پای تخریب آثار فرهنگی ایذه به سفرنامه های خارجی هم کشیده شد

به گزارش رکنا از خوزستان، دکتر محمد جوادی یگانه در کانال تلگرامی خود بخشی از سفرنامه آنا داویتاشویلی اسلام شناس ایرانی-آلمانی را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ را به اشتراک گذاشته است.دکتر آنا داویتاشویلی

(Ana Davitashvili)، محقق پست‌دکترای دانشگاه توبینگن و مدرس دانشگاه هایدلبرگ آلمان است.متولد تفلیس است و در سال ۲۰۰۹ برای ادامه تحصیل به آلمان رفته و تاکنون در آنجا زندگی می‌کند. لیسانس عرب‌شناسی را در دانشگاه گرجستان گرفته، فوق‌لیسانس اسلام شناسی در رشته اسلام شناسی در دانشگاه هایدلبرگ، و تز دکترایش «حوری بهشتی در تفاسیر قرآن تا قرن دهم میلادی» است. زبان‌های گرجی، روسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی، ترکی، فارسی و سریانی می‌داند.

خانم داویتاشویلی به هجده کشور خاورمیانه و آفریقا و اروپا سفر کرده و سه بار نیز به ایران آمده است. بار اول، سه ماه فوریه تا می‌۲۰۱۶ در ایران بود و در مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه اصفهان به یادگیری زبان فارسی مشغول بود. بار دوم، اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان توریست از کرمان و هرمز و قشم بازدید کرد و در بار سوم، در ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹ دوباره به اصفهان برای زبان‌آموزی آمد و به قم، شمال، تبریز، ارومیه، زنجان و خوزستان هم رفت.

او در سفرنامه ۱۳۴ صفحه‌ای که به فارسی از سه سفرش به ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ نوشته، شرح سفرش به شهر‌های مختلف ایران را می‌دهد. یکی از این شهرها، شهر باستانی ایذه در استان خوزستان است.

در این سفرنامه، از برخی نکات مهم در ایران مانند محبت ایرانیان به غریبه‌ها، تعارف و پیچیدگی‌های آن، چای، و نوروز یاد می‌کند و تقریباً از همه شهر‌ها و مکان‌هایی که بازدید کرده به نیکی یاد می‌کند، اما در باره مواردی که می‌تواند موجب سوء‌تفاهم برای توریست‌ها در ایران بشود هم در دو فصل توضیح می‌دهد. برخی از آن‌ها عبارت است از: احوالپرسی بیش از حد؛ روبوسی مردان؛ و سوءتعبیر مردم از لبخند زدن دیگران به آنها.

او در نقد برخی از رفتارهای ایرانیان آورده است: استفاده زیاد از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف؛ اسراف در مصرف انرژی؛ بی‌توجهی به میراث فرهنگی و حسرت از اینکه سنگ‌نگاره‌های نزدیک ایذه در حال خراب شدن است.

موضوع تخریب، بی توجهی به آثار منحصر به فرد شهرستان ایذه و شیوع بی رویه حفاری های سوداگرانه در سکوت مدیران و متولیان وزارت میراث فرهنگی کشور، یکی از موضوعات مهمی است که همواره توسط دوستداران میراث فرهنگی و خود مردم ایذه، بارها رسانه ای شده است و همچنان بدون دریافت هرگونه بازخوردی، ادامه دارد. 

متن این سفرنامه در صفحه آکادمیای خانم داویتاشویلی قابل مشاهده است. همچنین مقاله او در مجله بخارا با عنوان «ایران‌شناسی در آلمان در ۱۶ سال اخیر، بعد از درگذشت آنه‌ماری شیمل» هم در صفحه آکادمیای او در دسترس است.

 

 

 

 

 

کدخبر: 907805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟