از شر چاقی های شکم و پهلو خلاص شوید!

چاقی شکمی و افزایش دور شکم یکی از بدترین چربی انواع چاقی است که به سرعت باعث افزایش کلسترول و قند خون می شود.

به گزارش رکنا ، این چربی در مقاوم شدن انسولین و بروز التهاب نقش زیادی دارد . علاوه بر آن چاقی های شکمی ریسک ابتلا به عروقی، دیابت ، کبد – بیماری های مزمن غیرواگیر نظیر پرفشاری خون، بیماری های قلبی چرب ، انواع سکته های قلبی و مغزی و ... را افزایش می دهند. در زیر به عواملی پرداخته ایم که رعایت آنها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید از شر این چربی های اضافه و مزاحم خلاص شوید.

در کاهش چربی دور شکم، تنها کالری نقش ایفا نمی کند – نوع غذایی که مصرف می کنید روی سوخت و ساز یا ماندن چربی شکم تاثیر دارد. در یک گروه از داوطلبان کالری مساوی مصرف کردند. گروه اول ۲مطالعه انجام شده در این زمینه، کربوهیدرات خود را از کربوهیدرات های ساد ه و گروه دوم کربوهیدرات خود را از غلات به ویژه غلات سبوس دار تامین کردند.

در گروه دوم چربی شکمی بیشتری سوزانده شد. بنابراین یک نکته بسیاربا اهمیت را به ویژه برای کسانی که از روش کالری شماری برای کاهش وزن استفاده می کنند و فقط توجهشان به میزان کالری است، باید بگویم که اگر تمایل به کاهش بافت چربی به ویژه در ناحیه شکم را دارید، باید رژیم روزانه تان از مواد غذایی با کیفیت تشکیل شود و فقط میزان کالری مهم نیست! 

سرکه سیب در سوزاندن چربی موثر است 

در یک مطالعه، یک گروه از داوطلبان که به چاقی مفرط مبتلا بودند روزی یک تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. در گروهی که سرکه سیب مصرف کردند چربی شکم بیشتری سوزانده شد. این درحالی بود که رژیم غذایی و میزان ورزش دو گروه کاملا مشابه بود. اگر قصد دارید از این روش برای سوزاندن چربی بدن استفاده کنید،

روزانه ناشتا داخل یک لیوان آب ولرم رو به گرم، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ریخته و میل کنید. اگر سابقه بیماری های گوارشی و مشکلات معده را دارید ، ابدا این روش را به شما پیشنهاد نمیکنم !

نشستن طولانی مدت باعث ایجاد چاقی شکمی می شود

طبق مطالعات افرادی که 5-2 ساعت یک جا می نشینند و هیچ گونه فعالیت دیگری ندارند باید مراقب باشند. افرادی که در روز فعالیت ندارند، بیشتر در معرض چاقی شکمی هستند. این نکته به ویژه در کارمندان پشت میز نشین، بسیار حائز اهمیت است. ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن ملایم، دوچرخه سواری هفته ای . ساعت برای سوزاندن چربی مفید است.

چای سبز در کاهش چربی شکم سودمند است

افرادی که ورزش می کنند و همراه با آن روزی 3-2 فنجان چای سبز می نوشند، نسبت به دیگران چربی بیشتری می سوزانند. پلی فنول های موجود در چای سبز مکانیزم چربی سوزی بدن را فعال می کنند. برای آنکه سردی چای سبز شما را اذیت نکنید، از زنجبیل و گل محمدی استفاده کنید. افزودن این ترکیبات به چای سبز، چربی سوزی را افزایش می دهد.

کمتر تلویزیون ببینید تا شکمتان چاق نشود!

طبق مطالعات افرادی که 5-2 ساعت در طول روز تلویزیون می بینند 93 درصد بیشتر از سایر افرادی که کمتر از یک ساعت در روز تلویزیون می بینند، در معرض خطر چاقی به ویژه چاقی شکمی هستند. شما اگر عادت به دیدن تلویزیون ، آن هم به مدت طولانی را دارید! بدانید که حداقل یک کیلوگرم افزایش وزن در سال  در کمین شما نشسته است! تازه این برآورد زمانی است که هیچ چیز در زمان دیدن تلویزیون نمی خورید! اگر خوردن مواد غذایی را هم چاشنی تلویزیون دیدن تان کنید روی افزایش وزن 5 کیلوگرمی تا پایان سال حساب کنید.

استرس در افزایش چربی دور شکم نقش دارد 

هرچه استرس بیشتر باشد، دور شکم نیز بزرگ تر می شود. استرس باعث افزایش کورتیزول می شود. کورتیزول از یک طرف تمایل شما را به دریافت مواد قندی ترغیب می کند، از طرف دیگر تولید و ذخیره چربی در بدن تان را افزایش می دهد! طبق مطالعات افرادی که استرس بالاتری دارند، با ثابت بودن تمام عوامل دیگر، بیشتر در معرض چاقی شکمی هستند.

اندازه دور کمرتان را داشته باشید! 

استفاده از متر بهترین راه برای اندازه گرفتن دور شکم است. این کار سبب می شود بلافاصله با تغییرات جزئی هم به فکر چاره بیفتید.

دور کمر بالای 102 سانتیمتر در آقایان و دور کمر بالای 88 سانتیمتر در زنان ، یک هشدار جدی است! این روزها پوشیدن لباس های فاقد کمر و زیپ و کمربند نمی گذارد بفهمید چقدر چاق شده اید!

با افزایش وعده های غذایی می توان شکم را کوچک کرد

افرادی که روزی 6 وعده غذای کوچک می خورند نسبت به دیگران کمر باریک تر و شکم کوچکتری دارند. برای از بین بردن چربی دور شکم، شکر و چربی های اشباع شده را از برنامه غذایی تان حذف کنید و غلات سبوس دار، پروتئین های کم چرب و فیبر را جایگزین کنید و با انجام فعالیت های ورزشی، استرس خود را کاهش دهید .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

هانیه جباریان

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

کدخبر: 644240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟