با برنج های رنگی بیشتر آشنا شویم + فیلم
حجم ویدیو: 22.34M | مدت زمان ویدیو: 00:03:32

به گزارش رکنا ، برنج‌های رنگی در رنگ‌های قرمز و سیاه در بابل برای دومین سال متوالی کشت شد تا علاوه بر خواص فراوان، جلوه زیبایی به شالیزارهای شمال ببخشد.

تصور همه ما از برنج دانه‌هایی به رنگ سفید است و برخی‌ها هم برنج‌های قهوه‌ای را دیده ایم، اما اینکه دانه و خوشه برنج به رنگ قرمز و سیاه ببینیم برایمان جالب است.

محمد تقی کربلایی آقا ملکی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج می‌گوید: در برخی از کشور‌ها برنج‌های رنگی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مطالعات انجام شده بر روی افرادی که در بلند مدت از این نوع برنج استفاده کردند، بیماری‌های گوارشی پایین بود و سطح سلامت جامعه افزایش یافته بود.

او افزود: در قدیم در کشور چین برنج ها‌ی سیاه مورد استفاده امپراتوری و درباریان قرار می‌گرفت واز این رو به برنج ممنوعه شناخته می‌شد.

آقا ملکی، استفاده نکردن از این برنج‌ها را در کشور به علت ظاهر آن دانست و گفت: برنج‌ها عموماً سیاه و قرمز قرمز رنگ هستند و به صورت گرد و کمی سفت‌تر از برنج‌های سفید هستند بنابراین با توجه به ذائقه ایرانی‌ها که عموماً برنج سفید دانه بلند با عطر و طعم خوب را می‌پسندند، این برنج‌ها کمتر در سبد غذایی آن‌ها قرار می‌گیرد.

شالیزار

برنج‌های رنگی سرشار از نشاسته هستند

محمد تقی کربلایی آقا ملکی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج با اشاره به تاریخچه برنج‌های رنگی در ایران گفت: در گذشته برنج‌ها دارای ظاهری گرد بودند که پوسته نرم آن‌ها قهوه‌ای و بدون پولیش پوسته و با حفظ خاصیت در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

او افزود: به مرور زمان این برنج‌ها تغییر شکل یافته و به صورت دانه بلند در آمده و با پولیش به صورت سفید که سرشار از نشاسته هستند و ارزش غذایی پایین دارند در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است.

آقا ملکی در خصوص راهکار حفظ ارزش غذایی و تامین ذائقه ایرانی‌ها در نوع برنج‌ها گفت: در برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده ما در حال اصلاح نباتی در این محصول هستیم و تا ۱۰ سال آینده با رگ گیری با نوع هاشمی و طارم قادرخواهیم بود برنجی با خاصیت رنگی و طعم و رنگ و ظاهری مورد پسند مردم ایران برداشت کنیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج افزود: از برنج‌های رنگی موجود در بازار می‌توان در غذا‌هایی مانند آش و سوپ و غذا‌های ترکیبی استفاده کرد تا از خواص بالای این محصول بهره برد.

آقا ملکی با اشاره به اهمیت و جایگاه برنج در سبد غذایی مردم ایران گفت: با وجود دارا بودن ارزش غذایی بالا در سبوس، برنج به صورت سفید بدون سبوس مصرف می‌شود که فاقد ارزش غذایی لازم و ضروری بدن است.

برنج

تسهیل در گوارش مهم‌ترین مزیت برنج‌های رنگی

سالاریه یکی از پزشکان مازندرانی می‌گوید: با توجه به رنگدانه‌ها و فیبر برنج‌های رنگی خواص آنتی اسکیدانت دارند.

او افزود: میزان مصرف این برنج‌ها نباید خیلی زیاد باشد و میزان مصرف آن برای هر فرد بستگی به سن و شرایط جسمانی فرد دارد.

سالاریه گفت: برنج‌های رنگی برای تسهیل در گوارش به افراد کمک می‌کند و به افرادی که مشکل هضم غذا دارند این نوع برنج توصیه می‌شود.

یکی از شهروندان بابلی می‌گوید: برنج‌های رنگی کمی دیرتر از برنج سفید پخته می‌شود و مزه آن تفاوت چندانی با برنج سفید ندارد.

او افزود: اوایل خوردنش کمی برای من و خانواده ام سخت بود و حالا کمی عادی شده است.

این بانوی بابلی گفت: برنج رنگی را می‌توان به عنوان تزئین برنج سفید استفاده کرد و جلوه زیبایی به غذا می‌دهد.

کاشت برنج‌های رنگی در پارک‌های شهر بابل

حسینی مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری بابل گفت: موضوع برنج را به عنوان محصول استراتژیک شهری با توجه به اقتصاد منطقه در معرض دید مردم گذاشتیم.

او افزود: هدف از کاشت برنج رنگی در پارک‌ها و فضای سبز معرفی این نوع برنج‌ها شغل آبا و اجدادی بوده است تا مردم و به ویژه مسافران با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

یکی از شهروندان بابل می‌گوید: دیدن برنج در پارک برایم جالب بود و جالب‌تر اینکه رنگ ساقه‌های برنج مشکی و قرمز است.

او افزود: همیشه تصورم بر این بود که ساقه‌های برنج به رنگ سبز است و این ساقه‌ها به رنگ‌های قرمز و مشکی جلوه زیبایی در فضا ایجاد می‌کند.

برنج‌های رنگی سازگار با آب و هوای شمال کشور

محمد تقی کربلایی آقا ملکی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج گفت: در چند سال گذشته تعدادی از ارقام داخلی و خارجی رنگی با کیفیت مطلوب از لحاظ صفات زراعی و سازگاری با شرایط آب و هوایی مازندران انتخاب شده که نتایج تحقیقات مختلف ایران و جهان بیانگر میزان بالای ویتامین و آنتی اکسیدان بیش از ۲ برابر در برنج‌های قرمز و سیاه است.

او افزود: برنج‌های رنگی در سلامت دستگاه گوارش و پوست تاثیر قابل توجه دارند و به عنوان برنج دارویی با ارزش تجاری چند برابر نسبت به برنج‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محقق مرکز تحقیقات برنج می‌گوید: برنج قهوه‌ای و سیاه علاوه بر دارا بودن پوسته سبوس که سرشار از فیبر، مواد مغذی و خاصیت دارویی است، خاصیت ضد التهابی نیزدارد و به عنوان گیاه دارویی برای مقاوم سازی بدن نسبت به عوامل بیماری زا نقش ایفا می‌کنند و کالری و قند کمتری هم نسبت به برنج سفید دارند.

آقا ملکی افزود: مطالعات در بعضی از مناطق دنیا نشان می‌دهد که مردم مناطقی که دربلند مدت این نوع برنج رنگی را تولید و مصرف کردند، مردمان سالمتر و قوی تری نسبت به دیگر مناطق آن کشور هستند.

او گفت: با ترکیب ۱۰ درصدی برنج سیاه و قرمز با برنج هاشمی می‌توان همزمان و به آسانی به صورت کته و آبکشی برنج را طبخ کرد و این روش با ذائقه ایرانی‌ها هم سازگار است.

می‌توان با افزایش آگاهی به جامعه و ترویج و توسعه مصرف ارقام برنج های رنگی، برای تغییر ذائقه مردم در مصرف برنج و ارتقای سلامت مصرف کنندگان گام برداشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟