چه عواملی باعث بروز پف زیر چشم میشود؟

پف زیر چشم یا چشم های باد کرده اصطلاحی است که اغلب برای چشم هایی به کار می رود که اطراف آن متورم بوده و گاهی حالت التهاب هم دارد . افرادی که چشم های پف کرده دارند گاهی خودشان هم از علت آن سردر نمی آورند ؛ اما به طور کلی پف چشم ها می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. پف چشم به هر دلیلی که اتفاق بیفتد قابل تغییر و کاهش است . اینکه می گوییم امکان کاهش آن وجود دارد برای این است که نمی خواهیم امیدواری بیهوده داده باشیم چون برخی پف ها اصولا چندان قابل درمان نبوده و فقط می توان با راهکارهایی آن را کاهش داد .

چشم ها در زیبایی صورت نقش مهمی ایفا می کنند و هر گونه عارضه یا نقصی در آن می تواند جذابیت صورت را تحت شعاع قرار دهد . اینکه چشم هایی شفاف و براق داشته باشید ، چشم هایی که همیشه لبخند میزند ، نتیجه مراقبت از خود بوده و باید در تغذیه و رژیم غذایی و حالات روانی خود تجدید نظر کنید . به همان نسبت داشتن چشم های پف کرده و خواب الود و با سایه های تیره زیر چشم می تواند از جذابیت کاسته و زیبایی صورت را کاهش دهد .

گاهی پف زیر چشم به دلیل ارث و ژنتیک ایجاد شده و بعضا در چند نفر از اعضای خانواده دیده میشود . با نگاهی به خاله ها و عمه ها و عموها می توان رد این مشکل را پیدا کرد . به طور کلی عارضه های ارثی و ژنتیکی کمتر امکان درمان داشته و فقط می توان از شدت و حدود آن کاست . یعنی می توانید با راهکارهایی که به شما ارائه می دهیم درصدی از میزان این پف را کاهش دهید .اختلالات ژنتیکی و ارثی نیاز به بررسی های عمیق و درمان های تخصصی دارند و عموما با روش های درمانی خانگی به طور کامل درمان نمیشوند اما همانطور که در بالا اشاره شد می توان مقداری از شدت و حدت آن کاست.گاهی پف اطراف چشم میتواند به دلیل جمع شدن مایعات زیر پوست چشم ایجاد شود . در این حالت حتما باید به پزشک Doctor مراجعه کرده و آزمایش های لازم را انجام دهید . گاهی این اتفاق به دلیل به هم خوردن تعادل مایعات بدن و یا افزایش چربی و یا فشار خون و یکسری عوامل دیگر رخ می دهد و فقط با ازمایش و بررسی های پزشکی قابل تشخیص و درمان است . برای درمان یک چنین عارضه ای نباید به هیچ وجه وقت را تلف کرده و پشت گوش بیندازید و در اولین فرصت موضوع را پیگیری کنید ؛ چون بحث سلامتی Health از زیبایی و جذابیت بسیار مهمتر است .

به طور کلی آب و هوا و ترکیباتی که در هوای تنفسی وجود دارد در سلامت پوست موثر است . هوای آلوده باعث کدر شدن پوست و تغییراتی در اطراف چشم میشود . پوست اطراف چشم به دلیل اینکه از سایر قسمتها نازکتر است ، سریعتر تحت تاثیر عوامل خارجی قرار میگیرد. بنابراین اگر هوا آلوده بوده یا برخی ترکیبات و مواد مضر در آنها افزایش یابد، می تواند در افراد حساس ایجاد تورم و پف زیر چشم نماید. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید هر روز بعد از برگشت به خانه از ماسک های تقویت کننده پوست استفاده نمایید . اگر بعد از رفع آلودگی و استفاده از ماسک همچنان تداوم داشت ، باید به پزشک مراجعه نمایید .

برخی اختلالات هورمونی می تواند چشم ها و پوست اطراف آن را تحت شعاع قرار دهد.مشکلات هورمونی و بهم خوردن تنظیمات آنها در بدن می توان باعث بروز عوارض مختلف از جمله تورم و پف زیر چشم گردد . برخی هورمون ها از جمله هورمون های تیروییدی در صورت افزایش و یا کاهش ترشح به طور مستقیم بر سلامت پوست تاثیر می گذارند . بنابراین اگر سابقه یک چنین مشکلاتی را دارید قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت نمایید تا ازمایشاتتان را تجدید کند و سپس درمان های بعدی را انجام دهید .

گاهی پف زیر چشم با قرمزی و التهاب و خارش همراه است . در این صورت احتمال حساسیت و آلرژی هم وجود خواهد داشت . در یک چنین مواقعی اگر سابقه الرژی دارید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کرده و البته برای تجدید یا تغییر داروهای خود به پزشکتان مراجعه نمایید . گاهی خوردن یک ماده غذایی می تواند یک چنین حساسیتی را ایجاد کرده و سبب تورم و پف زیر چشم هم بشود.

یکی از عوارض دیالیز یا افرادی که سابقه بیماری کلیوی داشته اند ، تورم زیر چشم است که به دلیل جمع شدن مایعات دفعی در بدن صورت می گیرد. در این گونه افراد بخشی از این مایعات در اندام های مختلف وارد شده و باعث تورم آنها میشود. مثلا دست ها یا پاها هم ورم کرده و پف می کند .به نظر می رسد این اتفاق برای اطراف چشم هم می تواند رخ دهد. بهترین کار در این مواقع مراجعه سریع به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه بوده و بعد از پیگیری درمان استفاده از داروها و ماسک های لازم برای درمان پف زیر چشم هم می تواند انجام شود .
هر چه سن بالاتر می رود پوست حساستر و در برخی مناطق بدن نازکتر میشود . از جمله پوست زیر چشم است که با افزایش سن نازکتر شده و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و این امر می تواند سبب چین و چروک و پف در این قسمت از صورت گردد. ضمن آنکه هر چه سن بالاتر میرود عضلات و چربی های بدن هم شل تر شده و شکل اصلی خود را از دست می دهند. چربی های زیر چشم هم از این قاعده مستثنی نبوده و با افزایش سن از بافت های اطراف خود جدا شده و یک حالت پف کردگی به چشم می دهند .
استرس و مصرف زیاد نمک هم میتواند باعث پف زیر چشم شود

همانطور که در سطور بالا به آن اشاره شد تغییرات در مواد معدنی موجود در بدن می تواند سبب بروز عوارض و نشانه هایی هم در ظاهر گردد ، مثلا وقتی مصرف نمک در رژیم غذایی خود را بالا می برید، این کار می تواند موجب ورم دست یا پاها و حتی زیر چشم شود. از عوارض بالا رفتن میزان نمک در بدن و افزایش فشار خون پف کردن بدن است . برای همین اگر سابقه پف زیر چشم دارید نمک را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا به حداقل برسانید . استرس و عوامل روانی هم مانند عوامل فیزیکی می تواند تغییراتی را در ظاهر افراد ایجاد کند. افرادی که به صورت مکرر استرس دارند معمولا چشم های خسته و پوست تیره و گاهی پف کرده دارند. برای رفع تیرگی های زیر چشم و همچنین داشتن پوست شفاف سعی کنید استرس را از خود دور نمایید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 347670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟