چرا انسان بوی بد بدن خود را تشخیص نمی دهد؟

احتمال اینکه شما عرق کرده باشید و بوی آن اطرافیان را آزار بدهد و خودتان از این موضوع بی اطلاع باشید، زیاد است. به همین خاطر اگر این مساله برایتان همانند یک کابوس است و دوست ندارید که در چنین شرایطی قرار بگیرید، پیشنهاد می کنیم راهکارهایی که در ادامه ذکر شده اند را در پیش بگیرید.

پیش از توضیح راهکارهای یاد شده، باید بگوئیم که حتی با بو کردن بدن هم امکان دارد متوجه رایحه ناخوشایند آن نشوید. دلیلش هم این است که گیرنده های بو در بینی افراد پس از اینکه برای مدت طولانی در معرض یک رایحه (خوب یا بد) قرار می گیرند، کارائی خود را از دست داده و دیگر توان تشخیص آن بو را نخواهند داشت.

به زبان ساده تر می توان گفت که گیرنده های بینی بی حس شده و بوی بد بدنتان را حس نخواهند کرد.

برای چنین مشکلی چه کارهایی می توان انجام داد؟ برای آگاهی از پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

لباس های خود را در آورده و آن ها را بو کنید

برای تشخیص بوی بدن خود، بهترین راه این است که لباس های خود را در آورده و بیرون از بدنتان آن ها را بو کنید. بدون شک در بیرون از خانه نمی توانید چنین کاری را انجام دهید. اما در مواقعی که خیلی به این مسله حساس شده اید، می توانید در سرویس بهداشتی یا اتاق رختکن لباس هایتان را درآورده و بو کنید.

برای اطمینان، بهتر است بخش هایی از لباس که خیس هستند را بو کنید زیرا آن قسمت از بدن بیشتر عرق کرده است. عرق کردن به مفهوم وجود باکتری و میکروب است و باکتری ها هم بوی بدی از خود متصاعد می کنند.

قانون طلایی بوی بدن: اگر خودتان بوی عرقتان را تشخیص داده اید، مطمئن باشید که بقیه بسیار بیشتر از شما این بو را احساس خواهند کرد. برای رفع این مشکل بهتر است مام یا اسپری بدن بیشتری بزنید یا با دستمال مرطوب، عرق های بدن خود را خشک و تمیز کنید. لباس هایتان را عوض نمایید یا حتی می توانید از محلول های ضدعفونی دست به زیر بغل خود بزنید تا سریعا بوهای ناخوشایند از بین بروند.

انگشتان دست خود را روی سرتان بکشید

لازم است بدانید که بوی بد بدن همیشه هم از زیر بغل نیست. هنگامی که موهای سر خود را در فاصله های زمانی مناسب نمی شوئید، موها چرب شده و بوی بد از خود منتشر می کنند. اگر این نگرانی را دارید که موهایتان بوی بدی داشته باشد و همه به غیر از خودتان متوجه این امر بشوند، می توانید به روش زیر از وجود یا عدم وجود این مشکل آگاه شوید.

دستان خود را با آب گرم بشوئید اما از صابون استفاده نکنید. انگشتان تمیز دست را چندین بار روی کاسه سر، نه روی موها، بکشید. سپس نوک انگشتان خود را بو کنید. به این ترتیب می توانید بوی سر خود را حس کنید.

چند آزمایش تنفسی برای تشخیص بوی دهان

برای این که تشخیص دهید آیا نفس شما بوی بدی دارد یا نه، می توانید به روش زیر آن را آزمایش کنید:

آزمایش دست: دستان خود را جلوی دهان گرفته و نفس خود را بیرون بدهید. بویی که حس می کنید، همان بویی است که دیگران هم متوجه آن می شوند. برای این آزمایش بهتر است دست های خود را با آب گرم و بدون صابون (عطری) شسته باشید. در غیر این صورت، بوی دستان خود را حس خواهید کرد.

آزمایش بازو: بازوی خود را لیس بزنید. ۱۰ ثانیه صبر کنید، سپس آن منطقه را بو کنید. اگر بوی بد می داد، باید بدانید که نفستان بد بو است.

آزمایش قاشق: یک قاشق بردارید، فلزی یا پلاستیکی بودن آن فرقی ندارد، آن را به نرمی پشت زبان خود بکشید. اجازه دهید خشک شود و سپس بو کنید.

آزمایش مزه: اگر احساس می کنید دهانتان مزه بدی پیدا کرده، مطمئن باشید که دهانتان بوی بد می دهد.

استفاده از قهوه برای نوسازی عملکرد گیرنده های بویایی

هنگامی که آزمایش های بالا را انجام می دهید، به منظور کمک کردن به عملکرد بهتر غدد بویایی می توانید از قهوه کمک بگیرید. این ماده غذایی به دلیل داشتن بوی قوی و واحد، باعث می شود تا همه بوهایی که در بینی شما مانده اند از بین رفته و فقط همان بوی قهوه در دماغ جمع شود.

به همین خاطر است که در بیشتر عطرفروشی ها، همیشه یک ظرف حاوی قهوه یا دانه های نسکافه وجود دارد؛ که شما پس از تست چندین رایحه، با بوی قهوه بینی خود را از هر عطری خالی کرده و بتوانید بوهای جدید را امتحان کنید.

البته لازم است اشاره کنیم که بر گفته های «پاملا دالتون»، روانشناس مرکز حس های شیمیایی مونل، حس بویایی انسان همانند دیگر حس های او نیست که به سرعت نوسازی شود. شاید نو شدن و خالی شدن گیرنده های بویایی در بینی تا چندین هفته به طول بیانجامد. به همین خاطر است که وقتی پس از مسافرت به خانه خود باز می گردید، می توانید بوی آن جا را حس کنید.

همچنین، به دلیل اینکه بینی به طور کامل از بوها خالی نمی شود، هیچ راهی برای افزایش حساسیت بویایی بینی برای درک بهتر بوی بدن خودتان وجود ندارد. قهوه هم به طور کامل این هدف را محقق نمی کند، اما تا اندازه زیادی به نو شدن حس بویایی کمک کرده و برای مواقعی که هیچ راهکار کاربردی تری وجود ندارد، گزینه خوبی به شمار می رود.

از کسی که به وی اطمینان دارید سوال بپرسید

آخرین روشی که می توانید از بوی بدن خود مطلع شوید، سوال پرسیدن از کسی است که به وی اطمینان دارید و مطمئن هستید صمیمیت کاملی بین شما برقرار است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اولین فیلم از لحظه خودسوزی مرد عینکی در رشت + تصاویر

زن شوهردار از پسر 17 ساله همسایه باردار شد / شوهر این زن عقیم بود! +عکس

تجاوز به زن 81 ساله در حمام+عکس

قتل پدر شیطان صفت توسط 3 دختر /این مرد هر 3 دخترش را آزار می داد

فوری / خودسوزی مردجوان در پمپ بنزین رشت! + تصاویر

هیچ کس حاضر نشد برای آبروی تازه عروس تهرانی سوگند بخورد!

وقتی گنده لات محله عاشق دختر همسایه شد

 تجاوز وحشیانه به یک دختر توسط دوستان نامزدش + عکس

فوتبالیست تهرانی چطور آلت دست شد! / او فقط شهرت می خواست!

حمله خونین دزدان به بازیکن تیم پرسپولیس + عکس و جزئیات

پدر نوجوان رقاص عروسی را برای عروس و داماد زهرمار کرد؟! / در تهران رخ داد

ترور زن 40 ساله مشهدی به خاطر حجاب + عکس

سهیلا وقتی شوهرش خوابید بی سرو صدا محمد را به خانه آورد!

 

کدخبر: 403289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟