کاهش ۴۰ درصدی برداشت گردو در خلخال

به گزارش رکنا از اردبیل،  مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: در حالی که تولید سالانه گردوی خلخال به طور میانگین سه هزار و ۵۰۰ تن است به دلیل سرمازدگی و خشکسالی پیش‌بینی می‌شود که محصول گردوی امسال به ۲ هزار و ۵۰۰ تن برسد که کاهش ۴۰درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد.

حسن نورمحمدی با اشاره به آغاز برداشت گردو از باغات خلخال گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات خلخال یک هزار و ۵۰۰ هکتار بارور بوده و بطور میانگین از هر هکتار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی خلخال افزود: سرشاخه کاری درختان گردوی کهنسال و جایگزینی نهال‌های گردوی مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی از جمله طرح‌های در حال اجرای مدیریت جهاد کشاورزی برای پایدارسازی میزان تولید گردو در این شهرستان است.

نورمحمدی با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو در باغات خلخال گفت: اجرای این طرح به دلیل عدم تخصیص اعتبار متوقف شده بود، ولی با تامین اعتبار مجدد اجرای این طرح در سطح باغات منطقه ادامه یافت.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال جلوگیری از سرمازدگی محصول بدلیل دیر برگ دهی ارقام تجاری، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو را از مزایای سرشاخه کاری ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح موجب جوان‌سازی باغات گردو و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما در آینده این شهرستان می‌شود.

نورمحمدی افزود: با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو امکان افزایش سالانه ۱۰۰ هکتار به باغ‌های گردوی این شهرستان وجود دارد.

 

کدخبر: 934109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟