نشخوارکنندگان خوزستان واکسینه شدند

به گزارش رکنا از خوزستان، ناصر عسکری فرد اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح که به مدت ۶۰ روز اجرا می‌شود از ۱۶ اردیبهشت لغایت ۱۶ تیرماه بالغ بر ۴ میلیون راس دام سبک (با پوشش ۹۵ درصدی) تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود و عملیات مایه کوبی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، اظهار داشت: هزینه اجرای این طرح بزرگ، تامین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تامین می‌شود.

عسکری فرد تصریح کرد: زمینه‌سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طی سال‌های آینده در استان از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی از دامداران، دامپروران، روستاییان و عشایر استان خواست در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند و عشایر قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا در مناطق ییلاقی دچار مشکل نشوند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل انتقال به انسان نیست و صرفا نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به علت تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌ کند از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بوو سرفه بروز می کند و موثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟