۳۰۰ شهید از جامعه پزشکی در دوران کرونا تقدیم کشور شد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، سردار نصرالله فتحیان، در پنجمین کنگره شهدای داروساز که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، افزود: طبق ازریابی‌های سازمان جهانی بهداشت، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با کرونا موفق شد و پزشکان و پرستاران در این دوران عظمت خلق کردند و بیش از ۳۰۰ شهید جامعه پزشکی در دوران کرونا تقدیم شد.

وی اظهار کرد: در این دوران با کمک دانشمندان ایرانی، بسترهای زیادی برای تولید واکسن ایجاد شد همچنین ماسک با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، نیروهای مسلح و مردم به طور انبوه در اختیار عموم قرار گرفت و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم.

فتحیان یادآور شد: پزشکان و پرستاران در دوران جنگ خوش درخشیدند و درخط مقدم حاضر شدند، به طوری که بیش از ۶۰ هزار پزشک، متخصص، جراح و پرستار در جنگ حضور یافتند و بیش از ۱۰۰ هزار عمل جراحی در جنگ انجام شد همچنین در این دوران بیش از پنج داروساز و بیش از ۱۷ نفر دانشجوی داروسازی شهید شدند.

رئیس پنجمین کنگره شهدای داروساز افزود: ۵۶ بیمارستان صحرایی مستقر شد همچنین بیش از یک میلیون از جوانان کشور اقدامات درمانی انجام دادند.

وی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کمک داروسازان، طرح ژنریک «نظام نوین دارویی ایران» مطرح شد که اولین اقدام دارویی کشور محسوب می‌شد همچنین در دوران دفاع مقدس با جنگ گسترده شیمیایی مواجه شدیم و در این دوره، همه داروهای مورد نیاز در کشور تولید و به جبهه اعزام شد.

فتحیان با بیان اینکه بیش از ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و اساتید ما جزو ۲ درصد دانشمندان دنیا هستند، ادامه داد: با شیوع همه‌گیری کرونا ، حوزه سلامت عملکرد خوبی برای مقابله با این بیماری داشت و با وجود اینکه اینکه به ما دارو نمی دادند، داروهای مورد نیاز، ماسک، تجهیزات و لوازم پزشکی در کشور تولید و در اختیار مردم قرار گرفت.

به گفته فتحیان، اکنون بیش از ۱۰۰ کارخانه دارویی در بخش دولتی و خصوصی فعال است و بیش از ۷۲ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تهیه می‌شود و صنعت دارویی در مقایسه با سایر صنایع کشور پیشرو محسوب می‌شود.

جامعه پزشکی سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است که ۹۰ درصد آنها امدادگران، پرستاران، داروسازان هستند و این کارنامه پزشکی است و هیچ نظام سلامتی در دنیا چنین جایگاهی ندارد.

پنجمین کنگره شهدای داروساز با حضور وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت، جمعی از اساتید دانشگاه، پزشکان، پرستاران و داروسازان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار و در این کنگره از ۱۴ شهدای داروساز و از بانوان برجسته و دانشمند نیز تقدیر شد.

کدخبر: 871100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟