لوازم آرایشی و بهداشتی که می‌توانند شما را بیمار کنند

این قشنگ‌های دوست‌داشتنی که در بسته‌بندی‌های شیک و خوش‌رنگ در بازار عرضه می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که استفاده طولانی‌مدت هرکدام از آن‌ها می‌تواند باعث بروز یک بیماری خطرناک شود.

به گزارش رکنا ، طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند لاک ناخن با داشتن بیش از 74درصد ترکیب مختل‌کننده غدد درون‌ریز در صدر جدول محصولات آرایشی خطرناک قرار دارد. کرم‌پودر 71درصد، محصولات آرایشی چشم 51درصد، پاک‌کننده‌های آرایشی 43درصد، رژلب‌ها 40درصد، کرم‌های صورت 38درصد، خمیردندان‌ها 30درصد و شامپوها با 24درصد در رتبه‌های دیگر این جدول جای دارند.

مواد سمی موجود در این لوازم آرایشی و بهداشتی زمینه بروز بیماری‌هایی را آماده می‌کند که بدن هیچ‌وقت منتظرش نیست. پس اگر اهل  استفاده از این محصولات هستید، حتما این مطلب را بخوانید.

پارابن چه مضراتی دارد؟

اوایل تصور می‌شد پارابن‌هایی که در بدن جذب می‌شوند از طریق ادرار دفع و از بین می‌روند اما حالا تحقیقات نتایج دیگری نشان می‌دهد. به گزارش هلث آن‌لاین، دانشمندان در پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که تماس طولانی‌مدت بوتیل پارابن با گیرنده‌های استروژنی و پروژسترونی در سلول‌های غیرسرطانی باعث رفتاری شبیه به سرطانی شدن این سلول‌ها می‌شود.

نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد در سطح مولکولی وقتی پارابن‌ها با گیرنده‌های استروژنی ترکیب می‌شوند می‌توانند باعث تحریک سلول‌های بالقوه سرطانی و به دنبال آن باعث سرطانی شدن توده‌های سینه و البته سرطان سینه شوند. در سال 2004 «فیلیپا داربر» محقق سرطان در انگلستان اعلام کرد که دربافت غدد سرطانی سینه ماده پارابن یافت شده است به همین دلیل از آن تاریخ به بعد بسیاری از کارشناسان پزشکی توصیه کردند که باید میزان این ماده در محصولات بهداشتی و آرایشی محدود شود؛ چراکه این ماده می‌تواند به مرور زمان در بدن جمع شود و بدن را برای ابتلا به بیماری آماده کند.

این سرب‌های مرموز

حتی اگر یک‌بار هم رژ لب زده باشید، پس حتما مقداری سرب وارد بدن‌تان کرده‌اید. دانشمندان معتقدند هرچند مقدار سرب در رژلب‌ها و دیگر لوازم آرایشی کم باشند ولی باز هم برای سلامتی مضرند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد هیچ سطح ایمنی درباره سرب وجود ندارد و هر میزان از آن می‌تواند با عوارضی برای بدن همراه باشد. سرب به‌راحتی از طریق پوست جذب می‌شود و می‌تواند باعث سقط جنین در زنان باردار، مشکلات ژنتیکی جنین، سرطان و حتی مرگ زودرس شود.

سرب با بدن چه کار می‌کند؟

سربی که وارد جریان خون می‌شود وقتی به یک اندازه ثابت برسد می‌تواند به بافت‌های نرم و سلول‌های مغزی راه پیدا کند. مقدار زیاد سرب باعث از کار افتادن کلیه و آسیب مغزی می‌شود. افزایش میزان سرب در خون باعث بالا رفتن فشار خون هم می‌شود.

چگونه سرب کمتری بخوریم؟

به غیر از این‌که بهتر است کمتر از رژلب استفاده کنید، توصیه دوم کارشناسان این است که زمان غذا خوردن یا نوشیدن چای، آب و قهوه بهتر است رژ روی لب‌تان را به‌طور کامل پاک کنید. بهتر است کمتر زبان‌تان را به لب‌هایتان بزنید. وقتی زبان‌تان رژی می‌شود یعنی سرب هم راه ورودش را به بدن پیدا کرده است.

رنگ مو، آمونیاک و سرطان

آمونیاک ماده‌ای است که در بیشتر رنگ موها استفاده می‌شود. آمونیاک ماده‌ای شیمیایی است که نقش بازکننده در رنگ موها را ایفا می‌کند و می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی و تنفسی شود. آمونیاک روی پیوندهای سولفور مو تاثیر می‌گذارد و اگر استفاده از رنگ مو زیاد شود مو پیوندهای سولفورش را از دست می‌دهد و نازک و بیمار می‌شود.

البته به غیر از آمونیاک مواد شیمیایی دیگری که در رنگ مو هستند می‌توانند باعث بروز سرطان لنفاوی شوند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که از رنگ مو به دفعات زیاد استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان غدد لنفاوی قرار دارند.

فتالات و دیابت

شاید باورتان نشود اما ماده شیمیایی به نام فتالات که در بیشتر لاک‌های ناخن، مرطوب‌کننده‌ها، صابون‌ها، عطرها و اسپری‌های مو پیدا می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را به میزان زیادی افزایش دهد. به گزارش هلث آن‌لاین دانشمندان معتقدند موادشیمیایی نفتی باعث اختلالات هضمی و انواعی از سرطان را افزایش می‌دهد. موادی که از طریق پوست یا ناخن می‌توانند به راحتی وارد بدن شوند.

فتالات بیشتر در لاک ناخن استفاده می‌شود البته در لوسیون‌ها و روغن‌های بدن و شامپوها هم دیده می‌شود. به گفته دانشمندان فتالات هم که مثل سرب خیلی سریع وارد جریان خون می‌شود به غیر از دیابت می‌تواند روی عملکرد هورمون‌ها تاثیر بگذارد و باعث بلوغ زودرس در دختران و سرطان پستان در زنان شود. همچنین این ماده شیمیایی می‌تواند استروژن موجود در سیستم‌های کشت سلولی را کاهش بدهد.

خطرناک‌هایی از خانواده فرمالدئید

محققان معتقدند فرمالدئید‌ها از خطرناک‌ترین موادی هستند که در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند. به همین دلیل بهتر است هرگاه در مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی یا بهداشتی یکی از نام‌های دی‌ام دی‌ام هیدانتوین، متانامین، ایمیدازولیدینیل اوره و کوارترنیوم 15 را دیدید، از خرید و مصرف آن پرهیز کنید.

ترکیبات فرمالدئیدی به‌عنوان نگهدارنده در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی وجود دارند. این ترکیبات به آرامی فرمالدئید آزاد می‌کنند و این گاز با استنشاق وارد بدن می‌شود. فرمالدئید یک عامل مهم ابتلا به سرطان شناخته می‌شود. البته این مواد فقط از طریق تنفس وارد بدن نمی‌شوند، این شیمیایی‌های مرموز از راه پوست هم می‌توانند راه‌شان را برای ورود به بدن پیدا کنند.

خطرناک‌ترین‌ها کدامند؟

بوتیل هیدروکسی آنیزول و بوتیل هیدروکسی تولوئن، این دو ماده با اسم‌های سختی که دارند خیلی هم خطرناک‌اند. این دو ماده به‌عنوان مواد نگهدارنده در مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شوند. از جمله مضرات آن‌ها می‌توان به حساسیت‌های پوستی، تومورو اختلالات کبدی، کلیه‌ای و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

آژانس بین‌المللی سرطان این دو ترکیب را به‌عنوان ماده سرطان‌زا معرفی کرده است. درحال حاضر یکی از اجزای تشکیل دهنده و اصلی بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی همین بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن است به همین دلیل قبل از خرید حتما به اجزای تشکیل دهنده لوازمی که می‌خرید توجه کنید. بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی استاندارد و مجوز دار دارای فهرست تشکیل‌دهنده موادند، پس بهتر است قبل از خرید این اسامی را که برایتان معرفی کردیم، یادداشت کنید واگر محصولی پیدا کردید که از این مواد استفاده نکرده بودید، آن را بخرید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645744 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟