سهامدار پتروشیمی میانکاله: فعالیت این مجموعه بلامانع است،تمامی مجوزها دریافت شده است/ خبرنگاران مشاهده مجوزها را درخواست کردند، انجام نشد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نشست خبری سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله بعد از ظهر امروز با حضور قاسم خلیل خلیلی، نماینده سهام دار، محمد رمضانی، مدیر عامل و محمد محمدی، مشاور محیط زیست پروژه در محل احداث این مجموعه در اراصی حسین آباد بهشهر برگزار شد.

در این نشست نمایندگان سرمایه گذار به تشریح ضرورت احداث این مجموعه پرداختند و به این نکته اذعان داشتند که این مجموعه تمامی مجوزهای لازم برای را برای شروع فعالیت خود کسب کرده است.

قاسم خلیل خلیلی:فعالیت این مجموعه بلامانع است

در ابتدای این نشست قاسم خلیل خلیلی، نماینده سهامدار با اشاره به اینکه این مجموعه تمامی مجوزهای لازم برای آغاز به کار را از نهادهای مختلف از جمله سازمان محیط زیست دریافت کرده است، بیان داشت:  مقامات سازمان محیط زیست طی جلسات متعدد و طی نامه های مختلف عنوان کرده اند که فعالیت این مجموعه بلامانع است و فعالیت پتروشیمی در این منطقه هیچ مغایرتی با مسائل زیست محیطی ندارد.

تمامی مجوزهای لازم را دریافت کرده ایم

وی ادامه داد: ما تمامی مراحل از موافقت اصولی تا کسب مجوزهای لازم از نهادهای متولی را برای آغاز به کار دریافت کرده ایم و حتی معاونان سابق سازمان در پایین نامه ای که به منزله کسب مجوز برای شروع به کار این مجومه است را امضا کرده اند.

اشاره وی به نامه ای بود که در آن اعضای امضا کننده از جمله مسعود تجریشی، معاون سابق سازمان محیط زیست در آن عنوان کرده اند که ملزم به اختصاص زمین کافی، آب و سایر امکانات دیگر برای احداث این مجموعه شده اند اما این سند برای هیچ نهادی الزام آور نبوده است.

در ادامه خلیل خلیلی با اشاره به حجم بالای سرمایه گذاری در این منطقه و توان ایجاد اشتغال برای جمعیت بیکار در منطقه، گفت: صنایع پتروشیمی یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای توسعه این منطقه است که متاسفانه بسیار مغفول مانده است.

سرمایه گذار میانکاله  برخورد منتقدان به پروژه را ابهام برانگیز دانست

خلیل خلیلی با اصرار بر اینکه نامه های مختلفی که مورد تایید مقامات محیط زیست و برخی دیگر از مقامات دولتی و مجلس قرار گرفته به منزله دریافت مجوز است در پاسخ به منتقدین ، برخورد آنها را ابهام برانگیز برشمرد و تاکید کرد: لازم است سازمان محیط زیست در سیاستی که در پیش گرفته یک تجدید نظری داشته باشد تا بتوان اقدامات اولیه برای سرمایه گذاری در این زمینه را با سرعت پیش برد.

سرمایه گذاران پتروشیمی میانکاله خود را موظف به رعایت الزامات محیط زیستی می دانند

وی با اشاره بر اینکه تمامی سرمایه گذاران این مجموعه خود را موظف به رعایت الزامات زیست محیطی می دانند، تاکید کرد: ما در این مورد حساسیت ویژه ای داریم اما نمی توان محیط زیست را در کنار موانع برای توسعه این منطقه دسته بندی کرد.

مشاور محیط زیست پروژه : تامین آب پروژه از طریق آب دریا خواهد بود

همچنین در این جلسه محمد محمدی، مشاور محیط زیست پروژه در پاسخ به سوال خبرنگاران تصریح کرد: تامین آب این پروژه از طریق آب دریا خواهد بود و بر مبنای مدلسازی موجود و خواسته های سازمان محیط زیست اب در نقطه ای به فاصله ۱۱ کیلومتر از ساحل از دریا گرفته شده و در فاصله ۱۵ کیلومتر از ساحل آب تخلیه خواهد شد.

وی ادامه داد: مدلسازی این پروژه برای شورابه آن از روش اسمز معکوس استفاده خواهد کرد اما برای این امر در ابتدا پیشنهاد دادیم که در این خصوص آب را از فاصله ۴۰۰ متری از دریا گرفته و در فاصله ۹۰۰ متری در آب خالی کنیم اما نگرانی سازمان این بود که اگر در آینده صنایعی در منطقه درخواست برداشت آب از دریا را داشته باشند این آب قطعا استانداردهای لازم را در نزدیکی لب ساحل از دست خواهد داد.

مشاور محیط زیست پروژه تاکید کرد: این مساله مطرح می شود که خوراک گاز برای این مجموعه در شرایطی که استان در اوج پیک با کمبود گاز مواجه است یک مساله غیرواقعی است و پایه و اساس پتروشیمی در کشور کاملا مشخص است و حتی تولیدات و پسماند نیز در این فرآیند مشخص است و توانسنجی استان به ما تاکید داشته است که در زمانهای پیک مصرف پتروشیمی متوقف یا کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل پتروشیمی میانکاله: میزان اشتغالزایی این مجموعه نزدیک به ۷ هزار نفر است

محمد رمضانی مدیر عامل این مجموعه نیز در توضیحاتی افزود: میزان اشتغالزایی این مجموعه نزدیک به ۷ هزار نفر است که با انتقاد جدی خبرنگاران مواجه شد.

او در توصیح این ادعا تاکید کرد: از فرآیند آغاز تولید به بعد این پروژه نزدیک به هزار مورد اشتغالزایی خواهد داشت و این می تواند برای حل مساله بیکاری در منطقه موثر باشد.

مدیران پتروشیمی میانکاله مجوز رسمی سازمان محیط زیست را به خبرنگاران نشان ندادند

ادعاهای فنی و توجیهات نمایندگان پروژه تا جایی پیش رفت که با انتقاد جدی بخش قابل توجهی از خبرنگاران حاضر مواجه شد و تعدادی از نمایندگان از مسوولان برگزاری نشست درخواست کردند تا مجوز رسمی و نهایی را که از سازمان محیط زیست دریافت کرده است را منتشر کند که با پاسخ منفی آنها رو برو شد.

در پایان جلسه هر سه نماینده سرمایه گذار پذیرفتند مجموعه مجوز لازم برای آغاز ندارد

در پایان جلسه هر سه نماینده سرمایه گذار پذیرفتند که این مجموعه مجوز لازم برای آغاز احداث پروژه را ندارند. در این راستا قاسم خلیل خلیلی از سازمان محیط زیست خواست تا در اقدامی آشتی جویانه طی جلسه ای به مشکلات این مجموعه رسیدگی کند و برای رفع موانع سرمایه گذاری این پروزه قدم های مثبتی بردارد.

به گزارش رکنا، در حاشیه این نشست حر منصوری، از فعالان محیط زیست منطقه به دلایل نامعلومی بازداشت شد و این نشست با بازدید خبرنگاران از منطقه میانکاله به اتمام رسید.

در ادامه صحبت های مسعود لاهوت،خبرنگار اعزامی رکنا به نشست را مشاهده می کنید:

کدخبر: 906414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟