جوانان حواسشان به این بیماری خاص باشد/ تغییر رنگ پوست و خستگی شدید علائم آن است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، درماتومیوزیت، بیماری نادریست که پوست و عضلات را درگیر می کند و در صورتی که شروع بیماری قبل از 16 سال باشد تحت عنوان «نوع جوانان» تعریف می شود.

در خصوص این بیماری و اینکه چطور باید درمان آن را در پیش گرفت با دکتر آزاده زینب میرزایی، متخصص کودکان و نوزادان، و فوق تخصص روماتولوژی کودکان به گفت و گو نشستیم.

آزاده میرزایی

دکتر میرزایی در ابتدا با اشاره به اینکه بیماری های روماتولوژی، از دسته از بیماری هایی هستند که می توانند عضلات، مفاصل، عروق و بافت های همبند را درگیر کنند، گفت: علائم بیماری های روماتولوژی، خیلی واضح و مشخص نیست و در واقع علائم خاصی را از خود نشان نمی دهد. تست آزمایشگاهی خاصی هم برای آن وجود ندارد که بگوییم بر اساس آن این بیماری حتما وجود دارد یا خیر. یکی از این بیماری ها درماتومیوزیت جوانان است که بسیار نادر است و عضلات را درگیر می کند. معمولا در بیماری های روماتیسمی، یک پایه نقص ایمنی وجود دارد و این بیماری هم جزء این دسته است.

وی افزود: در حالت عادی، انتظاری که از سیستم ایمنی بدن می رود، این است که زمانی که عفونت ها وارد بدن می شوند کمک می کنند تا بدن با عفونت ها مقابله کند. ولی در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی به شکل دیگری شروع به پاسخ دادن می کند که در نهایت منجر به التهاب در قسمت های مختلف بدن می شود. در بیماری درماتومیوزیت، این التهاب می تواند در عروق کوچک، پوست و عضلات دیده شود؛ در نتیجه بیمار با یک ضعف عضلانی و درد به پزشک مراجعه می کند.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان در ادامه تاکید کرد: همچنین ممکن است بیمار، تغییر رنگ های پوستی مشاهده کند که اصطلاحا به آن راش های پوستی گفته می شود. عضلاتی که  در بیماری درماتومیوزیت بیشتر درگیر می شوند اکثرا مربوط به تنه و لگن هستند. بعضا، بیماران، در بالا آوردن دستشان، بالا و پایین رفتن از پله، با خستگی های زیاد و ضعف عضلانی مواجه می شوند. همچنین راش های پوستی، با رنگ بنفش و صورتی ممکن است در قسمت های مختلف بدن از جمله گونه ها، پشت پلک، روی مفاصل دست و پا و بندهای انگشت مشاهده شود. اگر بیماری به موقع کنترل نشود، ممکن است درگیری عضلات تنفسی و تنگی نفس و اختلالات بلع به وجود آید.

درماتومیوزیت جوانان

دکتر آزاده زینب میرزایی با اشاره به اینکه در دنیا، 4 مورد از هر یک میلیون کودک ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، گفت: این بیماری بیشتر در دخترها و معمولا در سن 4 تا 10 سالگی دیده می شود؛ اما در هر سن و جنسی ممکن است وجود داشته باشد. فردی که استعداد ژنتیکی دارد، اگر در برابر یک سری عوامل محیطی از جمله اشعه ماورای بنفش، عفونت ها و باکتری ها قرار بگیرد، سیستم ایمنی آنها تحریک میشود و باعث بروز ژن بیماری میگردد و علائم بیماری بروز می کند. با همه اینها باید توجه داشت این بیماری اصلا مسری و عفونی نیست و طول عمر بیماران در صورت کنترل بیماری، مشابه سایر اعضای جامعه است.

او تاکید کرد: درمان این بیماری با کورتون آغاز می شود که در ایران تهیه آن مشکلی ندارد. در کنار آن، با توجه به عوارضی که کورتون دارد، دسته دومی از داروها به آن اضافه می شود که باعث می شود رفته رفته دوز کورتون استفاده شده کمتر شود. از سویی دیگر، یک سری داروهای ضد التهاب و همچنین روان درمانی را هم باید برای بیمار داشته باشیم. همچنین به فیزیوتراپی و ورزش منظم نیز باید روی آورد. داروهای این بیماری، به داروهای شیمی درمانی نزدیک هستند و مشکلی برای پشتیبانی بیمه نیست.

این متخصص کودکان و فوق تخصص روماتولوژی کودکان، در پایان تاکید کرد: رژیم غذایی خاصی برای این بیماران وجود ندارد؛ اما باید کلسیم و برخی ویتامین ها از جمله ویتامین دی را دریافت کنند. همچنین در مورد دریافت حتما با پزشک خود مشورت کنند. اگر بیماری کنترل شود، حتی می توانند بارداری سالمی داشته باشند و فقط به خاطر عوارض دارویی لازم است از راهنمایی پزشک بهره بگیرند.

کدخبر: 891159 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟