حمیدرضا نصرالهی : شادمهر عقیلی 2 سال ممنوع الفعالیتم کرد

نصراالهی

به گزارش رکنا ، حمیدرضا نصرالهی شاعر، آهنگساز، نوازنده پرکاشن، کارگردان موزیک ویدئو و خواننده است.

او فارغ التحصیل مهندسی برق مخابرات و همچنین فوق دیپلم کارگردانی با گرایش تدوین و مدیر عامل مجموعه موسسه فرهنگی دژآوا است.

او در کارنامه خود همکاری های بسیاری در این زمینه ها با خوانندگانی چون شادمهر عقیلی، علی لهراسبی، گروه سون، محمد علیزاده، مسعود صادقلو، بابک جهانبخش، مازیار فلاحی، شاهین آرین و... دارد.

از جمله ترانه های او که در یک نظرسنجی هیت ترین آهنگ بعد از انقلاب در ژانر کلاب شناخته می شود، آهنگ "یالا"با صدای مهدی اسدی است. او در کارنامه خود با اهالی سینما از جمله آرش معیریان(سریال سایه روشن) و فریدون جیرانی(خفگی) نیز همکاری داشته است. در ادامه گفتگوی "رکنا" را با او مشاهده می کنید.

شما مهندس برق هستید. چه شد که موسیقی را به عنوان شغل انتخاب کردید؟

مطمئنا هر کسی در زندگی اش یک عشق نهفته، یک گم کرده پنهان دارد. در من این عشق موسیقی بود. ترجیح دادم با عشق زندگی کنم و پول در وهله دوم دغدغه من باشد. هرچند گاهی که با دوستان دوران دانشگاه خودم نشست و برخاست می کنم می گویم چه اشتباهی کردم (با خنده)

به نظر خودتان بیشتر شاعر هستید یا نوازنده یا ملودی ساز و یا حتی خواننده؟

برای من زیاد فرقی نمی کند، بیشتر به حال و هوای روحی و شرایط کاری مربوط می شود. همیشه سعی کردم در تمام این زمینه ها بهترین خودم باشم ولی در کل حس می کنم در ابتدا شاعرم.

چرا تاکنون کتاب ترانه هایتان را چاپ نکردید؟

خب تقریبا از صبح تا شب در استودیو مشغول کار هستم، خیلی ها از من می پرسند که چرا مثلا در محیط مجازی کم حضوری و تبلیغ نمی کنی و از این حرف ها ، که همه اش برمی گردد به وقتی که باقی نمی ماند برایم. ولی به کمک برخی از دوستان مشغول گردآوری مجموعه ای از ترانه ها و آماده سازی آنها برای چاپ هستیم.

در چه زمینه هایی از مقوله آموزش فعالیت داشتید ؟

راستش آموزش در تمام زمینه ها بهترین تمرین است و از علاقه های من بوده و هست. اخیرا کتابی تحت عنوان "خودآموز نوازندگی جیمبی"که کتابی تصویری است زیر چاپ دارم و همچنین"مقدمه ای برای ساخت موزیک ویدئو"عنوان کتاب دیگری است که دارم روی آن کار می کنم البته اگر کرونا مجال پیشروی و پخش را بدهد.

یکی از مگاهیت های بعد از انقلاب از ترانه های شما بوده است؛ از معدود دفعاتی که یک خواننده با خواندن یک آهنگ چهره می شود و به اصطلاح کارش می گیرد ، لطفا روند تولید این اثر را بگویید.

بله، آن آهنگ خوشبختانه در آن موقع با استقبال خوبی از طرف مردم رو به رو شد کما اینکه هنوز هم گاهی شنیده می شود. آن آهنگ اصطلاحا کاور است ،یعنی اصلش یک آهنگ عبری بود که به چند زبان دیگر هم خوانده شده بود و این نقش اساسی و مهم یک ملودی خوب را گوشزد می کند که به هر زبانی می تواند بر قلب ها حکمرانی کند.

در ابتدا توسط دوست خوبم بهنام حکیم به جلسه ای در منزل بهنام ابطحی دعوت شدم، مهدی از دوستان بهنام حکیم بود، آهنگ را گذاشتند تا بشنوم، قرار شد که من رویش بنویسم، حتی اول جرات نداشتند که آهنگ را به من بدهند که خانه رویش کار کنم (با خنده) و اصرار بر این بود که همانجا ترانه را بنویسم. بعد با توافق کار را گرفتم و خانه مشغول نوشتنش شدم. خلاصه کنم؛ بهنام ابطحی عزیز این کار را تنظیم کرد و دوباره توسط سیروان خسروی تنظیم شد که در آن اثر متن رپ آهنگ را فکر کنم زانیار نوشت . در کل ترانه من هم روی ملودی نشست و مجموعه کار مثل بمب ترکید و خوشبختانه امروز هم باقی مانده و هنوز مردم گوش می کنند.

آثار شما را که گوش می کردم تفاوت زیادی در جهان بینی و اتمسفر آنها احساس کردم. مثلا بین همین "یالا" با "خفگی"با صدای مسعود صادقلو. آیا این گرایش، تمایل هدفمندی از طرف شماست که اخیرا بیشتر به محتوا می پردازید؟

محتوا همیشه دغدغه من بوده و هست. اینکه برخی آثار بیشتر به چشم می آیند نمی تواند ملاک ارزیابی یک هنرمند باشد. من همه نوع کاری ساخته و نوشته ام. "خفگی" را برای فیلم خفگی و بر اساس سناریوی فیلم خفگی ساخته جناب فریدون جیرانی نوشتم و آهنگش راساختم حتی بدون اینکه فیلم را ببینم. شاید باورتان نشود، مسعود فقط فیلم را برایم تعریف کرد. اقتضای سناریوی فیلم این مدل دایره واژگانی و محتوا رو می طلبید. گرایش خاصی در کار نبود.

شما ترانه"امون از تو"با صدای شادمهر عقیلی را نوشتید، چرا و چه شد که به همکاری با شادمهر ادامه ندادید؟

همکاری با شادمهر عزیز همکاری دلچسبی بود، طرفداران پر و پا قرص شادمهر واقعا مثال زدنی هستند. متاسقانه این همکاری منجر به ممنوع الفعالیتی دو ساله من شد. خب از آنجا که من اینجا روی استیج می رفتم و با گروه های مختلف ساز می زدم و همچنین برای خیلی ها کار می ساختم و می نوشتم این موضوع مشکلاتی را پیش آورده بود و مجبور به توقف همکاری شدم.

همکاری نصراللهی با سون

سال پیش از گروه سون جدا شدید و به گروه محمد علیزاده پیوستید؛ آیا این جدایی به دلیل کدورت و دلخوری درون گروهی بودو یا علت دیگری داشت؟

خیر، هر نوازنده ای در طول عمر هنری اش با گروه ها و خواننده های زیادی همکاری می کند ، من حدود 4 سال با گروه سون بودم و هنوز هم از دوستان خوب و صمیمی من هستند، اتفاقا بعد از جدایی، همکاری من با گروه سون در زمینه ترانه ادامه پیدا کرد. چند تا اثر با همکاری هم تولید و پخش کردیم که "ای داد" و "حالم خرابه" و "دلباخته" و "وقت و بی وقت" از جمله آنهاست و چند اثر دیگر هم آماده پخش داریم.

اخیرا دست به کار خوانندگی هم زدید ، نظرتان چیست؟ چه شد که به خوانندگی پرداختید؟ برنامه تان برای خوانندگی در آینده چیست؟

خوانندگی من از آنجا شروع شد که یک گروه تلفیقی به اسم "شدوبند" تشکیل داده بودم که برایش دنبال یک خواننده آواز ایرانی یا همان سنتی می گشتم. متاسفانه نتوانستیم با کسی به توافق برسیم و به پیشنهاد امیرحسین اویسی دوست خوبم که این اثر را تنظیم کرده بود خودم خواندمش. الان دو اثر آماده پخش دارم با تنظیم بهروز علی یاری و کیارش پوزشی (گروه سون) عزیز که خودم ساختم و نوشتم و به زودی پخش می کنیم.

شما مدیر شرکت دژآوا هستید. هدف اصلی شرکت شما چیست؟

بیشتر از هر چیز دوست داریم با تینیج های بااستعداد همکاری داشته باشیم، کشف استعداد های خوانندگی خیلی جوان هدف اصلی ماست. آینده موسیقی در دستان آنهاست.

گروه تولید ما در شرکت همه از بهترین های ایران هستند و مطمئن باشید هرچه بیشتر افراد بااستعداد جذب این مدل شرکت ها شوند دست دلالانی که هیچ از هنر نمی دانند و به این مقوله صرفا برای کسب درآمد می پردازند کوتاه می شود.

حال و هوای موسیقی کشور را چگونه می بینید؟

به قول سید علی صالحی ، حال همه ما خوب است اما تو باور نکن

ممنون از وقتی که به ما دادید.

ممنون از شما و خبرگزاری رکنا که وقت گذاشتید و به حرف های من  گوش دادید؛ به امید روزهای خوب.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 574337 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟