همه آنچه که باید درباره وکس صورت بدانید!

موم انداختن یا وکس صورت یکی از روش های از بین بردن موهای زائد با استفاده از ماده ای به نام موم یا wax است. روش های دیگری از جمله سفید کردن موها، لیزرتراپی، الکترولیز و ... نیز بدین منظو راستفاده می شود ولی وکس صورت یکی از روش های معمول بین مردم محسوب می شود که اخیرا هم انواع متفاوتی از آن را با اسامی مختلف مثل شمع، جلبک دریایی و ... می شنویم.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو: موم انداختن یا وکس صورت یکی از روش های از بین بردن موهای زائد با استفاده از ماده ای به نام موم یا wax است. روش های دیگری از جمله سفید کردن موها، لیزرتراپی، الکترولیز و ... نیز بدین منظو راستفاده می شود ولی وکس صورت یکی از روش های معمول بین مردم محسوب می شود که اخیرا هم انواع متفاوتی از آن را با اسامی مختلف مثل شمع، جلبک دریایی و ... می شنویم.

با وجودی که وکس صورت منافعی دربر دارد ولی بعضی از عوارض آن هم شامل موارد زیر است:

۱. قرمزی و جوش صورت

وکس صورت معمولا با درد همراه است چرا که پوست صورت از دیگر نقاط بدن حساس تر است. وکس صورت می تواند منجر به قرمزی یا بروز جوش های پوستی شود. در حین وکس کردن ممکن است برخی مناطق دچار خونریزی سطحی به صورت لکه های قرمز شود چرا که طی وکس کردن نه تنها مو بلکه در پوست های نازک و حساس، لایه های نازکی از پوست نیز تحت کشش قرار می گیرد. وکس صورت در بعضی مناطق می تواند با بروز واکنش های آلرژیک همراه باشد. روش نادرست استفاده از وکس صورت می تواند منجر به تحریک یا سوزاندن پوست شود. ممکن است در یک جلسه همه موهای صورت از بین نرود و بدین ترتیب چند جلسه برای از بین بردن کامل موها لازم باشد و تکرار این روش بستگی به میزان رویش مو در هر فرد دارد.

پس از انجام وکس صورت ممکن است حداقل تا ۲۴ ساعت برای خروج از منزل محدودیت داشته باشید. در برخی افراد خصوصا افراد دارای پوست تیره تغییرات رنگدانه ای ممکن است رخ دهد. انجام آن در برخی مناطق صورت مثل پشت لب مشکل تر است. البته با بکارگیری برخی پیشنهادها بسیاری از عوارض جانبی ناشی از وکس صورت کاسته شده و پوست را نرم و بدون مو خواهد کرد. بهتر است قبل از بکار بردن وکس بر روی صورت آن را بر روی بخش کوچکی از پوست نقطه دیگری از بدن جهت بررسی هرگونه واکنش ناخواسته چک کنید، لایه بسیار نازکی از موم را بر خلاف جهت رویش مو بمالید و پس از سرد شدن بر خلاف جهت رویش مو بردارید.

۲. رعایت اصول بهداشتی

بهتر است اولین بار وکس صورت را در یک آرایشگاه معتبر و با رعایت اصول بهداشتی انجام دهید. توجه داشته باشید موم خیلی داغ نباشد تا پوست را بسوزاند و در صورتی که می خواهید در خانه از موم استفاده کنید، از انواعی تهیه کنید که بطور اختصاصی برای از بین بردن موی زائد فرموله شده اند. پس از انجام وکس می توانید از محلول های تسکین دهنده یا ژل های حاوی آلوئه ورا که در برخی فروشگاه ها عرضه می شود، استفاده کنید. در صورتی که مستعد آکنه هستید می توانید از محلول های درمانی حاوی آنتی بیوتیک با تجویز پزشک Doctor استفاده کنید و همچنین ۲-۱ روز پس از تسکین پوست جهت پیشگیری از بروز موهای زیر پوستی، هر روز از محصولات لایه بردار استفاده کنید شکی وجود ندارد که و کس باعث آسیب مختصری بر پوست می شود با درد همراه است ولی بیشتر مردم آن را بخوبی تحمل می کنند.

۳. کاهش التهاب

در صورتی که در حال درمان با رتینوئیدها به عنوان لایه بردار و یا آکوتان در درمان آکنه هستید، بهتر است از مصرف و کس خودداری کنید، چرا که پوست شما به دلیل مصرف این داروها نازک تر می شودو احتمال بروز عوارض در شما بیشتر است. پس از پایان درمان دارویی و بعد از مشورت با پزشکتان وکس صورت را شروع کنید. یک ساعت قبل از وکس صورت می توانید از داروهای تخفیف دهنده در دو جهت کاهش التهاب و قرمزی از کمپرس و یا کرم کورتیکوستروئید خفیف مثل هیدروکورتیزون استفاده کنید.

 

کدخبر: 398782 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟