پروفسور ناجی: دنیا خوف انگیز شده/ نباید زمان مواجه علم پزشکی با تغییرات اقلیمی را از دست بدهیم/ فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تغییر اقلیم به تغییرات طولانی مدت دما و الگوهای آب و هوایی اشاره دارد. این تغییرات ممکن است طبیعی باشند، اما از دهه 1800، فعالیت‌های انسانی عامل اصلی تغییرات آب و هوایی بوده است. در درجه اول به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی (مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز) که باعث افزایش سطح گازهای گلخانه‌ای گرما در جو زمین می شود شکل گرفتند. افزایش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی، مانند پتویی که به دور زمین پیچیده شده است، گرمای خورشید را به دام می اندازد و دما را افزایش می دهد. نمونه هایی از انتشار گازهای گلخانه ای که باعث تغییرات آب و هوایی می شوند عبارتند از دی اکسید کربن و متان.

با حمله تغییرات اقلیمی که پاسخ تخریب های گذشته ما روی زمین است دولت‌ها، سازمان‌های بین‌دولتی، سازمان‌های غیردولتی، کسب‌وکارها، نهادهای تحقیقاتی، جامعه مدنی و غیره با هم در جهان در حال فعالیت هستند  تا علم و دانشی را ایجاد کنند که به ما امکان می‌دهد با علل و تهدیدهای تغییرات آب‌وهوایی مقابله کنیم در این جا ایرانیان باید از خود سوال کنند که مسئولان کشور برای مقابله با تغییرات اقلیمی که در حمله خود به نقاط مختلف جهان، تعارف ندارد چه تدابیری اندیشیده و چه برنامه هایی پیش رو دارند؟

این تغییرات سیاره‌ای خیلی سریع در حال پیشرفت است و نه تنها انسان‌ها و حیوانات نمی‌توانند با آن سازگار شوند که سلامت ما را آسیب‌پذیرتر کرده است، تغییرات چشمگیر در آب و هوا به این معنی است که ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها می‌توانند راحت‌تر پخش شوند و در مکان‌هایی که هرگز ظاهر نشده‌اند نیز ظاهر و مردمان را گرفتار کنند.

این شرایط و مقابله با این وضعیت، برنامه ریزی می طلبد و ایران به عنوان یکی از کشورهایی که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی است باید به طور جدی برای مواجهه با بیماریی هایی که حاصل این تحولات سیاره ای است آماده شود. وزارت بهداشت چه کرده است؟ آیا مواجهه با این تحولات فقط برنامه وزارت بهداشت کشور را می طلبد؟

تحقیقات خطرناک دانشمندان بر روی ویروس ها

دکتر علیرضا ناجی

 

پروفسور علیرضا ناجی - رئیس مرکز ویروس شناسی ایران در این خصوص با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در این خصوص تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست و یک همت ارگانی جمعی را می طلبد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کشور همیشه باید در برابر اینگونه حملات سیاره ای و شرایط اقلیمی آمادگی داشته باشد.دنیای امروزی از نگاه بنده، دنیای کثیف و خوف انگیزی شده است. شرایط به شکلی پیش رفته  که برخی از دانشمندان به جای اینکه باعث سلامتی شوند با تولید یکسری پاتوژن ها، باعث عدم سلامتی مردم می شوند.انگیزه های این دانشمندان،به ظاهر تحقیق است اما نتیجه مخرب است.

وی با اشاره به ویروس جدیدی که چینی ها از آن خبررسانی کرده اند گفت: در مورد ویروس اعلام شده باید توجه داشت که ابتلای خطرناک و مرگبار آن از موش به انسان مورد شک است زیرا گیرنده های ایسو در انسان نسبت به موش خیلی کمتر است، بخصوص در مغز. بیشترین گیرنده های ایسو در انسان را در ریه مشاهده می کنیم وهمین باعث این شده است که تارگت اصلی این ویروس هم ریه باشد.ضمن اینکه موش هایی که این آزمایشات برروی آنها در چین صورت گرفته است در حقیقت موش های مهندسی ژنتیک هستند. دقت کنیم که این نوع مطالعات از سوی دانشمندان خوب است و تکامل دراین علم را نشان می دهد و میزان تغییر ویروس ها را نشان می دهد اما اینکه دانشمندان به دنبال تولید ویروس‌ها باشند و در شرایط نامناسب این تحقیقات را انجام دهند که باعث انتشار ویروس شود، بسیار خطرناک است.

پروفسور ناجی در خصوص اینکه با توجه به انجام این نوع آزمایشات که بعضا در شرایط نامناسب و خطرناک در حال انجام است و لزوم ورود سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل در این امر و ممانعت از این روش تحقیقات تاکید داشت: ای رصد ها و هشدار و برخورد ها از سوی سازمان جهانی بهداشت در حال انجام است. این نوع انتشار ویروس ها یک نوع سیاست است. از نگاه بنده، خود کووید بیشتر یک بیماری سیاسی و اجتماعی است تا یک بیماری بهداشتی. وقتی دقت می کنید نوع انتشار، تبعات اقتصادی و بازارهایی که ایجاد کرد همه زاویه هایی را نشان می دهد که جنبه های سیاسی این ویروس را به توجه‌ها می کشاند.

فقط وزارت بهداشت وظیفه ندارد، همت جمعی می طلبد

پروفسور علیرضا ناجی – رئیس مرکز تحقیقات ویروسی کشور در خصوص اثرات تغییرات اقلیمی بر گسترش ویروس ها و ایران به عنوان یکی از کشورهای تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و تصمیماتی که وزارت بهداشت ایران باید در خصوص مواجهه مناسب با این شرایط بگیرد گفت: باید توجه داشته باشیم که کنترل بیماری ها وظیفه صرفا یک وزارتخانه نیست. وقتی در مورد تغییرات اقلیمی صحبت می کنیم یعنی در مورد چندین نهاد تصمیم ساز در ایران باید سخن بگوییم. همانطور که کنترل کووید تنها در توان و وظیفه وزارت بهداشت نبود، مقابله و آماده شدن در برابر حملات ویروس های دیگر در اثر تغییرات اقلیمی نیز تنها وظیفه وزارت بهداشت ایران نیست. همه ارکان های اجتماعی و فرهنگی و قضایی و پلیسی کشور در این امر باید کمک باشند تا از اثر تغییرات اقلیمی بر کشور و بخصوص شکل گیری بیماری های مختلف و یا گسترش بیماری ها جلوگیری کنیم.

وی تاکید داشت: حتی برای این برنامه‌ریزی ها با توجه به سرعت تغییرات اقلیمی و شرایط فعلی که حاکم کرده است دیر هم شده است. همین امسال نمونه ای مستند از تغییرات اقلیمی و آسیب های آن است. نه برفی و نه باران مناسبی شاهد بودیم و این خشکسالی خسارات خود را خواهد داشت. خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب ها، فرونشست ها خود نشانه های این خشکسالی ها است. مازوت سوزی ، خودروها و بنزین بدون کیفیت که تولید می شود، سوخت نامناسب حمل و نقل عمومی و و و همه عواملی است که  تغییرات اقلیمی را تسریع می کند و اثرات آن را نیز سریع تر برای جامعه نشان می دهد.

پروفسور ناجی با بیان اینکه پایش‌های بیماری‌ها نه فقط بیماری های عفونی که همه بیماری ها را باید افزایش بدهیم ادامه داد: فقط پایش بیماری های قابل انتقال مهم نیست حتی غیرقابل انتقال ها مثل سرطان و بیماری های ریوی و امثالهم نیز باید رصد شود و برای جلوگیری از افزایش آماری آنها برنامه ریزی شود. پایش این امر باید توسط وزارت بهداشت باشد ولی برای جلوگیری از گسترش و افزایش یک همت جمعی نیاز است. انجمن های پزشکی باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص کمرنگ بودن فعالیت انجمن های پزشکی در امر هشدار دادن به مسئولان و اعلام وضعیت بحران به جامعه گفت: انجمن ها فعالیت خنثی یا کمی ندارند. هشدار می دهند اما بعد از اعلام وضعیتی که آنها بیان می کنند، وزارت بهداشت و ارگان های مربوطه آنقدر که باید و لازم است اقدام به موقع انجام نمی‌دهند.

وی در پایان تاکید داشت: بیماری‌هایی که مرتب با محیط زیست و تغییرات آن است، مواردی نیست که زمان در آنها بی اهمیت باشد، اگر از زمان مناسب برنامه ریزی بگذرد دیگر اصلاح آنها بسیار سخت خواهد شد.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

 

کدخبر: 966003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟