پل عابر پیاده یا تونل وحشت! / امنیت مردم همدان در اولویت نیست؟

به گزارش رکنا از همدان؛ دلیل اصلی  احداث این پل ها کاهش تعارض بین عابران پیاده و خودروها،  و جلوگیری از صدمه و خسارت احتمالی عابران پیاده است تا عابران بتوانند در امنیت کامل تردد کنند.

نصب پل‌های عابر پیاده در مناطق ناامن و حادثه خیز موجب تامین امنیت جانی عابران پیاده می شود که البته در چند سال گذشته، برخی از مناطق از پل های عابر پیاده برای تزئین و در جهت زیباسازی شهری نیز استفاده کرده اند.

اما همانطور که مشخص است، کاربرد اصلی پل‌های عابر پیاده افزایش ایمنی است. در واقع این پل‌ها به‌عنوان یک وسیله‌ای برای اتصال دو منطقه جدا از هم هستند پس در وهله اول باید مکان جغرافیایی مناسب برای نصب آنها انتخاب شود و در گام بعدی هنگام طراحی پل ها باید به نیاز و رفاه عابران توجه شود.

 یعنی اگر این پلها در مکان مناسبی جانمایی نشوند کمتر کسی از آن استفاده میکند و مشکل تردد عابران همچنان باقی خواهد ماند. همچنین اگر در طراحی این پل‌ها برای افراد معلول، کم توان، کودکان و سالخوردگان و دوچرخه‌سوار فضایی لحاظ نشود، حتماً آن کاربردی که مدنظر مسئولان شهری هست انجام نخواهد شد؛ پس مسئولان بایست به این نکات توجه کنند و صرفاً برای رفع تکلیف این پل‌ها را نصب نکنند.

متأسفانه، نزدیک به دو سال است که وضعیت پل‌های عابر پیاده همدان خوب نیست به حدی که چند روز پیش صدای فرماندار همدان هم درآمد و گفت «اگر شهردار بودم، ماشینم را می فروختم و پل‌ها را درست می‌کردم!»

بی شک یکی از خدمت مهم شهرداری‌ها سروسامان دادن و مکانیزه‌کردن پل‌های عابر پیاده است؛ مدتی می‌شود که شهرداری همدان در خصوص رسیدگی به وضعیت پل‌ها شانه خالی کرده و باتوجه‌به صحبتهای فرمانداری و شکایتهای مردمی تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

پل های عابر پیاده حیاط خلوت بزهکاران شده است!

در خیلی از مواقع دیده شده که کمتر عابر پیاده ای در همدان از این پل‌ها استفاده می‌کند، با اینکه عبور از خیابانهای شلوغ جان این افراد را تهدید می‌کند؛ اما ترجیح میدهند از خیابان عبور کنند چرا که تردد از روی پل‌ها برای عابر پیاده به‌شدت سخت و ناامن است.

در برخی از این پل‌ها به‌دلیل نداشتن نور کافی و دوربین مدار بسته مکانی برای استعمال مواد مخدر شده است، به همین خاطر پل‌های عابر پیاده به‌جای مکانی امن برای تردد به تونل وحشت تبدیل شده اند!

یکی از شهروندان در گفت وگو با خبرنگار رکنا اظهارداشت: چند شب پیش، دیدن چند مصرف‌کننده مواد مخدر روی پل در نیمه‌های شب مرا دچار دلهره و ترس عجیبی کرد.

به دلیل شلوغی خیابان امکان برگشت از خیابان نبود، ناچار به ادامه دادن آن مسیر شدم با توجه به اینکه مقداری پول و وسیله همراهم بود خطرناک به نظر می‌رسید؛ اتفاقی نیفتاد و آنها همچنان به استعمال مواد مخدر مشغول بودند؛ اما به نظرم آمد آن پل هوایی نسبتاً خلوت در شب که هیچ نور و چراغی هم نداشت می‌تواند فضای مناسبی برای بزهکاران مجرمان شهری باشد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: من خیلی کم می‌شود از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌کنم. اولاً پل‌های عابر پیاده تاریک و بدون نور که حتی در روز هم به لطف تابلوهای بلند تبلیغاتی روشن نیست، به مامن و فضایی برای بسیاری از آسیب‌ها تبدیل شده است. دوماً اکثر پلهای عابر پیاده مکانیزه نیستند و تردد به‌شدت سخت است،  مخصوصاً وقتی با یک فرد سالخورده همراه باشی توان بالا رفتن از پل ها نیست  و به ناچار همواره عبور از خیابان را بجای عبور از پل ترجیح می دهم.

بعضی از اعضای شورای شهر همدان ترک فعل کرده اند

رییس کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای شهر ضمن انتقاد از وضعیت پل های عابر پیاده سطح شهر، گفت: حدود دوسال است که وضعیت نامناسب پل های عابر پیاده به چالش تبدیل شده و مشکلات عدیده‌ای را برای عابرین به وجود آورده است.

علی اکبر نظری با بیان اینکه همدان آنچنان گسترده نیست که نتوان ۲۱ پل عابر پیاده را مدیریت کرد و افزود: برای شهر دارالمومنین، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین زیبنده نیست که پل های عابر پیاده آن تعطیل و خراب باشد.

نظری با طرح این سوال که شهرداری به چه دلیلی موضوع ساماندهی و نوسازی پل‌های عابر پیاده کم توجهی می‌کند، گفت: من از بعضی اعضای شورای شهر گلایه دارم آنها هیچ خواسته ای از شهردار ندارند و ترک فعل کرده اند.

وی گفت: حفظ و حراست از اموال بیت المال وظیفه ماست و باید در قبال آن حساس باشیم تخریب و سرقت تجهیزات عمومی جرم بوده و باید طبق قانون با مجرمین برخورد شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به سرقت و تخریب تجهیزات پل های مکانیزه سطح شهر، تاکید کرد: شهرداری برای نگهداری از پل‌های عابر پیاده باید با دستگاه های امنیتی همکاری داشته و تدابیری را بیندیشد.

2

در حوزه پل‌های عابر پیاده نمره قابل قبولی نمی‌گیریم

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص پل‌های عابرپیاده اظهار کرد: ۲۳ پل عابر پیاده در سطح شهر وجود دارد که از بین آنها، ۱۷ پل مکانیزه است که دارای پله‌برقی و آسانسور هستند.

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه برای ۹ پل عابر پیاده قراردادی منعقد شده که آسانسورهایی نصب شود و باید ۱۸ آسانسور در دو طرف ۹ پل راه‌اندازی شود، گفت: در سطح شهر مشکلاتی در حوزه پل‌های عابر پیاده داریم و نمره قابل قبولی هم در این حوزه نمی‌گیریم اما شهرداری در انجام اقدامات کوتاهی ندارد و این امر به مسائل تخریب و سرقت برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اوایل سال گذشته به این نتیجه رسیدیم پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده وضعیت خوبی ندارند و در این بین سرقت و تخریب پله برقی باعث تاسف است، عنوان کرد: مسئولیت شهرداری تامین تجهیزات و نگهداری آنهاست، اما می‌طلبد دستگاه‌های دیگر هم مدیریت شهری را در این زمینه همراهی کنند.

 معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه سرقت و تخریب باعث شد سال گذشته آسانسور را جایگزین پله برقی کنیم و البته این موضوع مبتلا به شهرهای دیگر هم است گفت: ۱۴ میلیارد تومان برای خرید ۱۸ آسانسور هزینه شده و در مدت زمان کمتر از سه ماه نصب آنها به اتمام می‌رسد.

حال با  توجه به ضرورت امر  که تامین جان شهروندان است باید پرسید، این وضعیت تا چه زمانی قرار است توسط مسئولین به سهل انگاری و غفلت سپرده شود و چند نفر باید قربانی شوند تا مسئولین، اصلاح و تعویض پل ها را در اولویت فعالیت های  خود قرار دهند؟!!

گزارش: عارفه سلیمانی فرد/همدان

 

 

کدخبر: 903329 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟