دانه گیاهی برای لاغری

دانه کینوا دو برابر برنج پروتئین دارد و حاوی 9 اسید آمینه ضروری است. منبع خوب کلسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین E، ویتامین B و فیبر است. 100 گرم دانه کینوا 368 کیلوکالری انرژی، 14 گرم پروتئین، 6 گرم چربی، 64 گرم کربوهیدرات و 7 گرم فیبر دارد. در مقایسه با سایر دانه های موجود میزان بیشتری اسیدهای چرب تک غیر اشباعی دارد. دانه کینوا حاوی عوامل ضد التهابی است که نقش موثری در پیشگیری از برخی از بیماری ها دارد.

دانه کینوا در مقایسه با برنج و جو آنتی اکسیدان های بیشتری دارد و در پیشگیری از بسیاری از سرطانها موثر است. همانطور که می دانید بیماران مبتلا به بیماری سلیاک به پروتئین گندم (گلوتن) حساسیت دارند، دانه کینوا فاقد این نوع پروتئین است و مبتلایان به این نوع بیماری می توانند با خیال راحت از این دانه در برنامه غذایی خود استفاده کنند و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوند.

• دانه کینوا به کاهش وزن کمک می نماید

اگر شما هم جز آن کسانی هستید که می خواهید وزنتان را کم کنید پیشنهاد می کنیم که از دانه کینوا غافل نشوید همانطور که در بالا نیز اشاره شد دانه کینوا در مقایسه با سایر غلات پروتئین بیشتری دارد بنابراین به شما احساس سیری می دهد و اشتهای شما را مهار می نماید. همچنین این دانه مقدار فیبر بالایی دارد و حجم معده شما را فرا می گیرد و شما مدت زمان بیشتری احساس سیری می نمایید.

• دانه کینوا به کنترل بیماری دیابت Diabetes کمک می نماید

دانه کینوا به کنترل بیماری دیابت کمک می نماید

دانه کینوا شاخص گلایسمی پایینی دارد این بدان معنی است که قند خون را به آهستگی بالا می برد. توصیه می شود بیماران دیابتی برای بهبود قند خونشان از این دانه در برنامه غذایی خود زیاد استفاده نمایند.

• دانه کینوا انتخاب مناسبی برای گیاهخواران است

همانطور که در بالا نیز اشاره شد دانه کینوا حاوی 9 اسید آمینه ضروری است و پروتئین زیادی دارد از این رو به گیاهخواران همواره توصیه می شود برای تامین نیازشان به پروتئین از دانه کینوا در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

• دانه کینوا منبع مواد معدنی مهم است

دانه کینوا منبع 4 ماده معدنی مهم است. این مواد معدنی عبارتند از: کلسیم، منیزیم، آهن و روی. 1 فنجان دانه کینوا 30 درصد از نیاز روزانه ما را به منیزیم تامین می نماید. البته موضوعی که در مورد دانه کینوا مطرح است که میزان بالای اسید فیتیک موجود در آن جذب این مواد معدنی را کاهش می دهد. برای کاهش میزان اسید فیتیک موجود در دانه کینوا توصیه می شود قبل از مصرف، دانه کینوا را در آب خیس نمایید و آب آنرا دور بریزید سپس از آن استفاده نمایید تا با کاهش مقدار اسید فیتیک دانه کینوا جذب مواد معدنی آن افزایش یابد.

• سایر موارد استفاده از دانه کینوا

دانه کینوا انتخاب مناسبی برای ورزشکاران است. همچنین این دانه به کاهش کلسترول خون کمک می نماید و از یبوست نیز پیشگیری می نماید.

چگونه از دانه کینوا در برنامه غذایی خود استفاده کنیم؟

استفاده از دانه کینوا در برنامه غذایی زیاد هم سخت نیست چون پخت این دانه تنها 15 دقیقه زمان می برد و نحوه طبخ آن شبیه پخت برنج است و می توان به جای برنج از آن استفاده کرد. همچنین از این دانه در تهیه سوپ و آش نیز می توان استفاده کرد.

همواره به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف آنرا با آب بشویید. همچنین اگر مبتلا به سنگ کلیه هستید از این دانه به دلیل داشتن اگزالات استفاده نکنید.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 430716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟