ادویه ای که روند پیری را کند می کند!

ادویه کاری ادویه‌ای است که در پاکستان، هندوستان و افغانستان به مقدار بسیار زیاد در وعده‌های غذایی کاربرد دارد. با اینکه این ادویه به‌صورت یک ادویه مجزا فروخته می‌شود، اما در واقع از ترکیب چند پودر یا ادویه دیگر تهیه می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت کاری مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز است. عنصر اصلی این ادویه زردچوبه است؛ البته ترکیبات این ادویه در کشورهای مختلف، متفاوت است.پودر کاری به دلیل دارابودن کورکومین (عامل ضدالتهاب و یک آنتی‌اکسیدان قوی)، باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود. حتی ممکن است این عنصر ژن ناقل سرطان سینه را غیرفعال کرده و پیشرفت سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد. کورکومین تأثیر چشمگیری در درمان سرطان لوزالمعده دارد. برخی محققان معتقدند که کورکومین می‌تواند با سرطان پوست هم مبارزه کند. همچنین این ماده از آلزایمر پیشگیری کرده و حافظه را بهبود می‌بخشد.

کاری کلسترول خون را پایین آورده و از انعقاد خون جلوگیری می‌کند.

این ادویه تورم و درد ناشی از تورم را کاهش می‌دهد.

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان داده که یکی از ترکیبات کاری می‌تواند درمانگر سرماخوردگی، گریپ و حتی عفونت‌ باشد. حتی اگر سرماخوردگی هم نداشته باشید، مصرف کاری سبب می‌شود در طول زمستان از سرماخوردگی در امان بمانید.

اگر قصد دارید لاغر شوید، ادویه کاری را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. فلفل قرمز موجود در کاری دمای بدن را افزایش داده و به سوختن کالری‌ها کمک می‌کند. همچنین این ادویه به شما کمک می‌کند که در وعده غذایی بعدی کمتر غذا بخورید.

برخی ترکیبات موجود در کاری نیاز به داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان سر و گردن رحم را کاهش می‌دهد.

متخصصان تغذیه پس از یک پژوهش جدید عنوان کردند که افزودن ادویه کاری به غذاهای پرچرب، نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. به طور طبیعی وقتی غذای چرب می‌خورید، مقدار «تری گلیسیرید» خون افزایش می‌یابد. اگر این مسئله همیشه اتفاق بیفتد یا میزان تری گلیسیرید خون بیش‌از‌حد افزایش پیدا کند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی بالا می‌رود. افزودن کاری به غذای پرچرب واکنش‌تری گلیسیرید را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

حفاظت از کبد، ضدمیکروب، ضدنفخ، محرک و مقوی معده، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد از دیگر خواص کاری است.

چین و چروک را کاهش داده و روند پیری را کند می‌کند.

دندان درد را التیام می‌بخشد.

دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند.

مشکل بی‌خوابی و اضطراب را برطرف می‌کند.

 

کدخبر: 379760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟