وزیر میراث فرهنگی و گردشگری :  جای شبکه خوراک در تلویزیون خالی است / وزیر آموزش و پرورش : برای گردشگری کودکان، کاری انجام نشده است
حجم ویدیو: 57.83M | مدت زمان ویدیو: 00:07:31

به گزارش رکنا، در ابتدای این رویداد ، « زهرا لاریجانی »  کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیر اجرایی و دبیر همایش گفت: اهمیت گردشگری در سبد هزینه‌کرد خانوار و مردم جهان بسیار پر رنگ و اثر گذار بوده ، گردشگری معجز‌ه‌ای است که بیش از یک صنعت را درگیر کرده و موتور مولد اقتصادی است.

به گفته دبیر کمیته علمی دومین رویداد گردشگری ، گردشگری خوراک، یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد؛ این نوع گردشگری به آداب و رسوم هر منطقه مرتبط است و جذابیت دارد؛ هم‌اکنون گردشگری غدا در جهان بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و گردشگری خوراک به دنبال تجربه‌های به یادماندنی خوردن و نوشیدن است.

لاریجانی ادامه داد: هدف گردشگری خوراک ایجاد لذت، آشنایی با فرهنگ غنی یک کشور و تجربه خوب است و انجمن جهانی سفر و غذا تخمین می‌زند که هزینه خوراک ۱۵ تا ۳۵ درصد هزینه‌های گردشگری غذا را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: گردشگری خوراک به دلیل طعم‌های جادویی متفاوت، تعدد خوراک در ایران و خواص درمانی، پتانسیل بالایی برای جذب توریست دارد و می‌تواند انگیزه‌ای برای سفر مجدد گردشگران به کشور شود ؛طبق آمار بیش از ۸۸ درصد گردشگران جهان آشنایی با سبک‌های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای مختلف را مهم‌ترین فاکتور سفر می‌دانند.

دبیر کمیته علمی دومین رویداد گردشگری می‌گوید: سازمان گردشگری جهانی اعلام کرده که ۳۰ درصد درآمد کل گردشگری جهان وابسته به صنایع غذایی است و گردشگری خوراک یک فعالیت همه جانبه است.

پس از آن « ایمان مصدری » مدیر عامل سازمان متخصصین و مدیران ایران گفت: خوشبختانه آقای ضرغامی اهل تشریفات نیست و پروتکل ارتباطات خود را با مردم به خوبی حفظ می‌کند. این یک کار ارزشمند است و رفتار مردمی آقای ضرغامی را در ویدئوهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که جای خرسندی دارد.

به گفته مصدری، سازمان متخصصین مدیران ایران، امروز معاونت گردشگری ایجاد کرده و شعار ما توانمندسازی متخصصان و مدیران و کارشناسان است. نقش سازمان‌های مردمی در بسیاری از کشورها پررنگ است اما به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر در کشور ما شعاری است و امید داریم در دولت آیت‌الله رئیسی شاهد نقش‌آفرینی بیشتر سازمان‌های مردمی باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دانش بنیان کشور بیان کرد: در دنیا اکنون ماشین بنز را به عنوان برند آلمان می‌شناسند و اگر قرار است ما نیز در دنیا در حوزه گردشگری شناخته شویم باید یک برند قوی و جذاب داشته باشیم تا به خوبی بتواند به معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های گردشگری ایران بپردازد.

فرهنگ محلی در گرو گردشگری موضوعی است

در بخش دیگر مراسم ،علی اصفر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در ادبیات گردشگری آنچیزی که مشخص است استفاده از فرصت‌هایی است که می توان  با آن فرهنگ و جامعه محلی را معرفی کرد که همگی در گرو گردشگری موضوعی است؛ گردشگری موضوعی یکی از مهم‌ترین راه‌های پایدار کردن حفط مزیت‌های گردشگری است.

به گفته معاون گردشگری کشور، کسب مزیت رقابتی و پایدار کردن مقاصد گردشگری، طولانی شدن اقامت گردشگران، استفاده از فرصت‌های معرفی جوامع محلی همگی در گرو توسعه گردشگری موضوعی است. برنامه‌ریزی ما این بود که بتوانیم جنبه‌های کم‌تر توجه شده در حوزه گردشگری را معرفی کنیم .

شالبافیان ادامه داد: تجربه‌هایی که در گستره کشور وجود دارد این است که امکان بارور کردن و توسعه محصولات گردشگری وجود نداردمگر به همت خود نقش‌آفرینان این حوزه و فعالیت و تصمیم‌‌سازی آن‌ها.

وی افزود: در حوزه گردشگری خوراک، محورهایی در سند گردشگری خوراک که در حال تدوین است اشاره شده و در سایر حوزه‌ها هم چنین برنامه‌ای داریم؛ پیش‌نویس سند توسعه گردشگری سلامت هم آماده شده و یک اجماعی بین نقش‌آفرینان این حوزه شکل خواهد گرفت تا فعالیت‌هایی که باید در هر حوزه گردشگری موضوعی صورت بگیرد مشخص شود.

معاون گردشگری کشور گفت: کاری که می‌خواهیم درواقع کمک نقش‌آفرینان برای ارائه پیشنهاد‌های قابل ارائه در تدوین برنامه هفتم توسعه است تا از فرصتی که رهبر معظم انقلاب ایجاد کرده‌اند بنا داریم به بهترین شکل استفاده کنیم و امیدواریم با همکاری دولت و مجلس در این زمینه اقدام موثری را بتوانیم انجام دهیم.

در ادامه این مراسم ، « اریک وولف » بنیانگذار و مدیراجرایی  انجمن جهانی سفر  و خوراک،  در غالب ویدئویی  از پیش ضبط شده ، مباحثی را به طور خلاصه مطرح کرد که در محورهای توسعه گردشگری داخلی، کاهش سفر طولانی، کاهش هزینه سفر، پیش‌بینی مدل‌های جدید سفر و سفرهای مسئولانه خلاصه می‌شود.

جای شبکه خوراک در تلویزیون خالی است

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: خوشحالم که ریل‌گذاری ای که در یک سال اخیر در حوزه گردشگری انجام شده است کم کم به نتیجه می‌رسد.

او اضافه کرد: در دورانی که ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشتم،‌اعتقادم بر این بود که شبکه‌ها باید تخصصی شوند، این موضوع البته مخالفانی نیز داشت، اما از آنجایی که شبکه‌های تخصصی دارای اهمیت است ،روی این موضوع پافشاری کردم و حتی مبارزه کردم و بعد از پافشاری روی این مسئله شبکه‌های تخصصی راه اندازی شدند؛ شاید یکی از شبکه‌هایی که جای آن اکنون خالی است شبکه خوراک است؛ از این رو از رئیس سازمان صدا و سیما می‌خواهم که این شبکه طراحی و تشکیل شود. ما نیز در این باره و در تولید محتوا کمک خواهیم کرد و مطمئنا مخاطبان خوبی خواهد داشت.

ضرغامی ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز اعتقاد دارم که گردشگری تخصصی و موضوعی باید با قدرت و جدیت دنبال شود. خوشبختانه میز‌های تخصصی به خوبی تشکیل شده و من از دیدن آن‌ها لذت می‌برم؛ این میز‌های تخصصی می‌تواند افراد متخصص را جمع کند و کتاب و تولیدات علمی به جا بگذارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: خوراک و طعام به حدی اهمیت دارد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و حتی توصیف بهشت نیز در قرآن با استفاده از خوراک انجام شده است، از این رو گردشگری خوراک و توجه به این حوزه اهمیت بالایی دارد.

وی گفت: برای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها سیاست‌های وزارتخانه این است که تمام این‌ها را بخش خصوصی تفویض اختیار کند، از این رو هر مجموعه‌ای که قابلیت اجرای این کار‌ها را دارد می‌تواند در آن مشارکت کند. من از همه دعوت می‌کنم هر فرد یا مجموعه‌ای ایده و برنامه دارد می‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند، ما هیچ کاری جز حمایت و تسهیل مشارکت مردم نداریم.

ضرغامی اضافه کرد: نگاه گردشگری و برندسازی نکته مهمی است که در گردشگری خوراک باید به آن توجه شود. این موضوع بسیار مهم است و البته نکات ظریفی هم دارد؛  بسته‌بندی هم مهم است، اگر در این باره کار علمی و هنرمندانه انجام شود خوراک و غذای هر منطقه می‌تواند به برند گردشگری آن منطقه و استان تبدیل شود. اکنون به صورت سنتی غذا و خوراک بعضی از استان‌ها برند آن‌ها هستند، اما باید بیشتر کار کنیم چرا که ظرفیت‌های زیادی برای گسترش این حوزه داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: معتقدم خوراک بخش مهمی از میراث ناملموس ما را نشان می‌دهد. من به همکاران معاونت میراث‌فرهنگی نیز گفتم در کنار میراث ملموس، میراث ناملموس نیز بسیار اهمیت دارد چرا که میراث ناملموس مثل پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک ریشه در فرهنگ ارزشمند تمدنی ما دارد. ضمن این که توجه به میراث ناملموس و آیین‌ها و برگزاری جشنواره‌های مرتبط با میراث ناملموس می‌تواند به نشاط جامعه و خانواده‌ها کمک کند..

وی ادامه داد: در گردشگری ارزان قیمت یکی از موضوعاتی که مورد توجه ما قرار دارد، توجه به خوراک است. ما اعتقاد داریم گردشگری حق همه است. بخشی از هزینه‌های سفر به خوراک سفر برمی‌گردد، از این رو درحال برنامه‌ریزی هستیم تا خوراک ارزان قیمت با حفظ کیفیت برای عموم گردشگران فراهم شود تا شاهد رونق گردشگری ارزان قیمت باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت بسته‌بندی در تولید خوراک و غذا و نوشیدنی اشاره کرد و افزود: برای این که در گردشگری خوراک رونق بیشتری کسب کنیم حتما باید به بسته‌بندی آن توجه داشته باشیم. بسته بندی نامناسب نباید برای خوراک در نظر گرفته شود این ضعف را در صنایع‌دستی نیز داریم. از این رو برای توسعه و رونق گردشگری خوراک باید به بسته‌بندی آن توجه ویژه داشته باشیم.

ضرغامی با اشاره به حضور وزیر آموزش و پرورش در این مراسم افزود: از حضور آقای نوری در این مراسم تشکر می‌کنم. یکی از موضوعات گردشگری ما گردشگری دانش‌آموزی است که در این باره برنامه‌های بسیار خوبی داریم که اجرا خواهند شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان صحبت‌های خود با قدردانی از همکاری دولت و مجلس در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: خوشبختانه آقای دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نیز در مراسم حضور دارد. من از آقای دشتی می‌خواهم مشخصا در حوزه گردشگری خوراک نیز حمایت‌های خود را به کار گیرند تا روز به روز شاهد رونق هرچه بیشتر این حوزه از گردشگری باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم با حضور مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، از فعالان حوزه‌های مختلف گردشگری خوراک تقدیر شد. 

در بخش مقاله‌ها از سمانه گل پیکری فرد (امیرحسین حکمت نیا و مونا قربانی مشترک)، رقیه شجاع، محدثه رضا زاده سیاه کورابی، سامان شافعی تقدیر شد، همچنین فضه اکبریان، آرش هوشی و  غلام حیدر ابراهیم بای سلامی جایزه مقاله برگزیده را دریافت کردند. 

در حوزه گردشگری خوراک از سیروس سوسنی مدرس گردشگری خوراک و پایه‌گذار کترینگ‌های هوایی، محمد صارمی پژوهشگر گردشگری خوراک و مدرس استانداردسازی غذاهای ایرانی، امیر شهبازی پژوهشگر گردشگری خوراک و مدرس نان و شیرینی، حافظ صفایی پژوهشگر و مدرس نوشیدنی‌های گرم و سرد، غلامعلی کاظمی قشقایی فعال فرهنگی و پژوهشگر خوراک اقوام ایرانی، سروش پرهامی پژوهشگر و مدرس گردشگری خوراک، علیرضا دلدار متخصص راه‌اندازی رستوران‌های خوراک ایرانی در کشورهای خارجی، روح اله فراهانی فرحت سرآشپز رستوران هتل آزادی و خوراک ملل، علی مرادپور سرآشپز هتل پارسیان اوین، حسن عیاق سرآشپز رستوران فرانسوی بیستانگو هتل رامتین استاد آشپزی، جعفر کریم زاده مدیرعامل دبیرخانه ملی کباب ساتوری بناب آذربایجان، هلیا فراهانی نفر اول مسابقات خوراک پزان کوچک و سرآشپز کودک ماموریان سرآشپز کشور ارمنستان، تقدیر شد. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری :  جای شبکه خوراک در تلویزیون خالی است / وزیر آموزش و پرورش : برای گردشگری کودکان، کاری انجام نشده است

در ادامه ،رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان تندیسی را به نیابت از خانواده گردشگری ایران به مهندس سید عزت الله ضرغامی تقدیم کرد و مهندس ضرغامی نیز تندیسی به رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان هدیه داد. 

نشان نوروز محمدرضا پاکروان و نماینده جایزه نوروز به مهندس سید عزت‌الله ضرغامی اهدا شد و تابلوی نگارگری هنر بانوی ایرانی به وزیر آموزش و پرورش اهدا شد.

برای گردشگری کودکان کاری انجام نشده است

در بخش دیگر این مراسم ،« یوسف نوری » وزیر آموزش و پرورش گفت: این روزها در ابتدای سال تحصیلی هستیم و باید گفت نباید حوزه گردشگری و تحصیل و آموزش را از هم جدا دانست. 

او افزود: ما دو رویکرد نسبت به گردشگری داریم، یکی رویکرد اقتصادی است که آن را صنعت می‌نامیم و رویکرد دوم این که گردشگری را به عنوان فعالیت و رویداد فرهنگی می‌دانیم و از نظر ما بایدرویکرد فرهنگی را برجسته کنیم. 

نوری افزود: گردشگری ، محرک تمام هنرها است و هنرهای دستی، تجسمی، نمایشی و معماری شامل اینها می‌شود. اگر بخواهیم این هنرها در جامعه نشر یابند بهترین زمینه آن گردشگری است. 

او با اشاره به سه مکتب غذایی گفت : مکتب ایران، رم و چین سه مکتب غذایی هستند، مکتب ایران شامل ایران قدیم، غذاهای ترکی، هندی، کردی، عربی و سایر گویش‌ها است که از تنوع بسیار زیادی برخوردارند، از سویی ما بیش از ۳ هزار نوع نان داریم، وقتی جاذبه‌ها را نگاه می‌کنیم، جاذبه خوراکی مثل کباب در راس جاذبه‌های گردشگری برخی شهرها است. 

او با بیان اینکه اگر با نگاه هنری به گردشگری نگاه کنیم باعث رشد آن می‌شویم، گفت: در آموزش و پرورش ،تعدادی واقعیت و تعدادی انگاره وجود دارد. واقعیت‌های ما این است که از تولد تا پایان کودکی، در نظام آموزش و پرورش قرار داریم. حدود ۲۴ میلیون نفر دانش‌آموز و نوآموز داریم که در ایران ۳۰ درصد و در دنیا ۲۵ درصد هستند. ۱۰۵ هنرستان گردشگری داریم که در حال گسترش هستند. همچنین ۳۵۰ اردوگاه که یکی در نیشابور، شهید باهنر، و… قرار دارد. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری :  جای شبکه خوراک در تلویزیون خالی است / وزیر آموزش و پرورش : برای گردشگری کودکان، کاری انجام نشده است

او ادامه داد: در دنیا، امروز تعیین کننده رفتار مصرف خانوار، بدون شک کودکان هستند. گردشگری، نقش مصالح را دارد، موضوع دیگری که وجود دارد این است که در بحث خوراک به دانش‌آموزان ما آشپزی آموزش داده نمی‌شود و بچه‌ها یاد نمی‌گیرند چطور غذا درست کنند، مربی و تور لیدر برای کودکان نداریم و یا اگر داریم تعدادشان خیلی کم است و از همین جا باید از این افراد دعوت کنیم تا در این چرخه قرار بگیرند. 

نوری افزود: باید ۲۰ درصد از فعالیت‌های مدرسه خارج از مدرسه انجام شود، یعنی جامعه باید آمادگی این را داشته باشد در تمام بخش‌ها بسته‌هایی را به عزیزان مدرسه‌ای اهدا کند. 

او با بیان اینکه صنعت گردشگری هیچ جایی برای کودکان باز نکرده است، افزود: جای بازی در برخی مکان‌ها برای کودکان است در صورتی‌که کودکان جایی برای بروز خلاقیت می‌خواهند و این فضا وجود ندارد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر فرد به سواد مفهومی نرسد، سواد عملکردی نخواهد داشت و ترجیح می‌دهد پای موبایلش بنشیند تا اینکه درباره گردشگری مطالعه کند و بیاموزد. اگر فردی سواد عملکردی نداشته باشد نمی‌تواند از گردشگری اطلاعاتی بدست آورد. 

وی افزود: باید از ظرفیت دانش‌آموزان در هر موقعیتی استفاده کرد و لازم است در توسعه زیرساخت‌ها روش‌ها و تربیت نیروی انسانی تغییراتی ایجاد کنیم که بر اساس ذائقه دانش‌آموزان باشد. ما برای این ارتباط بین آموزش و پرورش و گردشگری آماده هستیم اما دوست داریم دانش‌آموزان ما به عنوان راهنمایان گردشگری یک گام به سمت ما بردارند تا ما هم یک قدم فراتر برداریم و هنرستان‌هایی راه‌اندازی کنیم. 

برندسازی غذای ایرانی مزیت‌ گردشگری برای کشور است

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ ایرانی به دانایی ایرانیان به محیط اطرافشان گفته می‌شود و این فرهنگ را در آثار تاریخی گذشتگان می‌توان دید، اما جنبه‌ای از میراث فرهنگی که کمتر به آن اشاره شده میراث فرهنگی معنوی یا ناملموس ما است. تنوع غذایی بین اقوام ایرانی از جمله میراث ناملموس متاثر از فرهنگ غنی ایرانی است. 

وی افزود: خوراک آشپزی یا فرهنگ هر سرزمین متبلور از زیست بوم هر سرزمین است و به همین دلیل امروزه برای آشنایی با فرهنگ هر منطقه، خوراک یکی از مسائل مهم آن منطقه است، گردشگری خوراک شاخه‌ای از گردشگری فرهنگی است و در ثبت این میراث ناملموس در فهرست جهانی باید مبادرت لازم انجام بگیرد. 

« دشتی اردکانی » ادامه داد: گردشگری خوراک در سبد گردشگری، سهم قابل توجه ۲۵ الی ۳۹ درصدی دارد، همچنین پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد گردشگری به ۹ درصد در جهان افزایش یابد، گردشگری تغذیه، آشپزی و سفره رنگین ایرانی یکی از مزیت‌های رقابتی ایران در صنعت گردشگری است و برندسازی غذای حلال ایرانی می‌تواند در ارتقای کیفیت و جذب گردشگر سهم مهمی داشته باشد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشپزی می‌تواند به رونق این حوزه کمک کند. 

او در ادامه بیان کرد: گردشگران به دنبال تجربه‌های جدیدی در سفرهای خود هستند و غذای ایرانی بهانه خوبی برای سفر به ایران است، در این راستا پیشنهاد می‌شود به معرفی و آموزش توجه بیشتری شود، در این حوزه نقش رسانه‌ها و آموزش بسیار مهم است. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری :  جای شبکه خوراک در تلویزیون خالی است / وزیر آموزش و پرورش : برای گردشگری کودکان، کاری انجام نشده است

« دشتی اردکانی » با توجه به ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه به موضوع گردشگری اشاره کردند و ما در این زمینه می‌توانیم بهترین قوانین را در مجلس به تصویب برسانیم تا به امید خداوند از زحمات آقای ضرغامی در برنامه پنج سال آینده کشور استفاده خوبی داشته باشیم. 

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نوری، وزیر آموزش و پرورش در صحبت‌هایشان اعلام آمادگی کردند که آموزش و پرورش در خدمت گردشگری است. باید بگویم گفتمان گردشگری باید از مدرسه شروع شود و انتظارم این است که با هماهنگی بین ما و شما باید به گردشگری پرداخته شود.

او تصریح کرد: در یک سال گذشته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدامات خوبی انجام دادند و اگر ما با هم هماهنگ شویم می‌توانیم نتیجه بهتری کسب کنیم.

گفتنی است این همایش با مشارکت موسسه فرهنگی و هنری « عصرگفتگوی قلم » و سازمان متخصصین مدیران ایران و نیز با مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، با هدف معرفی و شناخت ظرفیت‌های گردشگری خوراک و با تاکید بر رونق گردشگری موضوعی و تخصصی برگزار شد.

 

کدخبر: 830383 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟