دانه ای جادویی برای لاغری

شاهدانه جزء خوراکی‌های قدیمی و مقوی است که امروزه جایگاه خود را در جیب کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالانی که با این خوراکی خوشمزه بزرگ شده اند از دست داده است و بنوعی دیگر کسی نیست که تحویلش بگیرد.

اما اگر بدانید که این خوراکی بی نظیر چه خواص جادویی دارد و یا حتی چه تاثیر در کاهش وزن می‌گذارد، دیگر با آن این رفتار را نمی‌کنید و ترجیح می‌دهید که فقط و فقط شاهدانه میل کنید!

شاهدانه؛ یک دانه همه فن حریف!

شاهدانه شهرت زیادی به دلیل خواص بی نظیرش دارد. اکثر متخصصان تغذیه آن را به ورزشکاران توصیه می‌کنند، زیرا روشی طبیعی و مطمئن برای عضله سازی و دریافت انرژی است.

بچه‌های امروز را نمی‌دانیم، اما زمان کودکی ما این دانه‌های ریز بوداده به همراه گندمک و برنجک، یکی از میان وعده‌ها و خوراکی‌های مدرسه مان بود. شما می‌توانید این دانه‌های مغذی را در منزل بوداده و با اعضای خانواده مصرف کنید.

علم امروز به این نتیجه رسیده است که شاهدانه حاوی ارزش غذایی بالایی است که نیاز‌های بشر امروز (حتی اجدادمان) را تأمین می‌کند. گفته می‌شود که در استرالیا در زمان خشکسالی و قحطی مردم فقط با خوردن شاهدانه زنده مانده اند.

این دانه‌های ریز و مغذی راه حل مقابله با گرسنگی در جهان قلمداد می‌شود. شاهدانه حاوی پروتئین‌های کامل و ۲۰ اسید آمینه است که ۹ نوع آن را بدن تولید نمی‌کند، اما به آن نیاز دارد. این ماده‌ی غذایی همچنین حاوی چربی‌های خوب و ویتامین E است.

همه چیز درباره خواص جادویی شاهدانه/ از خواص لاغری و انرژی زا شاهدانه چه می‌دانید؟!

شاهدانه برای اصلاح DNA

بدن به خوبی مجهز است و از عهده‌ی آسیب‌ها برمی آید. با این حال گاهی پیش می‌آید که DNA به طور جدی آسیب می‌بیند و در این صورت اصلاح آن کار چندان ساده‌ای نیست. با وجود اینکه این مسئله معمولاً حاد نیست، اما در برخی موارد می‌تواند در آینده عوارضی بروز دهد. نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که شاهدانه منبع دو پروتئین کامل است. یعنی اینکه حاوی تمام پروتئین‌های مورد نیاز بدن برای سالم ماندن است. از بین تمام این پروتئین‌ها دو پروتئین یعنی ادستین و آلبومین خاص هستند. این دو پروتئین به بدن در جهت اصلاح DNA کمک می‌کنند. تاکنون محققان تنها منبع ادستین را شاهدانه می‌دانند. اگر شما دنبال یک مکمل خاص و ویژه هستید حتماً شاهدانه را به برنامه‌ی غذایی تان اضافه کنید.

شاهدانه برای کنترل قند خون

شما با مصرف شاهدانه و جذب پروتئین‌های باکیفیت می‌توانید به کاهش میزان قند خونتان امیدوار باشید. می‌پرسید چگونه؟ مصرف پروتئین‌های خاصی که در این دانه‌ها وجود دارند باعث آزاد شدن هورمون گلوکاگون می‌شوند. این هورمون به کنترل میزان قند خون کمک می‌کند.

شاهدانه مفید برای عروق خونی و قلب

مصرف شاهدانه یا روغن آن علاوه بر اینکه پروتئین، مواد معدنی، فیبر و ویتامین به بدن می‌رساند باعث تأمین متعادل امگا ۳ و امگا ۶ بدن نیز می‌شود. واقعیت این است که اکثر روغن‌ها حاوی امگا ۶ بیشتری هستند و مصرف آن‌ها باعث از بین رفتن تعادل این اسید‌های چرب شده و در بدن التهاب و اختلالات قلبی به وجود می‌آورند. تعادلی که بین اسید‌های چرب در روغن و دانه‌ی شاهدانه وجود دارد برای سلامت عروق مفید است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. روغن شاهدانه به طور خاص سرشار از مواد مغذی است و در بین روغن‌ها حاوی کمترین میزان چربی‌های اشباع شده محسوب می‌شود.

شاهدانه برای بهبود وضعیت پوست

محققان به این نتیجه رسیده اند که شاهدانه برای افرادی که از آکنه، اگزما و تصلب شرایین رنج می‌برند مفید است. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۵ در فنلاند انجام شده است نشان می‌دهد روغن شاهدانه به بهبود و تسکین درماتیت که همان التهاب پوست است کمک می‌کند.

باید بدانید که از روغن شاهدانه در تهیه‌ی انواع محصولات زیبایی مانند کرم ها، شامپوها، موس اصلاح، بوم لب و ... استفاده می‌شود. چون این ماده‌ی غذایی حاوی خواص مرطوب کنندگی است. مطلب مهم دیگر در خصوص شاهدانه میزان بالای ویتامین D. موجود در آن است که برای جذب کلسیم لازم و ضروری است. این ویتامین همچنین به مرطوب و نرم بودن پوست کمک می‌کند.

خواص لاغری و انرژی زا شاهدانه

دانه شاهدانه یک غذای فوق العاده مغذی است که می‌تواند بعنوان میان وعده مصرف شود و یا به مواد غذایی اضافه گردد. تخم شاه دانه از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود. تخم شاهدانه سرشار از پروتئین و اسید‌های چرب ضروری است. با توجه به مشخصات تغذیه‌ای که دارد در برخی افراد باعث کاهش وزن می‌شود.

بوته شاهدانه گیاهی است یکساله که متعلق به خانواده گزنه است. این گیاه تقریبا در هر نقطه امکان رشد دارد و در برابر آفات و علف‌های هرز مقاوم است. بوته شاهدانه به سرعت رشد می‌کند و در طوب ۷۰ تا ۱۱۰ روز به بلوغ می‌رسد. دانه‌های گیاه شاهدانه کوچک و مهره مانند هستند. این دانه‌ها را می‌توان خورد، سرخ کرد و یا آب پز نمود و با غذا‌های دیگر مصرف کرد.

تخم شاه دانه حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی است که این مواد عبارتند از: پروتئین، چربی، کولین، اینوزیتول و آنزیم. تخم شاه دانه حاوی تمام هشت اسید آمینه ضروری است که یک منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های گیاهی را تشکیل می‌دهد.

تخم شاه دانه یک گیاه فوق العاده است که در کاهش وزن موثر می‌باشد. علت آن ممکن است سرشار بودن این دانه از اسید‌های چرب امگا ۳ باشد. مطالعات نشان م. یدهد که برای افزایش سیری در کسانیکه در حال اضافه وزن هستند و یا در تلاش برای مصرف کالری می‌باشند بهتر است از دانه شاهدانه که حاوی امگا ۳ است، استفاده نمایند، زیرا اثرات ضدچاقی امگا ۳ ثابت شده است.

غذا‌های سرشار از امگا ۳ مانند تخم شاهدانه دارای فواید دیگری فراتر از کاهش وزن هستند. امگا ۳ به تنظیم خلق و خو، خواب، کاهش استرس و اقدامات هورمونی کمک می‌کند. همچنین خواص ضدالتهابی آن‌ها را نباید فراموش کرد.

شاهدانه برای شکم‌هایی که مدام به قاروقور می‌افتند فوق العاده است. این دانه‌های ریز سرشار از فیبر و پروتئین‌ها هستند که به مدت طولانی سیری ایجاد می‌کنند. به طوری که بعد از مصرف مقداری شاهدانه نیازی به خوردن میان وعده نخواهید داشت. به عقیده‌ی متخصصان مصرف شاهدانه راهی برای کنترل میل به مصرف نشاسته و کربوهیدرات‌های نامناسب است. یادتان باشد میزان بالای فیبر موجود در این دانه‌ها برای مقابله با یبوست نیز مفید است.

شاهدانه برای افزایش انرژی

از آنجایی که شاهدانه حاوی تمام ترکیبات مغذی سالم، پروتئین ها، اسید‌های آمینه و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است انرژی قابل توجهی به بدن می‌رساند. شما می‌توانید با کسب انرژی از این دانه‌ها روز شادی را شروع کنید و بدون خستگی به ورزش Sport و فعالیت بپردازید.

چگونه شاهدانه مصرف کنیم؟

قبل از هر چیز بهتر است دانه‌ها را از پوست جدا کنید. درست است که پوست دانه‌ها حاوی فیبر زیادی است، اما برای هضم درست نیاز هست که به مدت طولانی آن‌ها را بجویید؛ بنابراین می‌توانید پوست را جدا کرده و دانه‌ها را مصرف کنید که زودهضم‌تر هستند. توصیه می‌کنیم این دانه‌ها را به اسموتی هایتان اضافه کنید. می‌توانید این میزان را در سالاد‌ها ریخته و مصرف کنید. انواع بوداده‌ی شاهدانه نیز وجود دارد. البته می‌توانید آن را در خانه بو بدهید. با این روش می‌توانید نمکی که به آن افزوده می‌شود را نیز کنترل کنید. همچنین می‌توانید از شیر شاهدانه برای تهیه اسموتی‌ها استفاده کنید. این شیر برای صرف قهوه نیز مناسب است.

مضرات مصرف شاهدانه

خوشبختانه بروز آلرژی به شاهدانه بسیار نادر است. اما ممکن است در برخی موارد باعث بروز اسهال شود. در واقع افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند و نسبت به هر نوع تغییری در برنامه‌ی غذایی واکنش نشان می‌دهند بهتر است که در ابتدا میزان کمی شاهدانه مصرف کنند و به مرور میزان آن را افزایش دهند.

گفته می‌شود که زیاده روی در مصرف شاهدانه می‌تواند موجب مشکلاتی مانند سردرد، معده درد، تاری دید و حتی استفراغ شود. به طور کلی توصیه می‌شود از افراط و زیاده روی در مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی بپرهیزید.

تخم شاهدانه بعلت اینکه حاوی مقدار زیادی امگا ۳ است ممکن است خون را رقیق نماید. اگر در حال حاضر از رقیق بودن خون رنج می‌برد قبل از اضافه کردن شاهدانه به وعده غذایی خود با پزشک Doctor متخصص مشورت نمایید. روغن موجود در تخم شاهدانه با گذشت زمان ممکن است فاسد شود پس توصیه می‌شود که آن را در یخچال نگه داری کنید.

 

کدخبر: 391061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟