اولین پویش مردمی پیشگامان ثبت جهانی ایذه برگزار شد

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، با توجه به روند کند و ناامید کننده پرونده ثبت جهانی ایذه، یکی از دغدغه‌های عمده فرهنگی مردم این شهر و دوستداران میراث فرهنگی در استان خوزستان، به سرانجام رساندن پرونده منظر «طبیعی- تاریخی» این شهر تاریخی در استان خوزستان است. 

از همین روی و در ادامه تلاش‌های صورت گرفته توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه« تا ری شا» و دیگر علاقه‌مندان به میراث فرهنگی کشور، اولین پویش مردمی پیشگامان ثبت جهانی ایذه به وسیله برخی از چهره‌های فرهنگی« جعفر مهرکیان باستان شناس، اردشیر صالحپور نویسنده و پژوهشگر، مهدی فرجی باستان شناس، مرتضی امامی پژوهشگر، فرامرز خوشاب دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تا ری شا و بهنام رضایی مالمیر نویسنده و کارشناس ارشد تاریخ ایران » برگزار و در همین نشست جعفر مهرکیان به عنوان دبیر این پویش انتخاب شد. 

از جمله مباحث مطرح شده در این نشست می‌توان به موضوع ارزش‌های ثبت میراث فرهنگی، تاثیر میراث فرهنگی بر روند رشد شهری، ایجاد اقتصاد پایدار، تشکیل یک محور گردشگری با توجه به دیگر داشته‌های فرهنگی موجود در منطقه، توسعه گردشگری، اشتغال و ایجاد امید و نشاط عمومی اشاره کرد که در حاشیه همین موارد، دلایل ناکامی و عدم توفیق پرونده ثبت جهانی ایذه و وعده و وعیدهای بدون پشتوانه برخی از مدیران شهری و سیاسی نیز مورد ارزیابی و نقد کارشناسانه قرار گرفت. 

در ادامه جعفر مهرکیان، دبیر پویش مردمی پیشگامان ثبت جهانی ایذه، گفت: یکی از مواردی که باید متذکر شد این است که در ادوار گذشته برخی از مسئولان براین گمان بودند که ثبت جهانی با تمایل و میل آنها می‌تواند نهایی شود، در حالی که هیچ قدم اجرایی و مثبتی در این خصوص نه تنها توسط آنها صورت نگرفت، بلکه با اتخاذ روند اشتباه باعث شد روند این پرونده نه تنها یک قدم هم پیش نرود، بلکه به درجا زدن مبتلا شود و این درحالی است که شهرها و مناطق بسیاری بعد از ایذه آمدند و به ثبت جهانی منجر شدند. شهرهایی که اصلا در این فهرست جایی نداشتند و الان دارای جا و مرتبه جهانی هستند. 

وی ادامه داد: خوشبختانه از آنجایی که برخی از مدیران شهری، شهردار و اعضای شورای شهر فعلی و در راس آنها نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس متوجه ارزشمندی ثبت جهانی و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم این موضوع بر حوزه اقتصاد و اشتغال شده‌اند و می‌دانند مانند ادوار گذشته نمی‌توان با مذاکره خالی و خواهش و تمنا در وزارتخانه راه به جایی برد، شکل گیری این پویش در کنار تهیه مدارک و مستندات لازم و محکمه پسند برای قانع کردن کارشناسان ثبت جهانی، این امیدواری را به وجود آورد که در سال جاری با یک همکاری مضاعف و هم افزایی میان نیروهای فرهنگی تاثیرگذار در یک چارچوب علمی و کارشناسانه، روند پرونده ثبت جهانی در مسیر درست مورد پیگیری همه گیر قرار گیرد. 

این باستان شناس صاحب نام ایرانی ضمن تاکید بر ادامه دار بودن جلسات این پویش و تلاش در جهت رفع نواقص پرونده موقت، گفت وگو و دعوت از کارشناسان فن و چهره‌های علمی، در پایان گفت: آثار فرهنگی در ایذه بنا به گواه شواهد و اسناد موجود، هر کدام به تنهایی دارای قابلیت ثبت جهانی هستند. شهری با نیایشگاه های باستانی و طبیعی که با نگارکندهایی آراسته شده‌اند. نگارکندهایی که در دل خود اسناد هویتی«آیاپیر» یا ایذه بختیاری فعلی را به ثبت رسانیده و از آثار افتخارآمیز ایران و جهان در حوزه خانواده، سیاست و هنر محسوب می‌شوند. به جرات می‌توان گفت که آثار فعلی ایذه هر شش امتیاز ممکن برای ثبت در میراث جهانی را دارا هستند.

انتهای پیام/

 

کدخبر: 891742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟