ردپای بی تدبیری ها در بازار طلای سفید!

رکنا-مازندران: بحران رخ داده در بازار برنج این روزها دلهره و نگرانی شالیکاران را سبب شده است. در حالیکه تا ماه گذشته قیمت این محصول استراتژیک سیر صعودی داشته، ناگهان در فصل برداشت ، اتفاقات به گونه ای پیش رفت که سقوط شدید و غیر قابل پیش بینی را در بازار طلای سفید شاهد بودیم. شالیکاران که در طول دوره کشت هزینه های زیادی را برای عمل آوری برنج تقبل کرده بودند، اکنون با کاهش بیش از 30 درصدی قیمت ها در شوک به سر می برند. اگر درایت و تدبیر مناسبی برای برون رفت از این وضعیت سخت صورت نگیرد، شاید طی سالهای پیش رو رغبت کشاورزان شالیکار برای فعالیت در این حرفه کاهش یافته و به نوعی شاهد فزونی تغییر کاربری ها و تولید در این حرفه باشیم. اتفاقی که می تواند امنیت غذایی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

خرید تضمینی حلال مشکلات:

علی‌اکبر شهیدنیا رئیس کمیسیون کشاورزی شوراهای اسلامی استان مازندران است. او بر این باور است که خرید تضمینی برنج می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات موجود را حل کند. باید عزمی در این دولت که همه را برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر امیدوار کرده بود، دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم و بازه زمانی واردات برنج به کشور، ادامه این رویه را خطر جدی برای کشاورزی است ،با گلایه از وضعیت موجود کشاورزی در استان به ویژه در بخش برنج، اظهار کرد: شاهد فشار بی‌سابقه و کمرشکن به کشاورزان هستیم و دولت انقلابی باید حمایت ویژه‌ای از قشر زحمتکش به عنوان پشتوانه نظام داشته باشد.

 شهیدنیا با تاکید بر اینکه باید فاصله از حرف تا عمل مسؤولان در حمایت از کشاورز و کشاورزی برداشته شود، گفت:  کشاورزان هنوز در تامین سوخت دچار مشکلات جدی بوده و کشاورزان مجبورند از بنزین آزاد استفاده کنند.

وی با اشاره به حجم و بازه زمانی واردات برنج به کشور، ادامه این رویه را خطر جدی برای کشاورزی منطقه دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری در موضوع امنیت غذایی کشور، برنامه‌ریزی و محقق شود.

 وی همچنین قیمت مصوب برای برنج محلی مازندران را ناعادلانه دانست و تصریح کرد: فاصله ارزش واقعی برنج ما با این قیمت‌گذاری‌های دستوری بسیار زیاد بوده و فقط بستر سودجویی دلالان را بیش از پیش فراهم می‌کند.

 

خلف وعده وزارت جهاد کشاورزی :

 

 

در همین حال حسن قربانزاده مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی داران نیزاز دپوی برنج کشاورزان در شالیکوبی ها خبر داد و گفت: در حالی که اکنون بسیاری از کشاورزان با مشکلات مالی مواجه هستند، ولی برنج مازندران خریداری ندارد و در شالیکوبی ها دپو شده است.

وی با اشاره به درخواست وزارت کشاورزی و دولت مبنی بر کشت قراردادی با کشاورزان، افزود: با درخواست دولت، در حدود ۸ هزار و اندی هکتار با کشاورزان کشت قرادادی بستیم و با اینکه دولت خواهان کشت قراردادی بود با خلف وعده وزارت، متاسفانه این امر به سرانجام نرسید.

وی در خصوص مشکلات فروش برنج و قیمت گذاری این محصول، عنوان کرد: از چند ماه پیش ۱۲ جلسه در سطح وزارتخانه و سازمان به حمایت از کشاورزان داشته ایم و حتی دو روز قبل هم جلسه ای با معاون وزیر برگزار کردیم و از دپوی برنج کشاورزان در کارخانه ها شکایت کردیم و خواستار باز شدن مرکز خرید شدیم، ولی تاکنون هیچ اقدامی از سوی وزارتخانه صورت نگرفت اما تا احقاق حق کشاورزان، پیگیری های ما ادامه خواهد داشت.

 

جلوی دلالان برنج را بگیرید:

حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه، دلالان، برنج را سال قبل حدود ۳۰ هزار تومان از کشاورز خریداری کرده و تا ۱۵۰ هزار تومان در بازار به فروش رساندند، گفت: رکود در بازار برنج خستگی را در تن کشاورزان عزیز باقی گذاشت.

الان کشاورزان زیادی به من مراجعه کرده و می گویند ما مخارج زیادی مانند عروسی و تحصیل فرزندان و... داریم اما دلالان قصد‌ دارند برنج را با قیمت پایین از ما خریده و در انبار نگهداری کنند تا در انتهای سال و حتی سال بعد به بالاترین قیمت به فروش برسانند.

وی افزود: امیدوارم دولت و وزارت جهاد کشاورزی که گندم را تضمینی از کشاورزان خریداری کرده‌اند، امیدواریم خرید برنج از سوی دولت زمینه تحرک در بازار برنج شود.

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟