رئیس‌ سازمان منابع طبیعی کشور: سالی یک میلیون هکتار بیابان در کشور تولید می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عباسعلی نوبخت، در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از بین ۱۲۵ میلیون هکتار قلمرو منابع طبیعی کشور که در معرض فرسایش آبی قرار دارد، ۳۹ میلیون هکتار از آن دارای طرح مطالعاتی است که از بین آن در ۲۰ میلیون هکتار آن برنامه های آبخیزداری انجام گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت جلوگیری از بیابان زایی در کشور، افزود: از این بین ۳۳ میلیون هکتار از کل عرصه های منابع طبیع کشور در معرض قلمرو فرسایش بادی هستند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: سالی یک میلیون هکتار بیابان در کشور تولید می‌شود. افق سازمانی ما برای ۲۰۵۰ انجام مطالعات سالانه ۹ میلیون هکتار و انجام سالانه ۸ میلیون هکتار آبخیزداری از منابع طبیعی در کشور است تا به افق ۹۰ میلیون هکتار در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه دست یابیم. 

نوبخت با تاکید بر تهیه برنامه ۳ میلیون هکتاری مقابله با بیابان زایی، بیان کرد: ما همچنین بیش از ۸۰ میلیون هکتار مرتع در سطح کشور داریم که جزء کم برخوردارترین بخش های منابع طبیعی کشور است.

وی تصریح کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت طرح پشتیبان دارد و مردم تصور نکنند که تمامی اقدامات سازمان به طرح کاشت یک میلیارد درخت معطوف شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: مشابه این طرح تقریبا با موفقیت درکشورهای اطراف از جمله پاکستان و ترکیه انجام شده است و ما نیز برنامه ای برای کاشت یک میلیارد درخت در یک نقطه خاص نداریم بلکه سعی ما این است که این طرح با اتکا به توان مردمی و به صورت گسترده در کشور انجام شود. 

نوبخت با اشاره به اینکه عرصه های طبیعی هیرکانی و زاگرس درگیر مشکلاتی مانند بیماری یا تخریب هستند، عنوان کرد: بخش عمده تولیدات نهال ما برای غنی سازی این نقاط خواهد بود تا زیست بوم جنگل های کشور از این طریق احیا شود.

وی افزود: هیچ نهالکاری در عرصه های مرتعی یا بیابانی انجام نخواهد گرفت و آنچه که برای ما مهم می باشد این است که افکار عمومی تصور نکنند این آمار غیرواقعی است و به همین دلیل ما در نامگذاری طرح از واژه درخت استفاده کرده ایم و نه نهال.

کدخبر: 874993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟