پتروشیمی میانکاله در آستانه یک توافق فاوستی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نشست خبری سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله در حالی تا ساعاتی دیگر برگزار می شود که این معادله همچنان در حالت چند مجهولی قرار دارد و به معنای واقعی کلمه سرشار از ابهامات و سوالات بی پاسخی است که نه تنها سرمایه گذار این پروژه بلکه نهادهای قانونی نیز از پاسخ دادن به آن و اقدام عملی در برابر هرگونه فعالیت فراقانونی سرباز می زنند.

بعد از آغاز به کار عملیات احداث این مجموعه در هفته های گذشته، هیچ خبر رسمی مبنی بر رفع حکم توقف اجرای پروژه که از سوی قوه قضاییه صادر شده بود به گوش نمی رسید تا اینکه فشار افکار عمومی باعث شد تا دادستان کل کشور نسبت به این مساله واکنش نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور پیشتر در خصوص فنس‌کشی پروژه پتروشیمی میانکاله گفته بود: با رئیس سازمان محیط زیست درباره این موضوع صحبت و سوال کردم آیا مجوزی داده‌اید که آن‌ها بتوانند در این منطقه چنین تاسیساتی را به وجود بیاورند؟ که رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد خیر، مجوزی ندادیم و گفتند که یک مصوبه دولت است و این مصوبه باید اصلاح یا ابطال شود، از این رو قول مساعد دادند که این موضوع را در دولت مطرح کنند.

وزیر کشور: هر اتفاقی که بخواهد محیط زیست میانکاله را برهم بزند مورد تایید نیست

اما سرمایه گذار این پروژه بدون ذره ای توجه به این مساله به کار خود ادامه داد تا جاییکه وزیر کشور در گفتگو با خبرگزاری رکنا در تاریخ 5 تیر 1402 تاکید کرده بود: هر اتفاقی که بخواهد محیط زیست منطقه میانکاله را به هم بزند مورد تایید ما نیست. او همچنین گفته بود: میانکاله یک نقطه مهم محیط زیستی در کشور است و سازمان محیط زیست در آن منطقه مسوولیت دارد که باید به وظایف خود عمل کند.

سلاجقه: دیگر پروژه ای به نام میانکاله وجود ندارد

بعد از وی اما علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اظهاراتی صریح بیان داشت: دیگر پروژه ای به نام میانکاله وجود ندارد. او گفته بود: ما از دستگاه های قضایی استان، هم دادستانی و هم مجموعه قضایی استان می خواهیم که این کار از بعد قضایی دنبال شود.

سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله بی توجه به ممانعت ها در حال فنس کشی در منطقه

اما سرمایه گذار این پروژه بی اعتنا به تمامی مسائل مطرح شده در حال فنس کشی در منطقه است و این اقدام را تا جایی ادامه داده است که امروز با جمع کردن خبرنگاران استانی در محل احداث پروژه قصد در ارایه توضیح برای روشن شدن مساله در بین افکار عمومی خواهد داشت. حال اینکه این نشست مطلوب سرمایه گذار باشد یا نتیجه عکسی در پی داشته باشد تا ساعاتی دیگر مشخص خواهد شد.

نکته حائز اهمیت در مورد پروژه پتروشیمی میانکاله این است که در موارد مشابه دستگاه های نظارتی و به ویژه قوه قضاییه و پلیس مماشاتی با فرد یا مجموعه متخلف از خود نشان نمی دهند و اینکه چرا در خصوص این پروژه که در حال حاضر تبدیل به جنجال برانگیزترین پروژه سرمایه گذاری تاریخ ایران شده است، تا این حد انعطاف از خود به خرج داده اند جای بسی تعجب است و بیم آن می رود که میانکاله آبستن یک توافق فاوستی برعلیه مام طبیعت باشد.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 906083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟