آمار نگران کننده دیابت و فشارخون در همدان / نتایج غربالگری پزشکی در استان

به گزارش رکنا از همدان؛ دکتر راضیه سادات میرمعینی با بیان اینکه فشار خون یک بیماری خاموش است، گفت: ۲۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان به پرفشاری خون مبتلا هستند.

وی اظهار کرد: در همه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی شهری و روستایی استان همدان، مراقبان سلامت و بهورزان، افراد بالای ۳۰ سال را برای غربالگری و خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی فراخوان می کنند.

وی افزود: این افراد از نظر قد، وزن، دور کمر، آزمایش قند خون، چربی و فشار خون بررسی می شوند، در صورتی که در این موارد مشکلی وجود داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ها افزایش می یابد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: وضعیت مراجعه کنندگان بالای ۳۰ سال در سامانه سیب ثبت می شود و درصد احتمال ابتلای آن ها به سکته های مغزی در ۱۰ سال آینده مشخص می شود.

میرمعینی افزود: در این خطرسنجی، اگر احتمال ابتلای افراد به سکته های قلبی و مغزی، بیش از ۳۰ درصد باشد باید هر سه ماه یک بار برای بررسی و کنترل وضعیت تحت مراقبت های بهداشتی و ارجاعات قرار گیرند.

وی گفت: افراد با توجه به اینکه در خطرسنجی در گروه احتمال ابتلای کمتر از ۱۰ درصد، ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۲۰ تا ۳۰ درصد دارند، بسته های مراقبتی خود شامل مشاوره روان، مشاوره تغذیه، ترک دخانیات و غیره را دریافت می کنند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: مصرف دخانیات، ابتلا به پرفشاری خون، دیابت ، چاقی، استرس و تغذیه نامناسب از عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سکته است.

میرمعینی با گلایه از اینکه متأسفانه مراجعه جمعیت شهری و به ویژه آقایان، به مراکز بهداشتی بسیار پایین است، گفت: این موضوع سبب شناسایی دیرهنگام بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال شده است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از جمعیت بالای ۳۰ سال ما از خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی در سامانه بهداشتی آگاهی ندارند، تصریح کرد: دریافت مراقبت های بهداشتی و انجام غربالگری به موقع در پیشگیری از بسیاری از بیماری های خطرناک و کشنده، مؤثر است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه از بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون به عنوان بیماری خاموش یاد می شود، اظهار کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون، هیچ علائم خاصی ندارند و آن ها زمانی متوجه بیماری خود می شوند که چند سال از زمان ابتلای آن ها گذشته است.

میرمعینی با اشاره به اینکه ۶ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان به عنوان مبتلا به دیابت شناسایی شدند، گفت: ۲۰ درصد جمعیت هم مبتلا به فشار خون هستند.

کدخبر: 852917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟