35 هزار نفر در تهران مبتلا به ام اس‌اند که از هر 4 بیمار 3 نفر زن است/ لزوم گسترش بسته خدمت برای کمک به بیماران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماری های صعب العلاج در سالهای اخیر مورد حمایت عمده بیمه ای قرار گرفته است و مجلس نیز در این زمینه قوانینی به تصویب رسانده است که می تواند بخشی هرچند کوچک اما از هزینه های این بیماران را تامین کند. مجلس در بودجه 1401 نسبت به تشکیل صندوق و اختصاص 5 هزار میلیارد تومان به صورت بلاعوض و 2 هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات قرض الحسنه برای تامین بخشی از هزینه درمانی و دارویی بیماران خاص و صعب العلاج اقدام کرده بود و در قانون بودجه امسال نیز این رقم را افزایش داد. اما واقعیت این است که این اقدامات نمی تواند مشکلات جدی این بیماران را از تامین دارو تا تامین هزینه های درمان را برطرف کند.

در این باره با عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام.اس ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تصریح کرد: بیماری ام اس بیماری نیست که درمان مشخصی داشته باشد به همین دلیل تشخیص به موقع و استفاده از داروهای موجود یکی از راه های کاهش هزینه های این بیماری می باشد.

وی گفت: در حال حاضر دسترسی به داروهای داخلی در شرایط مناسبی قرار دارد و پوشش بیمه ای هم برای این داروها وجود دارد و بیمه سلامت نیز آنها را تحت پوشش قرار داده است اما همه چیز در مورد بیماران ام اس به دارو ختم نمی شود بلکه دسترسی به خدمات توانبخشی و کار درمانی در کنار هم باعث کنترل بیماری می شود که هزینه های این دو حوزه بسیار بیشتر از هزینه های درمان است.

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران بیان داشت: این بیماران به دلیل وضعیت حرکتی که دارند در بسیاری از موارد توان حمل و نقل و مراجعه به مراکز توانبخشی را ندارند.

هوشمند اضافه کرد: از زمانی که بیماران ام اس جزء بیماران خاص قرار گرفت بخشی از مشکلات در این خصوص حل شد و خدمات تحت پوشش بیمه ای قرار گرفت وما در انجمن ام اس نیز سعی داشتیم در این زمینه تسهیل گر باشیم اما متاسفانه در این خصوص شاهد یک دوگانگی هم هستیم.

وی افزود: بیماران تحت پوشش بیمه سلامت به دلیل اتصال به نظام خدماتی از مزایای آن در خصوص بیماری ام اس بهره مند می شوند اما بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی به دلیل عدم اتصال به سامانه خدمات هنوز از این خدمات نمی توانند بهره مند شوند.

112 هزار بیمار ام اس در کشور وجود دارد

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران تاکید کرد: در این خصوص لازم است نشست های مشترکی بین بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلات باید تشکیل شده و این مساله حل شود و تاکنون در 5 سال گذشته تلاش های همکاران ما در انجمن ام اس برای پیگیری مشکلات این عزیزان تنها توانسته ذره ای از مشکلات آنها را حل کند.

هوشمند یادآور شد: اقدامات در تمامی زمینه ها برای بیماران ام اس در طول سالهای اخیر اقدامات لازم بوده است نه کافی و به همین دلیل به نظر می رسد خدماتی مثل کاردرمانی در منزل و نیازهای بهداشتی بیماران ام اس لازم است در راستای گسترش بسته خدمت تحت پوشش های بیمه ای قرار گیرند تا شاید بخشی از هزینه های این افراد تامین شود.

وی ادامه داد: ام اس بیماری نسیت که قابل غربالگری باشد اما تغییر سبک زندگی و دور بودن از استرس یا دخانیات و توجه به ورزش و دریافت ویتامین D می تواند میزان ابتلا به این بیماری را در کشور کاهش دهد.

استرس های شغلی،تحصیلی و ازدواج می تواند به افزایش این بیماری دامن بزند

 مدیرعامل انجمن ام.اس ایران با اشاره به اینکه 112 هزار بیمار ام اس در 56 انجمن ام اس در کشور به ثبت رسیده است، افزود: 35 هزار نفر از این مقدار در شهر تهران هستند که از هر 4 نفر 3 نفر از آنها بیمار زن هستند که بحث ها و استرس های شغلی تحصیلی و ازدواج از جمله مواردی هستند که می تواند به افزایش این بیماری دامن بزند.

هوشمند با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع این بیماری، افزود: این بیماری با بروز علایم اولیه مانند تاری دید و اختلال های حرکتی می تواند بروز پیدا کند و افراد میتوانند در صورت مشاهده چنین عواملی به مراکز درمانی برای تشخیص دقیق تر مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: تنها درخواست ما از متولیان نظام درمان برای خدمات رسانی به بیماران صعب العلاج به ویژه مبتلایان به بیماری ام اس در کشور گسترش بسته خدمت است زیرا تنها از این طریق می توان باری را از دوش فرد بیمار و خانواده وی برداشت و مشکلات او را تا حدودی برطرف کرد.

کدخبر: 891268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟