دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی / رمز موفقیت سپاه مقابله با تهدیدات دشمن در تمام جبهه‌ها است

دوم اردیبهشت‌ماه سال 1358 هجری شمسی مصادف با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی (ره) عده‌ای از جوانان انقلابی و پیروان راستین حضرت امام (ره)، نهاد مقدس سپاه پاسداران را پایه‌ریزی نمودند. حضرت امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت‌ماه سال 1358 هجری شمسی طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند.

سپاه در دوران تشکیل، صرفاً نیروی شهری به حساب می‌آمد که با توجه به شرایط خاص انقلابی در جامعه و پراکندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم عمومی را عهده‌دار شده بود و در مقابل ضد انقلاب و منافقان به مبارزه می‌پرداخت.

با اوج‌گیری دسیسه‌های دشمنان و گروهک‌های ضد انقلاب در نقاطی چون کردستان، خوزستان و گنبد؛ سپاه پاسداران برای مقابله با آن‌ها بسیج شد و خصوصاً در کردستان هنگامی که شورش های مسلحانه در نقاط کوهستانی کردنشین متمرکز شد، سپاه به‌طور جدی مقابل اشرار و ضد انقلاب صف‌آرایی کرد.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سپاه پاسداران بزرگ‌ترین افتخار خود را رقم زد و با وجود همه‌ی موانع در کنار ارتش و... به مبارزه علیه رژیم بعثی پرداخت. پس از جنگ تحمیلی نیز سپاه علاوه بر فعالیت‌های رزمی و دفاعی و آموزشی، در عرصه‌های مختلف سازندگی از جمله سدسازی، راه‌سازی، پروژه‌های کشاورزی، تولید قطعات صنعتی و... حضور فعال دارد.

سپاه پاسداران اگرچه هویتی نظامی دارد اما نظامی‌گری درواقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی ـ مردمی است و طبق اصل 150 قانون اساسی، سپاه پاسداران وظیفه‌ی نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در همه‌ی شرایط بر عهده دارد و در ابعاد مختلف معنوی، نظامی و علمی و... در خدمت نظام مقدس اسلامی می‌باشد.

امام خمینی رحمه‌الله در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمود: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه‌ خامنه‌ای هم درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌فرماید: «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون‌های انقلاب بود.»

در مجموع باید گفت کارنامه پر افتخار سپاه در عرصه‌‌های مختلف، امیدهای فراوانی را بر مسؤولان نظام و همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان ایجاد کرده است، سپاهی که از خود مردم  است و ضرورت حضورش در همه صحنه ها غیر قابل انکار است.

رمز موفقیت سپاه پاسداران حضور و مقابله با تهدیدات دشمن در تمام جبهه‌ها است

در مجموع باید گفت کارنامه پر افتخار سپاه در عرصه‌‌های مختلف، امیدهای فراوانی را بر مسؤولان نظام و همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان ایجاد کرده است، سپاهی که از خود مردم  است و ضرورت حضورش در همه صحنه ها غیر قابل انکار است.

بله دوم اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مشت گره کرده نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل تمام تهدیداتی است که امنیت این سرزمین و این نظام را با چالش روبه‌رو کرده است.

رمز موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز حضور و مقابله با تهدیدات دشمن در تمام جبهه‌ها است؛ امری که توانسته تداوم انقلاب اسلامی را بیمه کند.

کدخبر: 886694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟