صفر تا صد ریزش موی مردانه

فقط شما نیستید که با هربار نگاه کردن به آینه متوجه می‌شوید خط رویش مو هایتان عقب‌تر رفته.

به گزارش رکنا ، با رسیدن به پنجاه‌سالگی، ۸۵درصد مردان با از دست دادن موها مواجه می‌شوند که می‌تواند بین نازک شدن چشمگیر موها تا طاسی الگوی مردانه متفاوت باشد. دلیل آن چیست؟ بیشتر می‌توانید والدین خود را مقصر این موضوع بدانید اما دلایل متعدد دیگری هم برای این موضوع وجود دارد.

مشکلات پزشکی

ریزش مو می‌تواند نشانه یک مشکل پزشکی نظیر کم‌خونی یا مشکلات تیروئید باشد. ریزش مو همچنین می‌تواند عارضه جانبی داروی خاصی باشد که برای سرطان، آرتروز، افسردگی، فشار خون بالا یا مشکلات قلبی مصرف می‌کنید. پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی نیز می‌تواند باعث ریزش موی گسترده شما شود اما معمولا موها می‌توانند پس از پایان درمان و با گذشت زمان دوباره رشد کنند.

ژنتیک

طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک به‌وسیله ژن‌هایی پدید می‌آید که از والدین دریافت کرده‌اید. نحوه دقیق وراثت مشخص نیست اما اگر در بستگان‌ نزدیک‌تان شخصی هست که از طاسی رنج می‌برد، احتمال ابتلای شما نیز بیشتر خواهد شد.

با این‌که ژن اولیه طاسی روی کروموزوم ایکس است –که از طرف مادر منتقل می‌شود- پدران نیز می‌توانند در ریزش موی فرزند خود نقش داشته باشند. ریزش مو به‌طور کلی به حساسیت فولیکول‌های مو به اندروژن بستگی دارد که هورمون‌های جنسی‌ای هستند که رشد بدن مردان را تنظیم می‌کنند. سطح بالای اندروژن به رشد موهای بدن کمک کرده و همزمان باعث طاسی می‌شود.

پزشکان به‌طور کامل نمی‌دانند که چرا بعضی تغییرات هورمونی باعث کاهش فولیکول‌های مو می‌شوند، یا این‌که چرا روند طاسی در بیشتر مردان با الگوی مشابهی اتفاق می‌افتد اما این روند معمولا با نازک شدن موهای بالای سر و تاج آغاز می‌شود.

بسته به سابقه خانوادگی، طاسی با الگوی مردانه می‌تواند در سنین نوجوانی آغاز شود. موهای شما نه‌تنها نازک‌تر، بلکه ممکن است نرم و کوتاه‌تر شود.

عفونت‌ها

چیزهایی مثل کرم حلقوی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های پوستی روی پوست سر و کچلی بعضی نقاط شوند. در بیشتر موارد موها بعد از درمان دوباره رشد می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن

اگر با ریزش ناگهانی مو مواجه شدید که نقاط گرد کچلی در جاهای مختلف سرتان به جا گذاشت، ممکن است به یک بیماری ژنتیکی به نام آلوپسی یا طاسی موضعی مبتلا باشید که بیشتر در کودکی آغاز می‌شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما این مشکل را داشته باشد، احتمال ابتلای شما بیشتر خواهد بود.

سیستم ایمنی بدن، خود به فولیکو‌ل‌های موی شما حمله می‌کند و باعث ریزش قسمت‌های کوچکی از مو می‌شود که نه درد دارد و نه مسری است. موهایتان ممکن است دوباره رشد کند اما از طرفی امکان ریزش دوباره آن نیز وجود دارد.

اختلال کنترل تکانه

بعضی افراد نمی‌توانند در مقابل کندن موهای خود (از سر، ابرو یا جاهای دیگر) مقاومت کنند. این بیماری مزمن که به اختلال موکنی معروف است می‌تواند یک تا دو درصد بزرگسالان و نوجوانان را تحت‌تاثیر قرار دهد.

عادات ناسالم مردانه که به ریزش مو می‌انجامد

فارغ از بحث ژنتیک و بیماری‌ها، عوامل دیگری هم برای ریزش مو وجود دارند که در کنترل شما هستند و با دانستن و رعایت آن‌ها می‌توانید حداقل خودتان در ریزش موهایتان که مطمئنا برایتان خوشایند نیست مشارکت نداشته باشید.

پوشیدن کلاه کثیف

اگر بخواهید با خودتان صادق باشید متوجه می‌شوید که غیر از مواقعی که کلاه‌تان به‌طور آشکار لک یا کثیف شود، سال تا سال هم آن را نمی‌شویید و این یک اشتباه است.

کلاه‌ها مثل همه پوشاک بعد از استفاده طولانی، گردوغبار، کثیفی و باکتری‌ها را در خود جمع می‌کنند. این‌ کثیفی‌ها به پوست سر منتقل شده و شما را در معرض تحریک و عفونت‌های پوست سر قرار می‌دهند. بعضی از عفونت‌ها مردان را مستعد ابتلا به ریزش مو می‌سازد.

مدل موی اشتباه

مدل موهایی که باعث می‌شود موها را محکم به عقب بکشید می‌تواند باعث آلوپسی یا طاسی کششی شود. نوعی از ریزش مو در آقایان که ناشی از فشار بیش از حد بر فولیکول‌های مو است.

از طرفی بعضی محصولاتی که برای شل کردن موهای ضخیم و فر استفاده می‌شوند می‌توانند به پوست سر آسیب بزنند. این‌ها با نفوذ به لایه‌های ساقه مو و شل کردن فرهای طبیعی کار می‌کنند و می‌توانند باعث شکنندگی موها شوند.

ورزش بیش از حد

برای این‌که ورزشی که انجام می‌دهید سالم باشد، سوزاندن دوهزار تا سه‌هزار و500 کالری در هفته ایده‌آل است. تحقیقات نشان داده که سوزاندن بیش از سه‌هزار و500 کالری، با تولید اندروفین و بالا بردن ریسک آسیب‌دیدگی، فواید تمرین را کاهش می‌دهد. در این صورت تمرینات ورزشی تنها به منبع اضطراب جسمی تبدیل خواهد شد. تحقیقات کتابخانه پزشکی ملی آمریکا در سال ۲۰۱۷ از ارتباط احتمالی ورزش مفرط و ریزش مو در مردان پرده برداشت. خوشبختانه این اثر موقتی است و اگر در حد متعادل ورزش کنید، می‌توانید انتظار برگشت موهایتان را داشته باشید.

استفاده از استروئیدها

امروزه مردان زیادی برای دستیابی به اندام عضلانی و ورزیده از استروئیدها استفاده می‌کنند. بیشتر آن‌ها می‌دانند که استروئید می‌تواند مضر باشد اما آیا می‌دانستید می‌تواند باعث ریزش مو هم بشود؟

استروئیدها تولید دی‌هیدروتستوسترون در بدن را افزایش می‌دهند که به رشد عضلات سرعت چشمگیری می‌دهد. با این حال دی‌هیدروتستوسترون مستقیما مسئول ریزش مو است به این طریق که خود را به گیرنده‌های موجود در فولیکول‌های مو می‌چسباند و آن‌ها را محدود می‌کند. این موضوع به کوچک شدن و از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌انجامد. این مسئله برای آقایانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به طاسی هستند بدتر است.

رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی بد می‌تواند منجر به مشکلات زیادی برای سلامتی شود که یکی از آن‌ها کم‌خونی فقرآهن است. این اتفاق زمانی می‌افتد که به‌اندازه کافی غذاهای غنی از آهن نظیر عدس یا اسفناج نمی‌خورید. آهن برای انتقال اکسیژن در بدن و کمک به رشد مو بسیار مهم است.

سیگار کشیدن افراطی

بله. فهرست بلندبالای مشکلات ناشی از سیگار کشیدن شامل ریزش مو در مردان هم می‌شود. ذرات دود به پاپیلای مو (ساختار پایه‌ای فولیکول) حمله می‌کنند و مستقیما به دی‌ان‌ای آسیب وارد می‌کنند. همچنین باعث نداشتن تعادل در پروتئازهای فولیکولی و آنتی‌پروتئازها می‌شود که چگونگی واکنش پوست به فولیکول‌های مو را کنترل می‌کند. سرانجام، سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بروز فیبروز (زخم) بر فولیکول‌های مو شود که تضمین‌کننده نداشتن رشد دوباره موهاست.

درمان ریزش مو برای آقایان

با بالا رفتن سن، جلوگیری از ریزش مو همیشه امکان‌پذیر نیست اما در این میان درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کند شدن این روند کمک کند.

داروهای بدون نسخه

سازمان غذا و دارو دو دارو را برای درمان طاسی با الگوی مردانه تایید کرده است:

ماینوکسیدیل: به صورت مایع و فوم در داروخانه‌ها در دسترس است. برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کافی است روزی دوبار آن را روی پوست سر بمالید. این دارو روی تاج مو بهتر و در ناحیه جلوی مو ضعیف‌تر عمل می‌کند. عوارض جانبی این دارو بسیار کم است و مشکل اصلی درواقع نیاز به دوبار استفاده طی روز است که بیشتر مردان را پس از مدتی خسته می‌کند. از طرفی این دارو در قسمت جلوی سر که مشکل کم‌مویی در آن بیشتر آقایان را آزار می‌دهد اثربخشی کمی دارد.

فایناستراید: مردان با ریزش موی اندروژنیک می‌توانند از این قرص استفاده کنند. فایناستراید در رده داروهای مهارکننده ۵-آلفا ردوکتاز قرار می‌گیرد و با مسدود کردن عملکرد هورمون‌های طبیعی در فولیکول‌های موی سر به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. این دارو می‌تواند تا حدودی باعث رشد و ضخیم شدن موها شود اما کاربرد اصلی آن حفظ موهایی است که هنوز وجود دارد. مطالعات نشان داده که این دارو برای بعضی از انواع ریزش مو موثر است. عوارض جانبی احتمالی اما بسیار بعید آن شامل ناتوانی جنسی یا کاهش میل جنسی است که بعد از قطع استفاده از دارو برگشت‌پذیرند.

برای هر دوی این داروها ممکن است مشاهده نتایج یک سال طول بکشد و برای بهره بردن از مزایای آن‌ها باید مصرف آن‌ها را ادامه دهید.

پیوند یا کاشت مو

دو روش شناخته‌شده برای پیوند مو، پیوند واحد فولیکول و استخراج واحد فولیکول نام دارند.

پیوند واحد فولیکول FUT

اف‌یو‌تی روش کلاسیک‌تری است. این عمل شامل برداشتن بعضی قسمت‌های پوست از پشت سر که موهای فراوانی دارد، برداشتن فولیکول‌ها از آن نوار پوست و بعد اضافه کردن فولیکول‌های مو به بخشی از پوست سر است که در آن تجربه ریزش مو داشته‌اید. از مزایای این روش کاشت مو می‌توان به غیرقابل رویت بودن محل کاشت و طبیعی بودن ظاهر موها اشاره کرد. معایب آن شامل احتمال باقی ماندن جای زخم در پشت سر، خونریزی، تورم سر، صورت و درد در محل برش است.

استخراج واحد فولیکول FUE

در روش اف‌یو‌ای، فولیکول‌های مو به‌طور مستقیم از پوست سر خارج شده و به قسمت‌های طاس پوست سر پیوند داده می‌شود. این روش با بی‌حسی موضعی انجام شده و زمانی به کار می‌آید که به هر دلیلی امکان برداشت بافت از پشت سر وجود نداشته باشد.

از مزایای آن می‌توان به درد و خونریزی کمتر، بی‌نیازی به پانسمان و از بین رفتن جای زخم اشاره کرد. معایب آن نیز می‌تواند هزینه بیشتر و نیاز به جلسات بیشتر برای کاشت مو و همچنین احتمال آسیب‌دیدگی بخش زنده ریشه مو باشد.

به‌خاطر داشته باشید که کاشت مو یک جراحی است و درنتیجه می‌تواند پرهزینه و دردناک باشد. همچنین خطر بروز عفونت و زخم نیز در این عمل‌ها وجود دارد. به علاوه ممکن است نیاز به چندین عمل کاشت مو داشته باشید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

لیزردرمانی

درمان با لیزر می‌تواند التهاب فولیکول‌ها را که باعث جلوگیری از عدم رویش دوباره آن‌ها می‌شود کاهش دهد.

مطالعات محدودی برای حمایت از اثربخشی درمان ریزش مو با لیزر وجود دارد اما نتایج یک بررسی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد مشخص کرد که لیزردرمانی سطح پایین LLLT برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه موثر و ایمن است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟