مخالفت صریح سازمان محیط زیست با درخواست آموزش و پرورش / با تغییر شاخص های آلودگی هوا، دانش آموزان دچار آسیب های جسمی می شوند

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، گل علیزاده با تاکید بر این که غیرحضوری شدن مدارس در روزهای آلوده تصمیم کارگروه‌های اضطرار استان‌ها است، درباره فرآیند اتخاذ این تصمیم توضیح داد: برای این که کارگروه اضطرار هر استان، تصمیم غیرحضوری شدن مدارس یا تعطیلی ادارات در یک شهر را ابلاغ کند، پس از ورود شاخص کیفیت هوای یک شهر به مرحله هشدار، با اعلام ادارات کل هواشناسی استان مبنی بر تداوم پایداری هوا در 48 ساعت آینده و احتمال افزایش تجمع آلاینده‌ها، دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای حفظ سلامت شهروندان، ضرورت تشکیل جلسه کارگروه را به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دبیرکارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا اعلام می‌کند. در چنین شرایطی کارگروه اضطرار که متشکل از نمایندگان سازمان محیط زیست، هواشناسی، وزارت بهداشت، اورژانس، وزارت صمت، وزارت کشور، استانداری، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور و ... است، تشکیل جلسه می‌دهد و براساس دستورالعمل‌های مصوب هیات وزیران محدودیت‌هایی از جمله تعطیلی ادارات یا غیرحضوری شدن مدارس را اعمال می‌کند. 

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که غیرحضوری شدن فعالیت مدارس راهکار کاهش آلودگی هوا نیست، بلکه یک تصمیم موقت و آنی برای پیشگیری از آسیب دیدن سلامت کودکان و نوجوانان است و چون این تصمیم میزان مواجهه دانش‌آموزان با هوای آلوده را کاهش می‌دهد، همچنان می‌تواند راهکار مفیدی در روزهای آلوده باشد. 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در برخی موارد شاهد آن بوده‌ایم که بعضی اعضای کارگروه اضطرار آلودگی هوا از جمله آموزش و پرورش یا وزارت علوم ملاحظاتی را برای تعطیل نشدن مدارس یا دانشگاه‌ها به کارگروه مذکور اعلام کرده‌اند و کارگروه نیز با وجود تشدید آلودگی هوا، آن روز را تعطیل نکرده است؛ زیرا اساسا دولت اختیارات خود درباره اعلام تعطیلی و محدودیت‌های دیگر در روزهای دارای هوای آلوده را طی دستورالعمل موضوع تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک به کارگروه‌های اضطرار استانی واگذار کرده است و این کارگروه‌ها نیز براساس شرایط زمانی و مکانی موجود ممکن است تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کنند. البته معمولا کارگروه‌های اضطرار با هدف حفظ سلامت مردم به‌ویژه گروه‌های حساس از جمله دانش‌آموزان تصمیم به غیرحضوری شدن مدارس یا تعطیلی ادارات می‌گیرند. 

وی در پایان تصریح کرد: حفظ سلامت شهروندان در اولویت اول تصمیم‌گیری‌های کارگروه‌های اضطرار استانی و سایر دستگاه‌های متولی مبارزه با آلودگی هوا قرار دارد. به همین دلیل نیز تعطیلی مدارس برای کاهش مواجهه دانش‌آموزان با آلاینده‌های جوی، یکی از تصمیمات معمول کارگروه‌های اضطرار است، بخصوص که کودکان و نوجوانان جزو گروه‌های حساسی محسوب می‌شوند که باید تصمیمات ویژه‌ای را برای حفظ سلامت آنها اتخاذ کنیم و آسیب آلودگی هوا برای آنها را به حداقل برسانیم. 

کدخبر: 864939 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟