رژیم غذایی بازیگر فیلم روح چیست؟

پیش از طلوع آفتاب از جا بلند می‌شدم و برای دویدن آماده می‌شدم. این همه ماجرا نبود. برای این‌که برنامه کاهش وزنم و رژیم غذایی به درستی پیش برود، زیرنظر مربی شخصی یوگا، ورزش‌ها را انجام می‌دادم.»

به گزارش رکنا ، آن‌ها که در سال 1990 میلادی، فیلم «روح» را دیده‌اند؛ می‌دانند درباره چه کسی صحبت می‌کنیم! هنرپیشه‌ای که سخت‌کوشی، بارزترین صفت اوست؛ «دمی گاینس کوچر» با نام هنری « دمی‌مور».

وقتی در سی‌ و سه سالگی نقشی به او پیشنهاد می‌شود که باید از نظر ظاهری اندام مناسبی داشته باشد؛ به جای پس زدن نقش، تلاش می‌کند تا با ورزش و رژیم غذایی مناسب، به وزن ایده‌آل و ساختار بدنی مناسب برسد تا بتواند در نقشی که باید، هنرنمایی کند. او هم مانند بسیاری از ستارگان عالم هنر، رژیم غذایی، ورزش و به‌طور کلی سبک زندگی خاص خودش را دارد که می‌خواهیم درباره آن بیشتر بدانیم.

او را بشناسیم

دمی گاینس کوچر با نام هنری دمی‌مور در 11 نوامبر 1962 در نیومکزیکو به دنیا آمد. او از نوادگان سرخ‌پوستان آمریکاست. نژاد او مخلوطی از نژاد فرانسوی، ولز و چروکی است. مور، دوران کودکی خوبی نداشت چون پدرش، مادر و او را ترک کرده بود و سختی چنین زندگی‌ای تا نوجوانی گریبانگیر او بود. او فعالیت هنری‌اش را از سال 1984 میلادی آغاز کرد و دوبار نامزد جایزه گلدن‌گلوب شد. دمی‌مور در سال 1990 میلادی با بازی در فیلم «روح» به شهرت حرفه‌ای دست یافت. او از ازدواجش با «بروس ویلیس» صاحب سه دختر است.

ساختار بدنی مهم است

دمی‌مور، بازیگر پنجاه‌ویک‌ساله هالیوودی و مادر سه فرزند، از نظر بدنی کاملا آماده و به اصطلاح روی فرم است. دلیلش هم رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و البته توجه به آراستگی است. رژیم غذایی او را بیشتر خوراکی‌های ارگانیک، میوه و سبزی تازه تشکیل می‌دهند. دمی‌مور در این باره می‌گوید: «رژیم غذایی من تغییرات زیادی داشته است اما همیشه وضعیت بدنی‌ام را طوری نگه داشته‌ام که از ظاهرم راضی باشم.» او ادامه می‌دهد: «یکی از راه‌های مهم احساس شادی و رضایت از زندگی، راضی بودن از ساختار بدنی و تلاش برای سالم نگه داشتن این ساختار است.»

تلاش برای یک بازی

دمی‌مور برای بازی در یکی از فیلم‌هایش، تلاش مضاعفی برای رسیدن به ساختار بدنی خاص انجام داد؛ هرچند از نظر ظاهری او همیشه وضعیت بسیار خوبی داشته است اما برای بازی در این نقش، تلاش مضاعفی به خرج می‌دهد.

دمی‌مور دراین‌باره می‌گوید: «برای آن‌که بتوانم نقش را از هر نظر خوب بازی کنم؛ لازم بود تا تناسب اندام مناسب‌تری داشته باشم. برای همین روزانه سه ساعت ورزش می‌کردم. این ورزش‌ها شامل دو، ورزش‌های آرام‌تنی، حرکات موزون و ورزش‌های کششی بود.»

او ادامه می‌دهد: «روزانه تا شش مایل، معادل 9 کیلومتر و 56 متر می‌دویدم. برای این‌که ورزش‌ها را درست انجام دهم و به بدن آسیب وارد نشود، حرکت‌ها را زیرنظر مربی مخصوص تمرین می‌کردم. شب و روز من به ورزش و رسیدن به تناسب اندام مناسب گذشت.»

دمی‌مور درباره روند کاهش وزن و تناسب اندامش توضیح می‌دهد: «من روی تناسب بخش‌هایی از بدن مانند بازوها و دست‌ها، شکم و بخش‌های پایین شکم حساس بودم. بنابراین ورزش‌هایی را انتخاب کردم که روی تناسب این بخش‌ها تمرکز داشته باشد.»

با دمی‌مور ورزش کنید

برای این‌که مخاطب‌ها بتوانند با ورزش‌های او بیشتر و بهتر همراه شوند، درباره ورزش‌ها و نحوه انجام آن‌ها می‌گوید: «اگر شما هم می‌خواهید به تناسب این بخش‌ها از بدن‌تان برسید، روزانه، منظم و به‌این ترتیب ورزش‌ها را انجام دهید.»

روی زیرانداز ابری‌ یا تشک کوچک و محکمی به پشت دراز بکشید. پاها را از زانو خم کنید و کف آن‌ها را روز زمین گذاشته و کاملا به زمین محکم بچسبانید. اتصال کف پا به زمین مهم است. باید آن‌ها را خارج از تشک یا زیرانداز روی زمین قرار دهید.

پاها را از زانو تا جای ممکن داخل شکم جمع کنید. چند ثانیه صبر کنید. سپس زانوها را از حالت خم درآورده و پاها را به سمت جلو تا حد ممکن بکشید.

بعد از چند ثانیه به حالت اول بازگردید و حرکت‌ را به همان شکل تکرار کنید. این حرکت را 20 بار انجام دهید.

مربی دمی‌مور که همراه اوست درباره ورزش‌های مخصوص دست و بازوها این‌طور‌ توضیح می‌دهد:

ایستاده و یا روی صندلی یا تشک، مستقیم بنشینید.

با هر دست، یک وزنه دو و نیم یا سه و نیم کیلویی را بردارید. دست‌ها را کاملا به کنار باسن کوچک متصل کنید. درهمان راستا، وزنه‌ها را از دوطرف به‌طور همزمان با چرخش آرنج تا دم صورت بالا آورده و بعد از چند ثانیه، به آهستگی به حالت نخست بازگردانید.

به مدت یک دقیقه، به هر تعداد که توانایی انجام آن را دارید، انجام دهید.

مستقیم بایستید. وزنه‌ها را با دست نگه دارید. به همان شکلی که دست‌ها همراه با وزنه‌ها از دو طرف بدن آویزان است، بدون تغییر دادن وضعیت یک پا، با یک پای دیگر یک قدم به عقب بردارید. چند ثانیه صبر کنید و دوباره به حالت اول برگردید. سپس یک قدم جلو بروید. چند ثانیه به همان شکل بمانید و دوباره به حالت اول بازگردید.

به همان حالت قبل بایستید. به جای این‌که قدم ساده بردارید، به شکل نیم دایره به یک سمت بچرخید و همان پایی را که به سمت آن چرخیده‌اید به سمت عقب ببرید. چند ثانیه صبر کنید و به حالت اول برگردید و این کار را با دست و پای مخالف انجام دهید.

به پیشنهاد متخصصان و دمی‌مور

بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که میوه و سبزی را کمتر حرارت داده و تاحد ممکن آن‌ها را به شکل خام مصرف کنیم. دمی‌مور اما دراین‌باره توصیه جالبی دارد: «بسیاری از مردم از جمله خود من! گاهی از خوردن خوراکی‌های خام خسته می‌شویم. به همین دلیل باید تغییراتی ایجاد کنیم تا ذائقه‌ ما از خوردن یکنواخت خسته نشود.» برای این کار، این موارد را امتحان کنید:

سوپ بپزید: می‌توانید با انواع سبزی‌ها یا حتی میوه‌ها سوپ بپزید.

سالاد بخورید: درست کردن سالادهای مختلف را یاد بگیرید. علاوه براین‌که می‌توانید سالادهای اختراعی خودتان را درست کنید و انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و حتی آجیل‌ها و دانه‌های روغنی را به سالاد اضافه کنید.

میوه در صبحانه: یکی دیگر از موارد ایجاد تنوع در برنامه غذایی، تغییر است. برای مثال در وعده صبحانه، میوه بخورید.

میان وعده آجیلی: به جای این‌که به‌عنوان میان‌وعده بازهم میوه یا سبزی بخورید، انواع آجیل‌ها و دانه‌های روغنی خام را جایگزین کنید.

خداحافظی کردن سخت است اما...

«می‌دانم خداحافظی کردن با یک شیرینی، شکلات یا مافینی که همراه با قهوه یا چای می‌خورید، دشوار است اما برای رسیدن به هر نیتجه‌ای باید کمی هم سختی بکشید.»

دمی‌مور ادامه می‌دهد: «باید اراده کنید و با خوراکی‌های مضری که سلامت‌‌تان را به خطر می‌اندازند، خداحافظی کنید و به جای آن به موادغذایی سالمی که شما را شاد، سالم و سرزنده نگه می‌دارند، سلام کنید.»

او در پایان می‌گوید: «می‌دانم دشوار است. می‌دانم به یکباره نمی‌توان این کار را انجام داد اما می‌‌دانم اگر بخواهید، می‌توانید با اراده رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید.»

یک پیشنهاد ویژه

در بین همه خوراکی‌ها، گاهی بعضی میوه‌ها، سالاد یا سوپ‌ها، خواستنی‌تر می‌شوند. این مسئله دلایل زیادی هم دارد؛ از طعم خوب غذا یا خاطره خوبی که با آن داریم. دمی‌مور هم به یک خوراکی ویژه اشاره می‌کند.

«سالاد کلم قرمزی که کلم‌های آن کاملا باریک خرد شده و به آن هم رنده‌ها یا تکه‌های خرد شده سیب و زنجبیل همراه با روغن زیتون و آب نارنج یا لیموترش تازه اضافه شده، عالی است. به این سالاد می‌توانید دانه‌های روغنی مانند دانه آفتابگردان یا کنجد اضافه کنید.»

او ادامه می‌دهد: «این سالاد محبوب فقط 215 کیلوکالری انرژی دارد و با خیال راحت، وقتی که پا روی پا انداخته‌اید و به برنامه مورد علاقه‌تان نگاه می‌کنید، این سالاد را هم میل کنید.»

با بدنم به صلح رسیدم

همان‌طور که دمی‌مور برای ورزش، روش خاصی دارد، برای رژیم غذایی نیز از این الگو پیروی می‌کند.

دمی‌مور پیش از این‌که درباره الگوی غذایی‌اش توضیح بدهد، می‌گوید: «مدت‌ها و برای سال‌ها با ساختار بدنی‌ام مشکل داشتم. نمی‌توانستم خودم را بپذیرم. هر بار که جلوی آینه می‌ایستادم از خودم ایراد می‌گرفتم اما از مقطعی به نظرم آمد که ایرادگرفتن، راه برطرف کردن نارضایتی‌ام نیست. با ایراد گرفتن فقط خودم را کلافه و عصبی می‌کنم. بنابراین سعی کردم در برنامه غذایی‌ام تغییر اساسی ایجاد کنم»

او ادامه می‌دهد: «زمانی توانستم به آرامش برسم که با بدنم به صلح رسیدم. دریافتم که بدن من، دشمن من نیست. یک روز جلوی آینه ایستادم و به خودم نگاه کردم؛ دقیق نگاه کردم. با خودم فکر کردم که هرچه هستم، هرچه خواهم بود، این بدن از من جدا نمی‌شود. بنابراین اگر بخش‌هایی از آن را دوست ندارم، باید آن را تغییر بدهم.»

دمی‌مور درباره تولد فرزندانش می‌گوید:« بعد از این‌که با بدنم به صلح رسیدم، سه فرزند به دنیا آوردم. این صلح باعث شد من مادر شوم؛ نقش‌های متفاوتی را به‌عنوان بازیگر بپذیرم، قوی‌ و قوی‌تر شوم.» او در پایان می‌گوید: «نباید فقط جلوی آینه بایستید و حسرت و اندوه تمام وجودتان را پر کند. نباید گریه کنید و بعد افسوس بخورید. باید خودتان را آن‌طور که هستید، بپذیرید و بعد از آن بتوانید نقص‌ها را برطرف کنید. تا زمانی که با بدن‌تان سر جنگ داشته باشید، پیشرفتی برای تغییر نخواهید کرد »

رازهای رژیم مور را بدانیم

بسیاری از افراد، نکته‌ها یا رازهای خاصی درباره رژیم غذایی، ورزش، آرایش و آراستگی‌شان دارند. همین ویژگی‌ها هم باعث می‌شود به افراد خاصی تبدیل شوند. شاید بهتر بگوییم، این افراد با این رازها، به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنند. یکی از رازهای مهم دمی‌مور استفاده از غذای ارگانیک است.

یکی از روزنامه‌نگاران مجله «Shape» که با دمی‌مور مصاحبه داشته می‌گوید: «او به سالم بودن خوراکی‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهد. به همین دلیل هم در انتخاب مواد اولیه، ابتدا سراغ ارگانیک‌ها می‌رود. اگرچه بحث و حرف و حدیث درباره ارگانیک‌ها کم نیست اما مور دراین‌باره عقیده خودش را دارد و غذای ارگانیک را انتخاب می‌کند»

به زالو درمانی اعتقاد دارد

برعکس بسیاری از آدم‌‌ها که از زالو و زالودرمانی هراس دارند اما دمی‌مور نظر دیگری دارد. او معتقد است: «این موجودات سیاه لزج، فقط زالوهای باتلاق نیستند؛ بلکه درمانگرهای کوچولو و زشت هستند.» او زالودرمانی را یکی از راهکارهای بسیار خوب درمان بسیاری از بیماری‌های پوست و مو می‌داند.

دمی‌مور، خام گیاهخوار است

شاید این هم راز دیگری درباره دمی‌مور باشد. او یک خام گیاهخوار حرفه‌ای است. او «‌پختن» را از برنامه غذایی زندگی‌ حذف کرده و به جای آن هر نوع سبزی و میوه خام را به آشپزخانه راه می‌دهد. شاید فقط غذای پخته شده در آشپزخانه او، انواع سوپ‌های سبزی‌دار باشند. به همین دلیل در یخچال، آشپزخانه و روی میز اتاق‌نشیمن او می‌توان انواع آبمیوه تازه، اسموتی، انواع سوپ‌ها و هر نوع خوراکی تهیه شده با سبزی و میوه خام و پخته را یافت.

نکته جالب توجه این‌که دمای پخت بیشتر غذاهایی که خانم دمی‌مور می‌خورد، بین 46 تا 60 درجه سانتی‌گراد است. این دما، دمایی است که کمترین تغییر در ساختار ظاهری و ترکیب‌های مفید سبزی‌ها و میوه‌ها ایجاد می‌شود.

به نوشته خبرنگار مجله «Natural Life»، خانم دمی‌مور معتقد است خوردن میوه و سبزی خام، باعث حفظ ویژگی‌های جوانی و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. متخصصان این مجله ضمن تایید نظر خانم دمی‌مور اضافه می‌کنند: «حرارت کمتر باعث ایجاد تغییرات کمتری در ساختار و ترکیب‌های میوه‌ها و سبزی‌ها می‌شود. بنابراین با خوردن این خوراکی‌ها، ترکیب‌های بیشتر و بهتری جذب بدن می‌شوند. میزان سدیم این خوراکی‌ها پایین و درعوض میزان پتاسیم و فیبر آن‌ها بالاست. این ویژگی باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های قلبی- عروقی و بسیاری از انواع سرطان‌ها می‌شود.»

چرا مفید است؟ ‌

اگرچه بسیاری از متخصصان با رژیم خام گیاهخواری به دلیل کمبودهایی که ازنظر بعضی مواد در بدن ایجاد می‌کند، مخالفند اما این رژیم غذایی از یک منظر بسیار مفید است. از آن‌جا که در رژیم غذایی خام گیاهخواری مصرف میوه و سبزی، اصل ماجراست، بنابراین مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به بدن تزریق می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرهای مفید فراوانی در بدن دارند اما سه تاثیر عمده و معجزه‌آسا دارند. همین سه تاثیر شاید رژیم غذایی خام گیاهخواری را تاحد زیادی قابل قبول می‌کند.

این اثرها عبارتند از:

از بین بردن رادیکال‌های آزاد و کند کردن روند پیری سلول‌های بدن به‌ویژه سلول‌های پوست

از بین بردن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها

تامین فیبر موردنیاز بدن و جلوگیری از پرخوری و تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست و به دنبال آن ابتلا به مشکلات دستگاه گوارش

از سوی دیگر در رژیم خام گیاهخواری، بدن با سهولت بیشتری هضم و جذب موادغذایی را انجام می‌دهد که همین امر نیز باعث به‌تعویق افتادن پیری سلول‌های بدن به‌ویژه دستگاه گوارش می‌شود.

چرا مفید نیست؟

در این رژیم غذایی بدن با کمبود پروتئین‌های حیوانی روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر بعضی از املاح و ویتامین‌های موجود در خوراکی‌های حیوانی دریافت نمی‌شود. برای مثال اسیدهای آمینه ضروری که فقط در گوشت قرمز وجود دارند، از برنامه غذایی حذف شده و این مسئله آسیب بزرگی به بدن وارد می‌کند. بنابراین افرادی که رژیم غذایی خام گیاهخواری را رعایت می‌کنند، باید حتما زیر نظر متخصص تغذیه، نواقص و کمبودهای این رژیم غذایی را به‌درستی جبران کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟