتن پوست اضافی

اگر این اسم را نشنیده‌اید باید بگوییم که «کانتورینگ» بدن هم یکی از روش‌هایی است که برای کشیدن پوست افتاده و اضافی بدن‌تان بعد از کاهش وزن از متخصصان به شما پیشنهاد می‌شود.دکتر نجف‌بیگی درباره این روش می‌گوید: «برای کانتورینگ بدن فرد بین یک تاچهارروزدر بیمارستان بستری خواهد بود چون جراحی‌های متعدددرقسمت‌های مختلف بدن مانندحذف پوست ازشکم،باسن و ران.حذف پوست ازسینه وپشت و البته براکیوپلاستی برای حذف پوست ازبازوها روی فرد انجام ‌می گیرد.

برای این‌که از شیوه دقیق‌تر این عمل بدانید به شما می‌گوییم که در کانتورینگ بدن،ابتدایک برش بزرگ ایجادمی‌شود تاپوست اضافی وچربی‌ها برداشته و آن‌ها را حذف کنند. درنهایت برش با بخیه مناسب بسته‌ می‌شود و اثر زخم و اسکارهای ناشی از بخیه به حداقل می‌رسد.معمولا این نوع جراحی برای سفت‌شدن پوست پس ازکاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که بیشترمطالعات نشان داده است که عمل جراحی کانتورینگ بدن تا حد زیادی موجب بهبودکیفیت زندگی درافرادی می‌شود که قبلاچاق بوده‌اند. باید این تذکر را هم جدی بگیرید که ممکن است در روش جراحی کانتورینگ هم عوارضی مانندخون‌ریزی و عفونت در بعضی افراد دیده شود. بنابراین پیش از هر تصمیمی حتما با متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مجرب مشورت کنید.

مصرف محصولات ویتامین ‌دار و کلاژن‌ساز

درست است که ژنتیک و سن‌وسال به‌عنوان مهم‌ترین شاخص افتادگی پوست قابل پیشگیری نیستند اما می‌توانید تاثیرات فراوان آن را به حداقل برسانید. همان‌طور که دکتر نجف‌بیگی کاهش وزن تدریجی را راه‌حل مناسبی برای مبتلا نشدن به مشکل افتادگی شدید پوست می‌داند، از طرفی توصیه به استفاده از کرم‌های سفت‌کننده پوست صورت و بدن دارد.

کرم ‌های لیفتینگ با عصاره و روغن‌های خالصی که در ترکیبات خود دارند، روند کلاژن‌سازی پوست را تسریع می‌بخشند. به علاوه این‌که حاوی مقدار زیادی الاستین و کلاژن هم هستند. بعضی از این محصولات غنی از ویتامین«C» هستند، ویتامینی که از الیاف سفت‌کننده پوست یعنی کلاژن و الاستین محافظت و سرعت ترمیم پوست راتقویت می‌کند.بنابراین اگر می‌خواهید از آسیب بیش از اندازه پوست خود بعد از رژیم مقابله کنید در تمام مدت رژیم غذایی مراقبت از پوست اندام خود را فراموش نکنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟