"فهیمه 14 ساله" به زمین خانه زنجیر شده بود، چون شناسنامه نداشت/ ادامه درد بی شناسنامه ها در شهرهای مرزی کشور + فیلم
حجم ویدیو: 6.90M | مدت زمان ویدیو: 00:00:56

فهمیه 14 سال دارد . اهل سیستان و بلوچستان است. ساکن یکی از روستاهای شهرستان نیمروز این استان است. هفت سال است دچار اختلالات روانی و تشنج شده است . فهمیه شناسنامه ندارد و این بی شناسنامه بودن و فقر مالی خانواده و نداشتن بیمه درمانی باعث شده است که از درمان دور بماند و در شرایط نامناسب در خانه تحت مراقبت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، شرایط نامناسب نگهداری او در خانه، نه به دلیل نامهربانی خانواده که به دلیل نداشتن شناسنامه است که او را از امتیازهای کمک درمانی دور نگهداشته بود. این دختر 14 ساله با کمک فعالان اجتماعی بیراهه نورد در حال حاضر موقعیت درمانی بهتری را پیدا کرده است و تلاش برای تحت پوشش قرار بهزیستی قرار گرفتن او نیز در حال انجام است.

فهیمه 14 ساله،دیده شد، مورد حمایت قرار گرفت، هرچند بعد از سال ها ولی به هر حال اکنون در موقعیت درمانی قرار گرفته است. امثال فهیمه در مناطق مرزی ایران زیاد هستند. انسان هایی که زنده هستند. وجود دارند. زندگی می کنند ولی شناسنامه ندارند. هویت ندارند تا بتوانند از کمترین امکانات و حقوق انسانی برای زیستن استفاده کنند و در بی نشانی دوران می گذارند و با مشکلات می جنگند و جان می سپارند.

پروانه میرزایی- مدیر عامل موسسه امداد رسانان بیراهه نورد در مورد وضعیت فهیمه 14 ساله چنین گفت:" فقط فهمیه نیست که این مشکل را دارد. کل روستا در منطقه شهرستان نیمروز واقع در استان سیستان و بلوچستان به دلیل بی شناسنامه بودند درگیر مشکلات متعدد هستند. نیمی از جمعیت روستایی که فهمیه ساکن آن است، فاقد شناسنامه هستند."

دکتر میرزایی در مورد اقداماتی که برای فهمیه در حال انجام است گفت: کمک به فهمیه 14 ساله در دو بخش در حال انجام است. اول بحث درمان است که با هماهنگی های انجام گرفته ، فهمیه به همراه مادرش برای درمان به بیمارستان امیرالمومنین زابل انتقال یافت.از سوی دیگر تلاش برای هماهنگی پزشک اعصاب و روان انجام گرفته است تا در همین روزهایی که در زابل تحت درمان در بیمارستان امیرالمومنین است کارهای بررسی های پزشک اعصاب وی نیز انجام شود.

دکتر میرزایی در خصوص بخش دوم کمک ها به فهمیه چنین خبر داد: تلاش برای تحت پوشش قرار دادن فهمیه در سازمان بهزیستی صورت گرفته است.  پدر فهمیه سال هاست از دنیا رفته است. فهمیه شناسنامه ندارد ولی به دلیل شرایط موجود ، هماهنگی های لازم با سازمان بهزیستی در تهران صورت گرفت و کارهای اداری برای تحت پوشش قرار گرفتن فهمیه در سازمان بهزیستی به سرعت در حال انجام است.

دکترمیرزایی در پایان تاکید داشت : در شهرهای مشکل بی شناسنامه بودن وجود دارد . در سیستان و بلوچستان در بخش زابل ، بخصوص در روستاهای مرزی این مشکل بیشتر دیده می شود. مهاجرانی که چندین نسل است در ایران زندگی می کنند ولی هنوز احراز هویت نشده اند و بی شناسنامه هستند و مشکل بی شناسنامه بودن یعنی محرومیت از امکانات بهداشتی و درمانی ، آموزشی ...که به نظر باید رسیدگی سریع تری در این خصوص در مسیر ساماندهی صورت بگیرد.

موضوعی که در این روزهای کرونایی حتی مورد بیشتر از سوی فعالان رسانه ای قرار گرفته است زیرا این بی شناسنامه بودن می تواند موجب جاماندن آنها از واکسن کرونا نیز بشود و خود بحرانی دیگر به مشکلات این جمعیت از ساکنان ایران اضافه می کند.

آزاده مختاری

 

کدخبر: 716522 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟