پیش بینی قیمت دلار و سکه

به گزارش رکنا، در طول هفته گذشته بود که با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا و قیمت سکه در مسیری کاهشی قرار گرفتند. طلا تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه تا کانال ۱۴ میلیونی پایین آمد.

اما با مخابره یکسری اخبار سیاسی مانند بیانیه گروه هفت علیه برنامه هسته‌ای ایران و پایان مذاکرات دوحه در شرایطی که مقامات اروپایی از آن راضی نبودند دوباره روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد.

در لحظه تنظیم این گزارش طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و سکه در رقم ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

احتمال کاهش قیمت طلا وجود دارد؟

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: برای بررسی شرایط طلا در داخل کشور دو عامل دلار و انس جهانی درنظر گرفته می‌شود.

با درنظر گرفتن رکود تورمی در سطح جهانی، احتمال کاهش رشد اقتصاد و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در جهان انتظار اینکه رشد شدیدی در قیمت انس وجود داشته باشد پایین آمده است.

او ادامه داد: از آنجایی که احتمال توافقات برجامی در روزهای فعلی نسبت به گذشته بیشتر شده و احتمال کاهش قیمت دلار به واسطه بهبود شرایط وجود دارد می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت دلار باز هم در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

این کارشناس همچنین گفت: علیرغم اینکه انتظار کاهش چشم‌گیری برای دلار داخلی و انس جهانی مشاهده نمی‌شود، ولی احتمال رشد زیادی نیز نمی‌رود.

محبی درمورد پیش‌بینی خود توضیح داد: بنابراین قیمت طلا در داخل کشور به واسطه قیمت دلار و انس جهانی می‌تواند کاهشی باشد. ولی در آنیده بلندمدت انتظار رشد قیمت طلای داخلی وجود دارد.

بازار جهانی، ترمز قیمت طلا را می‌کشد؟

بر خلاف بازار داخل که روند قیمت‌ها در آن فزایشی بود، قیمت انس جهانی طلا دو دلار کاهش پیدا کرد و به هزار و ۸۱۳ دلار رسید.

سوالی که وجود دارد این است که در هفته آینده قیمت طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟ دو عامل بر قیمت طلای داخلی اثر می‌گذارد، یکی نوسانات نرخ ارز و دیگری قیمت جهانی طلا.

قیمت دلار در بازار آزاد ظرف یک روز رشد قابل توجهی داشت و همین مساله بر افزایش قیمت طلا و سکه هم اثرگذاشت.

پیش‌بینی‌ها می‌گفت عاملی که می‌تواند قیمت دلار را مهار کند،‌مذاکرات برجامی و توافق است.

اما مذاکرات دوحه بدون نتیجه امیدوارکننده‌ای پایان یافت و فعلا مشخص نیست مذاکرات جدید چه زمان شروع می‌شود و چقدر به نتیجه نزدیک می‌شود.

اما شواهد حاکی از این است که اگر قیمت دلار افزایش پیدا نکند،‌بعید است که ظرف هفته آینده کاهش داشته باشد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت طلا و سکه هم دنباله‌روی قیمت دلار باشند.

منبع: تجارت نیوز

کدخبر: 798659 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟