دود دست سوم سیگار زوال عقل می آورد/ سیگاری ها  30 درصد بیشتر در خطر آلزایمر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروزه حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان زوال عقل دارند و انتظار می‌رود که این تعداد در سال ۲۰۴۰ به ۲۵ میلیون برسد.متوسط مغز انسان پس از 40 سالگی تقریباً 5 درصد در هر دهه کوچک می شود. این می تواند تأثیر زیادی بر حافظه و تمرکز داشته باشد. اختلالات مغزی در حال افزایش است.

یکی از علل ابتلا به آلزایمر و زوال عقل مصرف دخانیات و سیگار است. در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به سیگار کشیدن میکنند، که نیمی از آنها در آسیا زندگی میکنند.از هر ۷ نفر ایرانی یک نفر سیگاری است. طبق آخرین آمار حدود ۱۷ هزار و ۵۴۲ هکتار از اراضی کشور زیر کشت توتون و تنباکو است. که عمده کشت توتون در ۵ استان شمال و شمال شرقی کشور است که محصول آن معادل یک دوم تا یک سوم نیاز صنعت دخانیات را تأمین می کند.

مصرف دخانیات روستائیان بیشتر از شهرنشین ها

آمار وزارت بهداشت درخصوص مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ایران نشان می‌دهد که برخلاف تصور عموم، روستاییان بیشتر از شهری‌ها دخانیات مصرف می‌کنند.در حالی که مصرف سیگار در بین مردان بالغ در حال کاهش است ولی در بین زنان و نوجوانان در هر دو جنس رو به افزایش است.و پیش­بینی می­شود در طول 20 سال آینده مصرف دخانیات در بین مردان و زنان یکسان شود.

بر اساس آمار منابع گوناگون بالغ بر 12تا15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند. حال  کشیدن سیگار توسط فرد نه تنها سلامتی خودش را  بلکه اطرافیانش را نیز درگیر یکی از گسترده ترین بیماری های جهان می کند. بیماری به نام زوال عقل که پزشکان برای درگیر نشدن به آن راهکارهای مختلفی را معرفی می کنند. در این میان یکی از تاکید ها این است که دود سیگار و حتی دود سوم سیگار می تواند گسترش دهنده آمار زوال عقل در ایران و جهان باشد.

در ادامه برای دور ماندن از زوال عقل با یک محقق علوم اعصاب به گفت و گو پرداختیم که می توانید بخوانید.

هفت قانون سخت برای مبارزه با زوال عقل

کامران احمدی- محقق علوم اعصاب در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با بیان اینکه تنها سیگار و هوای آلوده و افسردگی نیست که افراد را درگیر زوال عقل می کند به  هفت قانون سخت برای  مبارزه با زوال عقل اشاره داشت.

این محقق علوم اعصاب در گام اول گفت: برای اینکه از زوال عقل دور بمایند فشار خون و سطح کلسترول را کنترل کنید. قلب شما تقریباً 115000 بار در روز می‌تپد و با هر ضربان، حدود 20 درصد از اکسیژن موجود در بدن را به مغز شما می‌فرستد. فشار خون بالا می تواند ماهیچه قلب شما را ضعیف کند و یکی از دلایل اصلی سکته است. در حالت ایده آل، فشار خون شما نباید بیشتر از 120/80 باشد. کلسترول برای سلامت مغز و سیستم عصبی شما نیز حیاتی است. سطح کلسترول خود را هر چهار تا شش سال یکبار اندازه گیری کنید.در گام دوم ، سطوح قند را مدیریت کنید. قند خون، سوخت اولیه مغز است. به خاطر داشته باشید که شکر دشمن نیست، شکر دشمن بزرگ است. خواب با کیفیت داشته باشید. این گام سوم دور ماندن از زوال عقل است .افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر امکان درگیر شدن با زوال عقل را دارند.بین هفت تا نه ساعت در شبانه روز بخوابید. 

وی با تاکید بر اینکه به تغذیه توجه دقیق داشته باشید افزود : گام چهارم محافظت از زوال عقل تغذیه مناسب است،ماهی های چرب مانند سالمون ،آووکادوها، آجیل، بلوبری، سبزیجات، چلیپایی مانند آروگولا، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم سبز هنگام خرید از سبد غذایی دور نکنید. از  افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها دوری کنید.

 این محقق علوم اعصاب در گام پنجم سراغ محوریت گزارش ما رفت و به سیگار و تاثیر آن بر افزایش آمار زوال عقل در ایران و جهان پرداخت و تاکید داشت :خطر ابتلا به زوال عقل در افراد سیگاری 30 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است. آنها همچنین اطرافیان خود را در معرض خطر قرار می دهند.

دکتر احمدی با گفتن از اینکه سیگاری ها فقط خود را به دام زوال عقل نمی کشانند بلکه با دود سیگار خود اطرافیان را ناخواسته درگیر می کنند گفت: دود سیگار حاوی 7000 ماده شیمیایی است و حداقل 70 مورد از آنها می تواند باعث سرطان شود. سپس دود دست سوم وجود دارد که در واقع دود نیست. این بقایای دود سیگار است که بوی مشخصی را روی لباس یا اتاق ایجاد می کند. این باقی مانده به تنهایی می تواند مواد شیمیایی سمی برای مغز منتشر کند.

این متخصص علوم اعصاب برای گام ششم گفت ارتباطات اجتماعی برقرار کردن یکی از راهکارهای محافظت از زوال عقل است. افراد بالای 55 سال که به طور منظم رویدادهای اجتماعی داشته باشند.  ارتباطات اجتماعی کاهش انزوا و تنهایی ایجاد می کند.. به طور مداوم مهارت های جدید را بیاموزید . یادگیری مهارت ها و کسب اطلاعات راه های بسیار موثرتری برای ایجاد ارتباطات جدید در مغز است. هرچه ارتباطات بیشتری برقرار کنید، احتمال اینکه حافظه خود را حفظ کرده و حتی تقویت کنید، بیشتر می شود. در طول هفته، سعی کنید مغز خود را با ترکیب فعالیت های ذهنی (یادگیری زبان جدید یا خواندن کتاب) و فعالیت های یادگیری فیزیکی ( ورزش) تمرین دهید.

سیگاری ها متهم به بیمار کردن مغز خود و دیگران

دکتر احمدی در ادامه با برگشت به مبحث سیگار کشیدن و درگیر شدن افراد با زوال عقل اینگونه توضیح داد:سیگاری‌ها 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. سیگار کشیدن در میانسالی منجر به کاهش جنبه های شناختی و عملکردی سلامت مغز، به ویژه در حوزه های عملکرد شناختی مانند یادگیری و حافظه می شود. سیگار ممکن است پیری مغز را تسریع کند. سیگار کشیدن ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

وی افزود: از آنجایی که سیگار می‌تواند به مغز و رگ‌های خونی آسیب برساند، می‌تواند باعث بیماری‌های عروقی و در نتیجه افزایش خطر زوال عقل شود. در صورت مشاهده کاهش عملکرد مغز، نظارت مکرر و مداوم بر سلامت مغز، تشخیص زودهنگام و درمان اولیه را فراهم می کند.

 

 

کدخبر: 855606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟