راهنمای خرید جوراب مناسب!

 برخی افراد به جنس خاصی از جوراب حساسیت دارند و به قرمزی و خارش پوست پا دچار می‌شوند. یعنی علایم اگزمای تماسی آلرژیک پیدا می‌کنند. در این موارد، پزشک Doctor متخصص پوست با دیدن علایم اگزما در پوست پا و شک به آلرژی تماسی، می‌تواند به کمک برخی آزمایش‌ها این شک را به یقین تبدیل کند. البته گاهی، آلرژی پوستی فرد ناشی از رنگ پارچه است و ربطی به جنس آن ندارد. شایع‌ترین حالت آلرژی در این موارد، حساسیت به جنس کفش است. برای مثال، در فردی که به چرم حساسیت دارد، با پوشیدن کفش چرمی‌و به مجرد خیس شدن جوراب در اثر عرق کردن و تماس پوست با آلرژن مورد نظر (چرم) از طریق رطوبت کفش و جوراب علایم حساسیت مانند خارش، قرمزی و گاه تاول و ترشح مایعات از پوست پا رخ می‌دهد.

کلا در محیط خانه، بهتر است پابرهنه راه برویم یا با جوراب؟

جوراب، پوست پا را از محیط آلوده اطراف تاحد قابل‌ملاحظه‌ای جدا می‌کند. بیماری‌های پوستی متعددی می‌توانند در اثر تماس پوست برهنه پا با زمین آلوده یا کفش و دمپایی آلوده منتقل شوند. برای مثال، زگیل‌های کف پا به وسیله ویروسی ایجاد می‌شود که می‌تواند از یک پا به پای دیگر در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی منتقل شود. همچنین قارچ‌های کف پا و لای انگشتان پا می‌توانند در صورت راه رفتن فرد در محیط آلوده، بدون جوراب و پای برهنه از فردی فرد دیگر منتقل شود.

جوراب مناسب کودکان

پوست بچه‌ها نسبت به بزرگسالان حساس‌تر است. بنابراین توصیه می‌کنیم که در اطفال از جوراب‌های نخی استفاده شود تا امکان مشکلات حساسیتی به حداقل برسد. گرم نگه داشتن پای کودکان به ویژه هنگامی‌که شروع به راه رفتن می‌کنند، اهمیت خاصی دارد. جوراب در آنها می‌تواند از خراشیدگی، ساییدگی و بریدگی تا حدی جلوگیری و محافظت به عمل آورد.

در چه شرایطی باید از جوراب استفاده شود؟

توصیه می‌شود که در محیط‌هایی که افراد متعددی تردد می‌کنند (مانند مسجد و سالن‌های ورزشی) از جوراب استفاده شود، تا امکان اکتساب بیماری‌های پوستی کف پا به حداقل برسد. از نظر بهداشتی بهتر است هنگام پوشیدن کفش‌ها و خروج از منزل جوراب مناسب به پا کنیم. در منزل در صورت استفاده از دمپایی‌های روفرشی شخصی، نیازی به استفاده از جوراب نیست. قابل ذکر است هنگامی ‌که در پایان کارهای روزانه به خانه برمی‌گردیم، جوراب‌های خود را شسته و خشک کنیم و برای استفاده روز بعد آماده کنیم. این کار به رفع خستگی پاها و به بهداشت آنها کمک می‌کند.

خیلی‌ها عادت دارند بدون جوراب بخوابند. نظرتان در این مورد چیست؟

به طور کلی بدون پوشش بودن پاها، امکان تبادلات هوا و دما را در پوست پا بیشتر می‌کند و احساس آرامش می‌دهد، این در حالی است که برخی از افراد از سرد بودن پاها رنج می‌برند و به ویژه در فصل سرما نیاز دارند که با جوراب مناسب بخوابند، در رابطه با این افراد و کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند اسکلرودرمی‌‌ هستند، پوشیدن جوراب در فصل سرما در خواب و بیداری لازم است ضمن اینکه در افراد دیابتی بر پوشیدن جوراب مناسب تاکید می‌شود، چرا که جوراب در افراد دیابتی که اختلال حس پا دارند تا حد زیادی از بریدگی‌های ناخواسته و زخم شدن پا جلوگیری به عمل می‌آورد.

چه جنس جورابی بخریم؟

جوراب‌ها از مواد اولیه متنوعی از جمله پنبه، پشم، نایلون، پلی‌استر، آکریلیک و... بافته می‌شوند. رنگ جوراب‌ها هم متفاوت است و به سلیقه طراحان بستگی دارد. گاهی اوقات هنر Art در ساخت جوراب‌ها دخیل می‌شود و ظاهری زیبا به جوراب‌ها می‌بخشد. به هر حال امروزه برای افراد در گروه‌های سنی مختلف، جوراب‌های ویژه‌ای برای ورزش، بازی و همین‌طور جوراب‌هایی مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

این 6 توصیه را جدی بگیرید

به دنبال جوراب‌هایی باشید که کف آن الیاف ضخیم‌تری داشته باشد تا هنگام راه رفتن فشار کمتری به پای شما وارد شود و جوراب‌تان عمر بیشتری کند.

به سایز جوراب توجه کنید. جوراب‌ها اندازه و شکل متفاوتی دارند. با وجود اینکه ممکن است فروشنده به شما بگوید جوراب‌اش «فری‌سایز» است، این احتمال وجود دارد که به اندازه پای شما کش نیاید.

الیاف جوراب باید متراکم باشند. در این صورت جوراب رطوبت بیشتری را جذب می‌کند و دوام بیشتری خواهد داشت.

جورابی بخرید که در برابر سایش مقاوم باشد یا به راحتی از پا درنیاید. البته خرید جوراب به تجربه کافی نیاز دارد و شاید لازم باشد که برای تبدیل شدن به یک خریدار خوب، چند بار روش آزمون و خطا را تجربه کنید.

جوراب‌های ارزانی را که بدون سایز (فری‌سایز) هستند، نخرید. این جوراب‌ها دوام زیادی ندارند و گاهی اوقات به دلیل تنگ بودن، برای پاها ایجاد مشکل می‌کنند.

بدون جوراب، کفش نپوشید. پاهای خیس از عرق، داخل کفش‌های چرمی باعث مرطوب شدن لایه‌های درونی کفش و افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود و بیماری‌های قارچی، زگیل و... در پاها به وجود می‌آید.

جوراب پنبه‌ای نپوشید

محققان دریافته‌اند جوراب‌هایی که از 100 درصد پنبه خالص تهیه شده‌اند بیشتر احتمال دارد باعث بروز تاول در پا شوند.

10مارک معروف جوراب‌های ورزشی را با یک دستگاه که رطوبت و اصطکاک را اندازه‌گیری می‌کند ارزیابی کردند. رطوبت و اصطکاک باعث بروز تاول می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد جنس جوراب از مارک و قیمت آن مهم‌تر است. براساس این یافته‌ها پوشیدن جوراب‌های تمام پنبه‌ای بیشتر احتمال دارد باعث بروز تاول در پاهای عرق کرده شوند. در حالی که جوراب‌های نایلونی بهترین کارکرد را داشتند. جوراب‌هایی که از ترکیبی از پنبه و مواد مصنوعی تهیه شده‌اند بین این دو نوع جوراب قرار می‌گرفتند.

این مطالعه نه فقط برای ورزشکاران بلکه برای بیماران دیابتی که مشکل گردش خون دارند و کسانی که پروتز دارند مفید است. ویژگی خاص این تحقیق این است که انواع جوراب‌ها و مقادیر گوناگون رطوبت در آن ارزیابی شده است.

پزشکان از تاثیر الیاف‌های مختلف بر عرق پا اطلاعاتی دارند و نتایج این یافته‌ها آنها را شگفت‌زده نکرد. اگر فردی تمام روز جوراب به پا نمی‌کند پوشیدن جوراب‌های پنبه‌ای مناسب است اما در موارد خاصی باید توجه بیشتری به نوع پوشش پا شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن شیرازی جلوی دوربین کار وحشتناکی کرد! + جزییات

شیطنت های زن همسایه بچه های محل را جذب خود کرد!

مریم 18 ساله 80 هزار تومان می گرفت و کار تهرانی ها را راه می انداخت! + فیلم گفتگو

دوقلوهایی که در یک روز متولد و کشته شدند! +عکس

سردار قلابی پسرمُرده اش راهم شهید مدافع حرم جا می زد!/عجیب ترین دروغ ها!+تصویر

جزئیات آتش زدن 2 مأمور شهرداری در اهواز!

زن خیانتکار با پسر شوهرش همخوابی عاشقانه می کرد +عکس

سیمین برای یک سرپناه تن فروشی می کرد!

اعدام میثم و 5 مرد مخوف در مشهد + عکس

«حسین» بعد از 15 روز بعد از تولد همه را شوکه کرد! + عکس

عکس جنازه مردی برهنه با دستی در گچ! / این آبادانی کیست؟! + جزییات

دختری در سن بلوغ در خانه شیطانی شان ایدز گرفت! !+عکس

مرد جوان در اتوبوس شهری و جلوی چشم زنان مسافر شلوارش را در آورد ! +عکس

تجاوز وحشیانه مرد شیطان صفت به زن زیبا در تاریکی شب + عکس

 

کدخبر: 408400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟