شکایت محیط زیست قم از ورود فاضلاب صنعتی البرز به تالاب مره

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، مجید درگی با اشاره به اینکه بحث آلودگی زیست محیطی پساب تصفیه خانه اشتهارد بسیار جدی است ولی متاسفانه اهتمام جدی برای جلوگیری از ورود پساب این مجموعه به رودخانه شور وجود ندارد، اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته روزانه حدود ۴ هزار متر مکعب از پساب شهرک صنعتی اشتهارد وارد رودخانه شور می‌شود که علاوه بر آلودگی این رودخانه، به منابع آب‌های زیرزمینی هم آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه ساکنین اشتهارد از وضعیت این پساب به ستوه امده اند، تاکید کرد: البته این آلودگی صرفا به محیط زیست البرز خسارت وارد نمی‌کند و دو استان قم و تهران را هم درگیر کرده است.

این مسئول با اشاره به شکایت محیط زیست قم در خصوص آلودگی‌ای که از طریق رودخانه شور وارد تالاب مرده این استان می‌شود، افزود: تا کنون حتی یک جلسه برای تعیین تکلیف وضعیت پساب این تصفیه خانه برگزار نشده است و گویا مسئولین اهتمامی برای رفع این معضل زیست محیطی ندارند.

درگی بیان کرد: محیط زیست هیچ مشکلی با توسعه صنعت و تولید استان ندارد ولی قرار نیست فعالیت این بخش به سلامت مردم و محیط زیست آسیب وارد کند و انتظار می‌رود همانطور که مسئولان کلان استان نسبت به چگونگی فعالیت واحدهای تولیدی و مشکلات آنها حساسیت دارند، به مسائل زیست محیطی هم اهمیت دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه محیط زیست سرمایه ملی است و با نگاه جزیره‌ای نمی‌توان بحران‌های موجود را مدیریت کرد، گفت: هر دستگاه باید به فراخور توان و وظیفه خود از محیط زیست حفاظت کند و پای کار باشد.

خسارت محیط زیست در سیل جاده چالوس دیده نشد

مدیرکل محیط زیست البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سیل اخیر جاده چالوس خسارت زیادی به محیط زیست منطقه به ویژه آبزیان پایین دست سد کرج وارد کرد، گفت: متاسفانه در برآوردهای خسارت این سیل همه بخش‌ها به جز محیط زیست دیده شد.

درگی با اشاره به سیل سال گذشته طالقان هم افزود: برآوردخسارت این سیل در بخش‌های مختلف از جمله آسیب به خودروها، واحدهای مسکونی، زیرساخت‌ها و ... حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام شد ولی هیچ کس توجهی به خسارت‌های زیست محیطی نکرد.

محیط زیست هیچ تعارضی با توسعه ندارد

وی با بیان اینکه سیل جاده چالوس باعث تلف شدن هزاران آبزی از جمله قزل آلاهای خال قرمز شد، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته چیزی حدود ۳۷ میلیارد تومان ارزش آبزیانی بود که در محدوده سیل از بین رفته‌اند ولی این خسارت در هیچ گزارشی عنوان نشده است.

این مسئول گفت: متاسفانه بسیاری از ما نسبت به اهمیت محیط زیست برای زندگی خود و نسل‌های آینده آگاهی نداریم و در هر جایگاه و موقعیتی که قرار داریم بر روی مشکلات امروز تمرکز کرده و به فکر آینده نیستیم.

وی توضیح داد: محیط زیست هیچ تعارضی با توسعه ندارد ولی تکته این است که توسعه باید بر اساس پیوست‌ها و ضوابط زیست محیطی اتفاق بیفتد.

کدخبر: 919682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟