احیای بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی بیابانی کبودراهنگ

به گزارش رکنا از همدان، ابوالقاسم علی‌ویردی با بیان اینکه مناطق شاوه و گنده جین از جمله مناطق دارای بیشترین اراضی بیابانی در سطح شهرستان کبودراهنگ به شمار می‌رود، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار از اراضی عرصه ملی شهرستان کبودراهنگ در معرض خطر بیابانی شدن بوده که با اقدامات مختلف احیای این عرصه ها در برنامه است.

علی‌ویردی یادآور شد: در رابطه با منطقه بیابان‌زدایی گنده جین و شاوه در اجرای طرح مقابله با بیابان زدایی، عملیات اصلاحی و احیایی در این مناطق از طریق کاشت گونه بیابانی و مقاوم به شوری گیاه آتریپلکس و قره داغ به مساحت ۳۲۰ هکتار در گنده جین و ۱۵ هکتار در شاوه انجام گرفته و با اجرای این طرح شاهد بازگشت حالت مرتعی در این عرصه ها هستیم.

وی مساحت کل اراضی ملی شهرستان کبودراهنگ را ۹۵ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در بحث آموزش و ترویج هر ساله کلاس های ترویجی و آموزشی برای مردم، بهره‌برداران، اهالی روستاها و دانش آموزان مدارس برای ارتقاء هر چه بیشتر سطح فرهنگ منابع طبیعی برگزار می‌شود.

علی‌ویردی در ادامه با بیان اینکه شهرستان کبودراهنگ جنگل طبیعی ندارد، گفت: در حال حاضر منابع طبیعی شهرستان ۶۵۰ هکتار جنگل‌کاری دستکاشت در عرصه منابع طبیعی شهرستان انجام داده که بیشتر آنها به عرصه منابع طبیعی روستاهای قلی آباد، کوریجان، حاشیه جاده ویان، شیرین سو، آق بلاغ، آق داغ و علیصدر اختصاص دارد.

وی همچنین با اشاره به ۱۵۰ گونه گیاهی در یکی از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان مطرح کرد: این تعداد گونه‌های گیاهی در کوه‌های آق بلاغ و آق داق در سمت منطقه شیرین سو شناسایی شده که به منظور حفظ این گونه های گیاهی قرار است نسبت به کشت ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی در رابطه با این گونه‌ها در این شهرستان اقدام شود.

علی‌ویردی در پایان با بیان اینکه در سطح شهرستان پروژه کاداستر و حدنگاری به اتمام رسیده و نقشه های آن اصلاح هندسی شده است، یادآور شد: ۹۵ درصد اسناد اراضی ملی شهرستان کبودراهنگ تک برگی شده‌اند.

 

کدخبر: 903281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟